Trefwoorden: algoritmische prijsbepaling, winstmaximalisatie,
complexiteitstheorie, approximatie algoritme
Promotie mw.drs. Joyce M.W. van Loon
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotores: prof.dr. M.J. Uetz, UT; prof.dr.ir. C.P.M. van Hoesel;
co-promotor: Dr. A. Grigoriev.
Titel: "Algorithmic Pricing".
Vrijdag 13 maart 2009, 14.00 uur
Algoritmische prijsbepaling is de studie waarin het wiskundige
probleem wordt bekeken dat een bedrijf ondervindt tijdens het bepalen
van prijzen met als doel de opbrengst te maximaliseren, gebruik makend
van informatie over de voorkeuren van de consumenten. In het
proefschrift worden twee algoritmische prijsproblemen onderzocht,
namelijk het productsgewijze prijsprobleem en het affiene
prijsprobleem. Eerst wordt de complexiteit van deze problemen bekeken.
Daarna volgt een onderzoek naar oplossingsmethoden voor deze
problemen. Verder wordt er gekeken naar praktische situaties waarin
deze problemen kunnen worden toegepast bijvoorbeeld bij de
prijsbepaling binnen een telefoniebedrijf. Naast de theoretische
resultaten worden verscheidene experimentele studies uitgevoerd.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht