Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 6 maart 2009

Moderne kunst rond Pasen
12 maart-19 april in Museum Catharijneconvent

Pasen: een feest van bezinning en nieuw leven? De tentoonstelling Moderne kunst rond Pasen in Museum Catharijneconvent in Utrecht geeft een actuele kijk en een blik terug op de periode rond Pasen. Intrigerende werken van moderne en hedendaagse kunstenaars als Nicoline Middelbeek, Rini Hurkmans, Paul van Dongen, Caspar Berger en Dennis Coenraad zijn te zien van 12 maart tot en met 19 april.

Van vriendschap naar verraad
Begin 2009 kocht het museum de video-installatie The Flavor of Salt van Rini Hurkmans (1954) aan, waarin zij haar interpretatie van Witte Donderdag geeft. Witte Donderdag is de dag waarop het Laatste Avondmaal wordt herdacht en de term verwijst naar de gewoonte om alle beelden in de rooms-katholieke kerk met een wit kleed te bedekken. Wit staat voor `goed', `vreugdevol' en `zuiver'. De camera beweegt traag over een met zorg gedekte tafel, die klaar staat voor de gasten. De film laat de omslag zien van vriendschap en blijdschap naar ongeloof, desillusie en eenzaamheid door verraad. Hurkmans geeft hiermee uitdrukking aan de menselijke behoefte aan veiligheid en geborgenheid in een wereld waar ontwrichting, vervreemding en isolatie meer regel dan uitzondering zijn.

Hedendaagse kruisen
Goede vrijdag is de dag van de kruisiging van Christus en dat thema blijkt voor hedendaagse kunstenaars een boeiend gegeven. Over zijn ets Christus aan het kruis zegt Paul van Dongen (1958): `Door het tafereel in mijn atelier na te bouwen, te reconstrueren en te tekenen kon ik de kracht en de betekenis ervan ervaren. Ik maakte realistische studies op ware grootte in potlood. Uiteindelijk heb ik op etsplaat gekozen voor een minder naturalistisch beeld en blijft de essentie over.' Caspar Berger (1958) refereert in zijn Zelfportret 7 aan het symbool van de crucifix (letterlijk: `aan een kruis vastgemaakt') als een `persoonlijke culturele huid'. Het is aan de kijker om deze in te vullen met zijn eigen religieuze, politieke of culturele huid.
Het kruisbeeld van Dennis Coenraad (1966) is geen crucifix maar een corpus christi: een autonoom lichaam zonder kruishout. Voor Coenraad staat het kruisbeeld symbool voor het lijden en is het lichaam van Christus het oerbeeld van de vrije mens. Deze hedendaagse werken spiegelen zich aan de kruisbeelden uit de collectie van het museum en geven een beeld van de ontwikkeling van het kruisbeeld in de kunst van 1200- 1960.

Fascinerend en bevreemdend
In de tentoonstelling is voor het eerst de Parsifalcyclus van Nicoline Middelbeek (1887-1980) te zien. Over Middelbeek zelf is weinig bekend. Zij leidde een teruggetrokken leven en werkte in stilte aan haar kunstprojecten. In 1973 besloot Middelbeek haar reeks van 29 tekeningen over de middeleeuwse ridderheld Parsifal en de Heilige Graal aan het museum te schenken. Volgens de overlevering is de Graal de beker die Christus tijdens het Laatste Avondmaal gebruikte en waarin later aan het kruis zijn bloed zou zijn opgevangen. Middelbeek interpreteert Parsifal als de mens die strijdt en overwint. Hiermee




wilde zij de geestelijke zoektocht van de mens uitbeelden. Door de veelheid aan vormen en uitdrukkingen werkt dit tegelijkertijd fascinerend en bevreemdend.

Open met Pasen
Op eerste en tweede paasdag is Museum Catharijneconvent geopend van 11.00-17.00 uur. Kinderen kunnen tussen 13.00-16.00 uur terecht in het kinderatelier om, onder leiding van een museumdocent, te knutselen in het teken van Pasen. Extra: op deze dagen ontvangen bezoekers iets lekkers bij bestelling van een kopje koffie of thee in het museumcafé.

einde persbericht

NOOT VOOR DE REDACTIE ­

Ingezonden persbericht