Ingezonden persbericht


Vanaf 14 maart zijn er twee tentoonstellingen over glas in het Gemeentemuseum Den Haag:

Glas(s) - Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1969-2009 14 maart 2009 t/m 1 november 2009

en

Glinsterend Glas - 1500 jaar Europese glaskunst
14 maart 2009 t/m 1 november 2009

Glas(s) - Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1969-2009

De glasafdeling van de Gerrit Rietveld Academie neemt nationaal en internationaal een unieke positie in en kan tot de belangrijkste glasopleidingen ter wereld worden gerekend. Dit jaar bestaat de glasafdeling veertig jaar en dit lustrum wordt gevierd met de tentoonstelling Glas(s), Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1969-2009 in het Gemeentemuseum Den Haag. Glas(s) toont de rijke geschiedenis van de glasafdeling en laat aan de hand van hedendaagse ontwerpen zien hoe toonaangevend de opleiding nog steeds is.

Nederland heeft een lange traditie als het gaat om de betrokkenheid van kunstenaars, architecten en vormgevers bij het vervaardigen van glas. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw begon de Glasfabriek Leerdam met kunstenaars samen te werken. In die periode was het de kunstenaar die het ontwerp maakte en de glasblazer die hieraan vorm gaf. In 1940 werd er een glasschool opgericht die nauw aan de glasfabriek was verbonden. De samenwerking tussen kunstenaar en ambachtsman werd in de loop van de jaren steeds intensiever, maar de kunstenaar was voor de uitvoering altijd gebonden aan de mogelijkheden van de fabriek. In het midden van de jaren zestig kwam daarin een grote ommekeer. Dankzij de uitvinding van een klein, verplaatsbaar smeltoventje dat in het eigen atelier gebruikt kon worden, kreeg de kunstenaar de onbeperkte vrijheid om zelf met het materiaal glas te werken en te experimenteren. Het zogenaamde studioglas was geboren.
Sybren Valkema, glasontwerper én docent in Leerdam vanaf de jaren veertig, speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het werken met glas, zowel door zijn technische als zijn artistieke ideeën. In 1969 opende Valkema het glasatelier in de Rietveld Academie, waarna de glasafdeling kon uitgroeien tot een van de belangrijkste opleidingen ter wereld.
Met de tentoonstelling én de uitgebreide, gelijknamige publicatie die gelijktijdig verschijnt, wordt er niet alleen een overzicht gegeven van de afgelopen veertig jaren maar ook ingegaan op recentere ontwikkelingen. Het accent in de tentoonstelling ligt bij de hedendaagse glaskunst met werken van (oud)docenten en (oud)studenten als Bert Frijns, Mieke Groot, Dafna Kaffeman, Katrin Maurer, Richard Meitner, Richard Price, Sybren Valkema, Gareth Noel Williams en vele anderen. De tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Gerrit Rietveld Academie.

Glinsterend Glas - 1500 jaar Europese glaskunst

Glinsterend, transparant, sterk, hard, kwetsbaar, vormvast, bewerkbaar in elk model en voor elke toepassing, zijn enkele van de vele eigenschappen waardoor het materiaal glas al eeuwenlang zo populair is. Het Gemeentemuseum Den Haag heeft vanaf zijn vroegste ontstaan glas verzameld en door een gericht verzamelbeleid behoort deze unieke collectie tot de belangrijkste museale glasverzamelingen van Nederland. In deze tentoonstelling staat Europees glas uit de periode 400-1900 centraal.

De collectie is het resultaat van een gericht collectiebeleid van de verschillende directeuren van het Gemeentemuseum Den Haag, waarmee door H.E. van Gelder - directeur van 1912-1941 - is begonnen. Hij wist precies welke objecten bijzonder waren en aangekocht moesten worden en zijn interesse bleef niet beperkt tot een bepaalde periode of stijl. Van groot belang is het contact geweest tussen Van Gelder en de collectioneur W.J.H. (Pim) Mulier die een prachtige glasverzameling in zijn bezit had. Ze trokken er vaak samen op uit om glas te kopen en adviseerden elkaar. Na het overlijden van Mulier in 1954 kreeg het museum zijn gehele glascollectie gelegateerd. Ook hierna heeft het museum verschille
nde belangrijke schenkingen en legaten van particuliere verzamelaars gekregen. Daarnaast is er tot op de dag van vandaag een actief aankoopbeleid gevoerd.
Glinsterend Glas, 1500 jaar Europese glaskunst geeft een volledig overzicht van de productie van glas door de vijftien eeuwen heen. Om deze volledigheid te kunnen laten zien, zijn er twee verschillende tentoonstellingperiodes: Glinsterend Glas I loopt van 14 maart tot en met 28 juni en Glinsterend Glas II van 4 juli tot en met 1 november. Van 29 juni tot en met 3 juli zijn de zalen gesloten wegens de herinrichting.
Glinsterend Glas I laat niet alleen het elegante Venetiaanse glas en het glas à la Façon de Venise uit bijvoorbeeld Frankrijk en de Nederlanden zien, maar ook het groene woudglas of Waldglas, de roemers, het gebruiksglas en de Spielerei uit de noordelijke landen. Glinsterend Glas II toont de resultaten van de opgebrachte versiertechnieken als emailbeschildering, slijpwerk, diamantgravure, radgravure en niet in de laatste plaats de stippelgravure, waarmee in Nederland een hoogtepunt in de glasversiering werd bereikt. De bijzonder verfijnde en kunstzinnig gegraveerde objecten zijn een lust voor het oog.
Bij de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide en rijk geïllustreerde catalogus Glinsterend Glas, 1500 Europese glaskunst; auteurs Jet Pijzel-Dommisse en Titus M. Eliëns (Waanders Uitgevers, ¤ 44,95).

========================