Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

De voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Den Haag
Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 13 maart 2009 VO/BVB/103645 3 februari 2009 2009Z01670 /

2080911680

Onderwerp

Lijst van vragen van de leden Van Dijk en Karabulut (SP)

Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris voor Primair Onderwijs en Kinderopvang en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie, het antwoord op de vragen van de leden Van Dijk en Karabulut van uw Kamer inzake witte vlucht voor zwarte lycea.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2009Z01670 / 2080911680.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart

6
44
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap OCW 11 Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70-4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl





blad 2/5

Antwoorden op de schriftelijke vragen van de Kamerleden Van Dijk en Karabulut (SP) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie (ingezonden d.d. 3 februari 2009 kenmerk 2009Z01670 / 2080911680).


1.
Vraag:
Wat is uw oordeel over het artikel "ouders ontvluchten zwarte lycea"?1

Antwoord:
Het artikel waarop u doelt beschrijft het keuzeproces van bepaalde ouders - en hun kinderen ­ voor lycea in een deel van Amsterdam. Het artikel is te plaatsen tegen de achtergrond van signalen over keuzes van ouders met een sociaal-economisch sterkere positie voor naar hun oordeel aantrekkelijke scholen.


2.
Vraag:
Deelt u de mening dat de groeiende segregatie tussen zwarte en witte scholen voor voortgezet onderwijs niet wordt verholpen met vrijblijvende afspraken in het kader van de lokale educatieve agenda? Zo neen, hoe verklaart u het mislukken van de convenanten in steden als Utrecht en Amsterdam?2

Antwoord:
In de Wet op het voortgezet onderwijs is vastgelegd dat gemeenten en schoolbesturen ten minste één keer per jaar overleg voeren over 'het voorkomen van segregatie, het bevorderen van integratie en het bestrijden van onderwijsachterstanden, de afstemming over inschrijvings- en toelatingsprocedures en het uit het overleg voortvloeiende voorstel van het bevoegd gezag van in de gemeente gevestigde scholen om tot een evenwichtige verdeling van leerlingen met een onderwijsachterstand over de scholen te komen'. Tevens is vastgelegd dat dit overleg tot doel heeft om tot afspraken over deze onderwerpen te komen, zoveel mogelijk in de vorm van meetbare doelen. De Inspectie ziet toe op de mate waarin deze doelen gerealiseerd worden. De wet biedt daarmee een basis om tot goede, werkbare afspraken te komen. In aanvulling daarop onderzoeken wij op dit moment de mogelijkheden om het bindende karakter van de lokale educatieve agenda te versterken.


1 Parool, 29 januari 2009

2 Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 1551 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl





blad 3/5


3.
Vraag:
Bent u bereid zich in te spannen voor het behoud van de gymnasia-afdelingen van het Comenius Lyceum en het Hervormd Lyceum West? Zo ja, kunt u ons hiervan op de hoogte houden? Zo neen, hoe voorkomt u een tweedeling tussen wijken met gymnasia en wijken zonder?

Antwoord:
Ouders en hun kinderen kiezen zelf een school. Dit kan ertoe leiden dat scholen groeien of krimpen. Wij bekostigen scholen op basis van het aantal leerlingen dat onderwijs volgt aan een zekere school. Ondersteuning vanuit het ministerie van OCW is gericht op investeren in de kwaliteit van het onderwijs. In onze brief van 5 februari 2009 (kenmerk JOZ/93402) over de kwaliteit van het onderwijs in de vier grote gemeenten hebben we aangegeven dat er een gezamenlijke aanpak komt van OCW, gemeenten en schoolbesturen om de kwaliteit van het onderwijsaanbod in deze steden te verbeteren.


4.
Vraag:
Deelt u de mening van de rectoren dat de inspectie vanwege de taalachterstanden "in haar oordeel zou moeten meenemen hoe de kinderen binnenkomen op de school"? Zo ja, hoe gaat u dit realiseren?

Antwoord:
De Inspectie houdt bij de beoordeling van scholen rekening met kenmerken van de leerlingpopulatie. Bij basisscholen gaat het hier om de weging van leerlingen (gewichtenregeling), bij middelbare scholen om leerlingen met een LWOO-indicatie en leerlingen afkomstig uit een armoedeprobleemcumulatiegebied.


