Ingezonden persbericht
Vanaf 14 maart zijn er twee tentoonstellingen over glas in het
Gemeentemuseum Den Haag:
Glas(s) - Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1969-2009
14 maart 2009 t/m 1 november 2009
en
Glinsterend Glas - 1500 jaar Europese glaskunst
14 maart 2009 t/m 1 november 2009
Glas(s) - Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1969-2009
De glasafdeling van de Gerrit Rietveld Academie neemt nationaal en
internationaal een unieke positie in en kan tot de belangrijkste
glasopleidingen ter wereld worden gerekend. Dit jaar bestaat de
glasafdeling veertig jaar en dit lustrum wordt gevierd met de
tentoonstelling Glas(s), Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 1969-2009 in
het Gemeentemuseum Den Haag. Glas(s) toont de rijke geschiedenis van de
glasafdeling en laat aan de hand van hedendaagse ontwerpen zien hoe
toonaangevend de opleiding nog steeds is.
Nederland heeft een lange traditie als het gaat om de betrokkenheid van
kunstenaars, architecten en vormgevers bij het vervaardigen van glas. Al
in de jaren twintig van de vorige eeuw begon de Glasfabriek Leerdam met
kunstenaars samen te werken. In die periode was het de kunstenaar die
het ontwerp maakte en de glasblazer die hieraan vorm gaf. In 1940 werd
er een glasschool opgericht die nauw aan de glasfabriek was verbonden.
De samenwerking tussen kunstenaar en ambachtsman werd in de loop van de
jaren steeds intensiever, maar de kunstenaar was voor de uitvoering
altijd gebonden aan de mogelijkheden van de fabriek. In het midden van
de jaren zestig kwam daarin een grote ommekeer. Dankzij de uitvinding
van een klein, verplaatsbaar smeltoventje dat in het eigen atelier
gebruikt kon worden, kreeg de kunstenaar de onbeperkte vrijheid om zelf
met het materiaal glas te werken en te experimenteren. Het zogenaamde
studioglas was geboren.
Sybren Valkema, glasontwerper én docent in Leerdam vanaf de jaren
veertig, speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het werken
met glas, zowel door zijn technische als zijn artistieke ideeën. In 1969
opende Valkema het glasatelier in de Rietveld Academie, waarna de
glasafdeling kon uitgroeien tot een van de belangrijkste opleidingen ter
wereld.
Met de tentoonstelling én de uitgebreide, gelijknamige publicatie die
gelijktijdig verschijnt, wordt er niet alleen een overzicht gegeven van
de afgelopen veertig jaren maar ook ingegaan op recentere
ontwikkelingen. Het accent in de tentoonstelling ligt bij de hedendaagse
glaskunst met werken van (oud)docenten en (oud)studenten als Bert
Frijns, Mieke Groot, Dafna Kaffeman, Katrin Maurer, Richard Meitner,
Richard Price, Sybren Valkema, Gareth Noel Williams en vele anderen.
De tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de
Gerrit Rietveld Academie.
Glinsterend Glas - 1500 jaar Europese glaskunst
Glinsterend, transparant, sterk, hard, kwetsbaar, vormvast, bewerkbaar
in elk model en voor elke toepassing, zijn enkele van de vele
eigenschappen waardoor het materiaal glas al eeuwenlang zo populair is.
Het Gemeentemuseum Den Haag heeft vanaf zijn vroegste ontstaan glas
verzameld en door een gericht verzamelbeleid behoort deze unieke
collectie tot de belangrijkste museale glasverzamelingen van Nederland.
In deze tentoonstelling staat Europees glas uit de periode 400-1900
centraal.
De collectie is het resultaat van een gericht collectiebeleid van de
verschillende directeuren van het Gemeentemuseum Den Haag, waarmee door
H.E. van Gelder - directeur van 1912-1941 - is begonnen. Hij wist
precies welke objecten bijzonder waren en aangekocht moesten worden en
zijn interesse bleef niet beperkt tot een bepaalde periode of stijl. Van
groot belang is het contact geweest tussen Van Gelder en de
collectioneur W.J.H. (Pim) Mulier die een prachtige glasverzameling in
zijn bezit had. Ze trokken er vaak samen op uit om glas te kopen en
adviseerden elkaar. Na het overlijden van Mulier in 1954 kreeg het
museum zijn gehele glascollectie gelegateerd. Ook hierna heeft het
museum verschille
nde belangrijke schenkingen en legaten van particuliere
verzamelaars gekregen. Daarnaast is er tot op de dag van vandaag een
actief aankoopbeleid gevoerd.
Glinsterend Glas, 1500 jaar Europese glaskunst geeft een
volledig overzicht van de productie van glas door de vijftien eeuwen
heen. Om deze volledigheid te kunnen laten zien, zijn er twee
verschillende tentoonstellingperiodes: Glinsterend Glas I loopt van 14
maart tot en met 28 juni en Glinsterend Glas II van 4 juli tot en met 1
november. Van 29 juni tot en met 3 juli zijn de zalen gesloten wegens de
herinrichting.
Glinsterend Glas I laat niet alleen het elegante Venetiaanse
glas en het glas à la Façon de Venise uit bijvoorbeeld Frankrijk en de
Nederlanden zien, maar ook het groene woudglas of Waldglas, de roemers,
het gebruiksglas en de Spielerei uit de noordelijke landen.
Glinsterend Glas II toont de resultaten van de opgebrachte
versiertechnieken als emailbeschildering, slijpwerk, diamantgravure,
radgravure en niet in de laatste plaats de stippelgravure, waarmee in
Nederland een hoogtepunt in de glasversiering werd bereikt. De bijzonder
verfijnde en kunstzinnig gegraveerde objecten zijn een lust voor het
oog.
Bij de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide en rijk
geïllustreerde catalogus Glinsterend Glas, 1500 Europese glaskunst;
auteurs Jet Pijzel-Dommisse en Titus M. Eliëns (Waanders Uitgevers,
¤ 44,95).
========================