Universiteit Maastricht

Trefwoorden: algoritmische prijsbepaling, winstmaximalisatie, complexiteitstheorie, approximatie algoritme

Promotie mw.drs. Joyce M.W. van Loon
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotores: prof.dr. M.J. Uetz, UT; prof.dr.ir. C.P.M. van Hoesel; co-promotor: Dr. A. Grigoriev.
Titel: "Algorithmic Pricing".

Vrijdag 13 maart 2009, 14.00 uur

Algoritmische prijsbepaling is de studie waarin het wiskundige probleem wordt bekeken dat een bedrijf ondervindt tijdens het bepalen van prijzen met als doel de opbrengst te maximaliseren, gebruik makend van informatie over de voorkeuren van de consumenten. In het proefschrift worden twee algoritmische prijsproblemen onderzocht, namelijk het productsgewijze prijsprobleem en het affiene prijsprobleem. Eerst wordt de complexiteit van deze problemen bekeken. Daarna volgt een onderzoek naar oplossingsmethoden voor deze problemen. Verder wordt er gekeken naar praktische situaties waarin deze problemen kunnen worden toegepast bijvoorbeeld bij de prijsbepaling binnen een telefoniebedrijf. Naast de theoretische resultaten worden verscheidene experimentele studies uitgevoerd.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.