Bonnefanten Museum Maastricht

Jordaens - The Making of a Masterpiece

13 maart - 14 juni 2009

Topstukken Jacob Jordaens in het Bonnefantenmuseum. Twee versies van The Tribute Money / De Cijnspenning - Petrus vindt de stater in de bek van de vis van Jacob Jordaens staan centraal in de tentoonstelling die in samenwerking met het Statens Museum for Kunst tot stand kwam. De Deense versie van het schilderij werd in Kopenhagen in 2007 en 2008 uitvoerig technisch onderzocht en volledig gerestaureerd. Alle schilderijen van Jordaens die het Bonnefantenmuseum in het kader van haar alliantie met het Rijksmuseum in langdurig bruikleen heeft completeren de presentatie.

Jacob Jordaens is één van de belangrijkste schilders van de Vlaamse Barok. Tot zijn onbetwiste meesterwerken behoort De Cijnspenning - Petrus vindt de stater in de bek van de vis uit ca. 1623. Het monumentale doek bevindt zich sinds 1912 in het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen. Een tweede, aanzienlijk kleinere versie van het schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum bevindt zich in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Tot nu toe werd verondersteld dat deze versie een kopie was naar het grotere doek, maar technisch onderzoek heeft uitgewezen dat de verhouding tussen beide doeken veel complexer is dan tot op heden werd gedacht.

Het grote schilderij uit Kopenhagen is voor deze gelegenheid omringd door enkele schilderijen en tekeningen van Jacob Jordaens uit dezelfde periode. Op deze manier krijgt de bezoeker een uniek beeld van deze grote Antwerpse kunstenaar omstreeks 1625.

Catalogus in het Engels en Deens: Jordaens. The Making of a Masterpiece, 120p. , Statens Museum for Kunst, 2008.

Gejaagd door de maagd
De Diana-tapijten van het Rijksmuseum
13 maart - 20 september 2009

De Diana-tapijten worden voor het eerst in het kader van Rijksmuseum Maastricht als serie van 6 aan het publiek getoond. In 2006 verwierf het Rijksmuseum, Amsterdam drie wandtapijten met thema's uit Ovidius' Metamorphosen, die deel uitmaken van een serie waarvan het museum er al drie in bezit had. Het aankoop van de wandtapijten werd mede mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt.

De wandtapijten zijn in de jaren negentig van de 16de eeuw ontworpen door Karel van Mander, die afkomstig was uit Meulebeke in West-Vlaanderen, maar vooral bekend werd nadat hij naar Haarlem was verhuisd. Het geheel werd geweven in Delft, in het atelier van François Spiering, die eveneens een Zuid Nederlands immigrant was. Spiering greep zijn kans in een tijd waarin de Brusselse en andere Vlaamse werkplaatsen het moeilijk kregen vanwege de oorlogshandelingen met Spanje. Nederland was ondanks de Tachtigjarige oorlog een welvarend land.

De Diana-reeks vormt de absolute top in de Nederlandse wandtapijtkunst. Vaak is de tekst van de Metamorphosen tot in de kleinste details nauwkeurig gevolgd. Het dramatisch einde is niet zelden in verstopt dan wel weggelaten. Met de gruwelijke straffen die de godin Diana aan stervelingen uitdiende wordt de kijker niet lastig gevallen. De vertellingen van Ovidius zijn als elegante sprookjes uitgebeeld. In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed aan de restauratie van de wandtapijten, die in 2008 werd uitgevoerd.

Gejaagd door de Maagd is ook de afscheidstentoonstelling van Mevrouw Ebeltje Hartkamp-Jonxis, die in december 2008 afscheid nam als conservator textiel van het Rijksmuseum, Amsterdam. Zij maakte onder andere naam met de wetenschappelijke catalogus European Tapestries in the Rijksmuseum (Amsterdam 2004). Ter ere van haar wordt in juni 2009 in het Bonnefantenmuseum een wetenschappelijk symposium georganiseerd, waarin internationale specialisten in zullen gaan op Diana in de Europese kunst in de 16de eeuw, in het bijzonder op wandtapijten.

Een catalogus, Geweven mythen. Ovidius' Metamorphosen en de Diana-tapijten van het Rijksmuseum, verschijnt n.a.v. de tentoonstelling Gejaagd door de maagd. De Diana-tapijten van het Rijksmuseum. Het boek toont uiteraard alle zes de tapijten uitvoerig, met veel details, waaronder een aantal paginagroot. Daarnaast plaatst Ebeltje Hartkamp-Jonxis,de auteur, ze in hun tijd, gaat ze in op de godin Diana en haar verering in m.n. de 16de eeuw (de tapijten dateren van rond 1600), en op de ontwerper, maker en afnemers.

Ook verkrijgbaar in het Engels: Weaving Myths. Ovid's Metamorphoses and the Diana Tapestries in the Rijksmuseum

De tentoonstellingen Jordaens - The Making of a Masterpiece en Gejaagd door de Maagd - De Dianatapijten van het Rijksmuseum zijn tot stand gekomen in het kader van Rijksmuseum Maastricht, de unieke alliantie tussen Rijksmuseum en Bonnefantenmuseum Maastricht, die in maart 2007 werd beklonken voor de periode van 2008-2012.

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!
François Spiering, Detail uit De geschiedenis van Meleager en Atalanta, circa 1593 - 1600, Rijksmuseum Amsterdam Detail uit De geschiedenis van Meleager en Atalanta, circa 1593 - 1600 François Spiering
Rijksmuseum Amsterdam

Detail uit De geschiedenis van Cephalus en Procris, ca. 1593 - 1610, Rijksmuseum Amsterdam François Spiering, Detail uit De geschiedenis van Meleager en Atalanta, circa 1593 - 1600, Rijksmuseum Amsterdam Detail uit De geschiedenis van Meleager en Atalanta, circa 1593 - 1600 François Spiering
Rijksmuseum Amsterdam

Jacob Jordaens, Het wonder van de stater in de bek van de vis, 1630-1645, Collectie Rijksmuseum © Foto SMK. Jacob Jordaens, The Tribute Money, 1616-23 / 1623-34, Statens Museum for Kunst
© Foto SMK.
© Foto SMK. Detail uit The Tribute Money, Statens Museum for Kunst © Foto SMK.