5.
Vraag:
Kunt u de Kamer zo spoedig mogelijk het verslag van de segregatietop van 11 december 2008 in Amsterdam doen toekomen?3

Antwoord:
Het verslag van deze gemengde-scholentop is te vinden op http://www.forum.nl/actueel/documenten/Notulen%20Gemengde-Scholen-Top-%20Amsterdam.pdf.


3 Algemeen overleg Integratiebeleid, 17 december 2008 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl





blad 4/5

6.
Vraag:
Wanneer komt u met een reactie op onze nota "gedeelde toekomst op school en in de buurt"?4

Antwoord:
De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie heeft met uw Kamer in het AO van 3 februari 2009 inzake `Fetullah Gülen' afgesproken voor de zomer te komen met een reactie op deze nota. Zijn reactie zal de onderdelen betreffen die tot zijn portefeuille behoren. Op de elementen die liggen op het terrein van onderwijs zal het kabinet ingaan bij zijn reactie op het WRR-rapport `Vertrouwen in de school'.

7.
Vraag:
Wat is uw oordeel over het pleidooi van de heer Winsemius (WRR), die stelt dat scholen onderling afspraken moeten maken over de verdeling van kansarme leerlingen en dat zij daartoe desnoods gedwongen moeten worden door minister of gemeente?5

Antwoord:
De Tweede Kamer ontvangt dit voorjaar de Kabinetsreactie op bovengenoemd WRR-rapport. Hierin zal ook worden ingegaan op de door u bedoelde aanbeveling.

8.
Vraag:
Deelt u de mening dat de bestrijding van segregatie in het onderwijs integraal moet worden bezien en dus niet beperkt moet worden tot alleen het basisonderwijs, maar ook tot het voortgezet onderwijs? Zo ja, is het kabinet bereid hiervoor één bewindspersoon verantwoordelijk te maken?

Antwoord:
Vanzelfsprekend wordt de bestrijding van de gevolgen van segregatie voor het onderwijs integraal bezien. Primair zijn de beide staatssecretarissen van onderwijs voor hun sectoren verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs, het optimaliseren van de schoolloopbaan en het bestrijden van onderwijsachterstanden. In de wetten op het primair en voortgezet onderwijs is opgenomen dat het onderwijs bij moet dragen aan actief burgerschap en sociale integratie. Ook is in beide wetten opgenomen dat er een verplicht overleg plaatsvindt tussen de gemeente en de


4 Plenaire behandeling van de begroting Wonen, Wijken en Integratie, 4 december 2008
5 NRC, 26 januari 2009
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl





blad 5/5

schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs over het bevorderen van integratie en het tegengaan van segregatie.

9.
Vraag:
Erkent u dat scholen en gemeentes alleen niet in staat zijn om de segregatie te bestrijden, maar dat daarbij een constructieve opstelling van uw kant nodig is, omdat u in staat bent om boven de partijen te gaan staan en desgewenst met aanvullend beleid te komen? Als u die rol niet wenst te vervullen, durft u dan te erkennen dat de segregatie in het onderwijs voorlopig niet wordt opgelost?

Antwoord:
Wij stellen ons uiteraard constructief op. Dit doen wij in de eerste plaats door ons algemene beleid waarmee we de kwaliteit van het onderwijs waarborgen, zeer zwakke scholen aanpakken en onderwijsachterstanden en voortijdig schoolverlaten tegengaan. Hierbij geven wij specifieke aandacht aan de situatie in de vier grote steden, waar de kwaliteit van het onderwijs extra onder druk staat. Wij zullen in onze reactie op het WRR-rapport `Vertrouwen in de school' ook ingaan op de situatie in de vier grote steden.

10.
Vraag:
Bent u bereid een niet-vrijblijvend Plan van Aanpak te maken voor de bestrijding van segregatie in het onderwijs (zowel basis- als voortgezet onderwijs) waarbij ook wordt gekeken naar de wettelijke belemmeringen? Zo ja, wanneer kunnen we dat verwachten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:
Zie het antwoord bij vraag 9.

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl