Nut afschaffing vliegtaks bewezen

15/03/2009 10:20

Actiegroep tegen vliegtaks

De afgelopen 2 weken hebben enkele reisorganisaties uit protest de vliegtaks niet aan hun klanten doorberekend. Dit resulteerde bij hen direct in een 21% groei van het aantal europese boekingen vanuit Nederland.

Dhr. Kim van Steenis van Schipholtickets meldt hierover het volgende: "Mensen vertrekken duidelijk liever vanuit Nederland. Wij verzorgen bijvoorbeeld ook vluchten vanuit Dusseldorf, Brussel en Weeze en zagen door de actie een directe verschuiving naar Schiphol optreden." "De actie om de vliegtaks niet door te berekenen zal op www.schipholtickets.nl voorlopig voortduren, maar dit kunnen we gezien het grote succes niet eeuwig volhouden. Bewijs leveren dat afschaffing reizigers weer terug naar Nederlandse luchthavens haalt was het voornaamste doel van de actie en dat is nu bereikt."

Groei aantal medestanders

Wekelijks proberen diverse actiegroepen tegen de vliegtaks de politiek te tonen dat de reisbranche flinke schade ondervindt van deze omstreden belasting. Een inventieve petitie middels het online-communityplatform Hyves heeft in korte tijd al 1400 handtekeningen opgeleverd. Zodra 5000 handtekeningen zijn verzameld zullen deze aan Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat worden aangeboden. Mensen kunnen de petitie nog steeds ondertekenen op http://www.stopecotax.nl

De recente informatievoorziening over de vliegtaks heeft al veel effect gehad op het Nederlandse publiek. Binnen 1 maand lijkt de publieke opinie nog sterker vóór afschaffing van deze belasting. Op http://www.vliegtaks.nl/enquete/ is een duidelijk verschil te zien tussen dezelfde enquette gehouden op 5 februari en 5 maart. Een groot deel van de mensen die een maand geleden nog "geen mening" opgaven bij de vraag "Moet de vliegtaks worden afgeschaft?", wisten nu een duidelijk "Ja" te verwoorden.

Met medewerking van VVD Haarlemmermeer is onlangs de website www.nederlandvliegtaxvrij.nl van start gegaan. Mark Rutte reageerde al zeer positief op dit initiatief, maar nog belangrijker zijn de daarop volgende reacties uit de samenleving. Dagelijks ontvangt de website vele reacties met daarin soms hartverscheurende boodschappen over de onzekere tijden voor personeel in de reisbranche. Om de kwestie in Den Haag onder de aandacht te houden zal deze actiegroep dagelijks reacties doorsturen aan enkele verantwoordelijke politici.

Uit recent onderzoek van de ANVR blijkt dat vrijwel alle redenen om de vliegtaks te blijven handhaven ongegrond zijn. Het resultaat voor de schatkist zou zelfs negatief zijn ten opzichte van een situatie zonder vliegtaks. Op pagina 34 van het rapport (http://www.anvr.travel/uploads/publicatie/Rapporten%5Fen%5FOnderzoeken/ANVR%5FRapport090309.pdf) kunnen we lezen dat de overheid mogelijk tussen de 150 en 280 miljoen euro per jaar misloopt. Ook de brancheorganisatie voor reisondernemingen wil Den Haag tot spoedige afschaffing bewegen.

De enigszins kleinschalige test met het niet doorberekenen van de vliegtaks toonde aan dat bezoekers liever vanuit Schiphol vliegen. Ook bij luchthaven zelf zijn ze overtuigd dat afschaffing van de vliegbelasting reizigers terughaalt naar Nederland. "We geloven zeker dat de meeste mensen weer vanuit Nederland gaan vliegen. Onderzoek had al aangetoond dat de vliegtaks zowel minder passagiers als een aantasting van werkgelegenheid zou betekenen. Na de invoering van de vliegtaks op 1 juli 2008 zagen we ook gelijk een daling van het aantal passagiers."

Hoewel het aantal protestacties groeit, ontvangen deze vaak nog onvoldoende aandacht in de media. Het is dan ook niet ondenkbaar dat diverse actiegroepen de koppen bij elkaar gaan steken om een eenduidiger geluid te laten horen. Ze geven het zeker niet op. Een reactie vanuit Schiphol laat dan ook weten "We blijven actie voeren om afschaffing van de vliegtaks te bewerkstelligen."

Zoals uit de diverse reacties op te maken is verkrijgt het protest tegen de vliegbelasting steeds meer aanhangers. Zowel vanuit de getroffen industrie als vanuit een groot deel van de Nederlandse maatschappij klinkt inmiddels de oproep "Stop de vliegtaks!" in de hoop dit punt hoog op de politieke agenda te krijgen. Dat de vliegtaks moet worden afgeschaft of in ieder geval een andere vorm moet krijgen lijkt duidelijk, maar het is de vraag of dit voor veel getroffen organisaties tijdig genoeg gebeurt.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.vliegtaks.nl/