Vlaamse Overheid

afrittencomplex E313 - N19 Geel-West' pakt lokale verkeerscongestie aan

Gewestelijk Uitvoeringsplan `Op- en afrittencomplex E313 - N19 Geel-West' pakt lokale verkeerscongestie aan

Persmededeling van de Vlaamse Regering

vrijdag 13 maart 2009

Vlaamse Regering legt juridische basis vast voor ingrijpende herinrichting van kanaalzone in Geel én de N19 tussen het op- en afrittencomplex E313 - N19 in Geel-West en het woongebied Geel-Punt

Dagelijks staan er meerdere uren files op de N19 tussen het op- en afrittencomplex E313 en het woongebied Geel-Punt. Dit door de toegenomen verkeersdrukte en de vigerende verkeersinrichting. Op initiatief van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk VAN MECHELEN, stelde de Vlaamse Regering vandaag een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel vast met het oog op adviesaanvraag aan de Raad van State. Dit GRUP biedt de basis om deze problemen op te lossen en om tegelijkertijd een verbreding van het kanaal mogelijk te maken.

Om de fileproblemen ter hoogte van de op- en afrit Geel-West en op de N19 richting Geel aan te pakken, wordt een totale nieuwe en moderne infrastructuur voorzien tussen de E313 en het woongebied Geel-Punt, over een afstand van ca. 2 kilometer.

Concreet omvat dit project:

1. een rotonde met fietsdoorgangen ter hoogte van de zuidelijke afrit van de E313 (richting Hasselt);

2. een rotonde met fietsdoorgangen met aansluiting van de Nijverheidsstraat / Bell Telephonelaan én een brug voor doorgaand verkeer op de N19 (ter hoogte van de noordelijke afrit van de E313);

3. de herinrichting van de bestaande brug over de E313 naar 2x2 rijstroken;

4. de aanleg van een nieuwe brug over het Albertkanaal met 2x2 rijstroken omdat de huidige verouderd is en niet zal voldoen aan het nieuwe wegprofiel van de N19. De oude brug wordt achteraf afgebroken.

De vernieuwing van de brug vormt op zich de opportuniteit om de huidige vernauwing van het kanaal aan te pakken. Dit kan door een beperkte verbreding en een uitdieping van het huidige kanaalprofiel.

Daarnaast worden de nodige bestemmingswijzigingen doorgevoerd voor de komst van een overstapplaats vlakbij de rotonde tussen de E313 en het Albertkanaal en voor een optimale ontsluiting van de nabijgelegen watertoren en bedrijven.

Het GRUP werd op 14 mei 2008 voorgelegd aan de plenaire vergadering van de Administratie Ruimtelijke Planning (ARP) met de provincie Antwerpen, de gemeenten Geel en Westerlo en de betrokken Vlaamse instanties. Het uitvoeringsplan werd gunstig onthaald.

Op 18 juli 2008 volgde de voorlopige vaststelling en werd een openbaar onderzoek georganiseerd, waarbij de burgers inspraak kregen. Ondertussen is ook het advies van de Vlaamse Commissie voor Ruimtelijke Ordening (Vlacoro) binnen en kon de Vlaamse Regering dit plan principieel goedkeuren en voor advies overmaken aan de Raad van State. De Raad van State krijgt 30 dagen waarna de definitieve vaststelling door de Vlaamse regering kan gebeuren.

"Met dit uitvoeringsplan leggen we de basis voor enkele belangrijke infrastructuuringrepen die niet alleen de verkeersmobiliteit en
-veiligheid zullen verhogen, maar ook de functies van het kleinstedelijk gebied Geel optimaal ondersteunen. Hiermee versterken we ook de ontwikkelingskansen van Geel als economisch knooppunt van de Kempen, aansluitend op het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA)", besluit minister Van Mechelen.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen Tel: 02 552 67 00
GSM: 0495 23 16 90
Email: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be