Politie Haaglanden

extra persbericht 13 maart

Haaglanden, 13-03-2009

Vrachtwagencontrole op zicht dode hoek
Haaglanden - Politie Haaglanden hield vrijdag 13 maart een grootscheepse controleactie aan rijksweg A13. De controle richtte zich op de dode hoek van vrachtwagens. Doel van de controle was een beter beeld te krijgen van het spiegelzicht van vrachtverkeer en chauffeurs bewust maken van de gevaren van een beperkt spiegelzicht. In de komende maanden controleert politie Haaglanden vaker vrachtwagens.

In het afgelopen jaar vielen in de regio Haaglanden drie dodelijke slachtoffers bij drie verkeersongevallen met vrachtautos. De oorzaak van deze ongevallen lag mede in het feit dat allerlei attributen in de cabines het zicht voor de ramen belemmerden. Omdat de vrachtwagenchauffeurs daardoor verminderd zicht hebben, is kans op ongevallen dan aanzienlijk groter.

In totaal werden 16 vrachtwagens gecontroleerd. Acht chauffeurs hebben een waarschuwing gekregen voor verkeerd afstellen van de dode hoek spiegel en drie chauffeurs hadden de rechter buitenspiegel niet adequaat ingesteld. In drie cabines troffen de surveillanten attributen aan die het zicht op de weg belemmeren, zoals vaantjes, petjes, een koffiezetapparaat en andere prullaria. De chauffeurs kregen daarvoor proces verbaal. De chauffeurs spraken ondanks de boetes die ze opliepen toch waardering uit voor de controle.

De aanpak van de vrachtwagenproblematiek kreeg binnen Bureau Verkeer van politie Haaglanden extra prioriteit. Bureau Verkeer ook bekend als de verkeerspolitie heeft als taken: handhaving in het verkeer, onderzoeken van verkeersongevallen en ongevallen met zwaar letsel behandelen. Vanuit die expertise meent Bureau Verkeer dat het noodzakelijk is om harder op te treden tegen vrachtwagenchauffeurs. Met als uiteindelijk doel het vergroten van de verkeersveiligheid.

Bureau Verkeer treedt de komende maanden repressief op. De aanpak richt zich op zichtbeperking van chauffeurs door attributen in de cabine, het niet dragen van autogordels in vrachtwagens en bedrijfswagens, niet-handsfree bellen en het voeren van onnodige verlichting.