Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T | |

|KNRM Hoofdkantoor    |Contactpersonen:         |                         |
|Postbus 434          |Edward Zwitser           |Janneke Stokroos         |
|1970 AK  IJMUIDEN    |0614 16 45 17            |06 128 43 43 6           |
|Tel. 0255 - 548 454  |e.zwitser@knrm.nl        |j.stokroos@knrm.nl       |
IJmuiden, 15 maart 2009

Drie reddingboten KNRM blijven stand-by na melding 'slagzij' Coaster met slagzij wordt behouden binnengebracht

De kapitein van de Nederlandse coaster Eemsstar liet vanochtend om 10.40 uur een Mayday uitgaan, omdat zijn schip slagzij maakte en de angst bestond dat de kustvaarder zou kapseizen. Op het eerste alarm vertrokken drie reddingboten van de KNRM, een bergingsvaartuig en een helikopter van de Koninklijke Marine naar de opgegeven positie, een paar mijl boven Terschelling. De laatste twee behoefden niet in actie te komen; de reddingboten van Terschelling, Vlieland en Harlingen begeleidden de vijfkoppige bemanning totdat die in Harlingen een veilige haven binnenliep.

De Eemsstar, geladen met zware cementpijpen, meldde een slagzij van naar schatting 20 tot 30 graden. Dit gegeven, in combinatie met de harde noordwestenwind, maakte dat het Kustwachtcentrum groot alarm maakte. Als eerste werden de reddingboten Frans Hogewind en Arie Visser van Terschelling gealarmeerd, enkele minuten later gevolgd door de reddingboot Graaf van Bylandt van Vlieland. Het bergingsvaartuig Hurricane spoedde zich ook naar de opgegeven positie, maar behoefde niet in actie te komen. Een marinehelikopter ging ter plaatse, maar toen evacuatie niet direct nodig bleek, keerde de helikopter terug naar de basis.

De reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij bleven voor de veiligheid stand-by. De reddingboot Frans Hogewind haalde op zee veiligheidshalve één opvarende van boord. De andere vier hadden een taak bij het maken van een eventuele sleepverbinding en bleven derhalve aan boord. Onder begeleiding van de reddingboten slaagde de kapitein erin zijn schip het zeegat binnen te varen en op de Waddenzee in rustiger vaarwater terecht te komen. Daar maakte de sleepboot Vlieland verbinding met de Eemsstar en sleepte de kustvaarder naar Harlingen. Ter assistentie bij het afmeren werd de reddingboot van Harlingen gealarmeerd. De vrijwillige redders van Terschelling en Vlieland konden hierop terugkeren naar hun bases.

EINDE PERSBERICHT