BMW Nederland


Nieuwe BMW waterstofmotor tweemaal efficiënter dan benzinemotor. 12.03.2009

München/Rijswijk. BMW heeft een nieuwe waterstofmotor ontwikkeld die tweemaal efficienter is dan een conventionele benzinemotor. Zelfs de uiterst efficiente dieselmotor wordt verslagen. De nieuwe schone krachtbron zet tot 43% van de energie om in beweging terwijl de meest geavanceerde diesels tot 42% efficiency komen. De motor combineert de gunstige verbrandingseigenschappen van waterstof met de sterke punten van benzine- en dieselmotoren. Zo gebruikten de ingenieurs een standaard dieselkrachtbron met een compleet nieuwe cilinderkop met bougies als in een benzinemotor. Daarnaast werden er onder meer nieuwe injectoren geplaatst die de waterstof onder een druk van 300 bar inspuiten. De technici zijn bij dit project uitgegaan het eerdere BMW HyICE project, waarbij met een waterstofmotor al specifieke vermogens van wel 100 kW/135 pk per liter cilinderinhoud werden gerealiseerd.

Samenwerking
De hightech waterstofmotor is een project van BMW Group Forschung und Technik in samenwerking met de universiteit van Graz, HOERBIGER (producent van injectiesystemen) en HyCentA Research Graz. Het onderzoek wordt gesponsord door het Oostenrijkse ministerie van transport. Professor dr. Raymond Freymann, Managing Director van BMW Forschung und Technik, vertelt: "Fossiele brandstoffen zijn beperkt beschikbaar en de zorg om de schadelijke uitstoot groeit. De waterstofverbrandingsmotor zal daarom een belangrijke plaats innemen in het portfolio van toekomstige alternatieven. Zo kunnen we individuele mobiliteit blijven bieden op het hoge niveau dat onze klanten verwachten."

BMW en MINI nu al de schoonste: 18 procent CO2-reductie De technici van BMW Group hebben hun blik niet alleen gericht op concepten voor de toekomst. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld het succesvolle Efficient Dynamics, dat voor een lager verbruik en hogere prestaties zorgt. Mede dankzij deze technologie wist BMW in de afgelopen twee jaar tijd de gemiddelde CO2-uitstoot met liefst met 18 procent te verminderen, waar de Nederlandse markt gemiddeld slechts een daling van 5 procent kende. BMW is dan ook al enige tijd het merk met de meeste groene energielabels van Nederland. Volgens de registratiestatistieken ligt de gemiddelde uitstoot van nieuwe BMW's en MINI's samen nu op 154 gram per kilometer, wat zelfs minder is dan het marktgemiddelde van 158 gram. Nieuwe BMW's en MINI's stoten daarmee dus minder CO2 uit dan de gemiddelde nieuwe auto die in Nederland wordt verkocht.

Met de ontwikkeling van de waterstofmotor blikt BMW verder vooruit in de toekomst. De fabrikant laat zien dat een combinatie van laag verbruik, nul emissie van schadelijke gassen en het BMW typische rijplezier tot de mogelijkheden behoort.