Landstede

Studenten brengen de lente in de Wereldwinkel

Ze zien er piekfijn uit: de etalages van de Wereldwinkels in Vollenhove en Zwartsluis. Deze maand staan ze helemaal in het teken van de lente. De inrichting ervan wordt verzorgd door eerstejaars studenten van de Landstede-opleiding Verkoopspecialist/Filiaalmanager in Zwolle.

Wie in een winkel wil werken of er één wil beginnen, moet van veel dingen verstand hebben. Etaleren is daar één van. De etalage is immers het visitekaartje van je winkel. Maar geld om een etaleur in te huren, is er al meestal niet. Dus is het handig dat je daar zelf iets van afweet, zegt begeleidend docent Henriëtte Dijkstra. Niet elke student realiseert zich dat. Ze denken er wat te makkelijk over. Tijdens het etaleren ontdekken ze echter dat je goed moet nadenken welke dingen je waar neerzet en welke kleuren je moet combineren om een mooie, aantrekkelijke compositie te krijgen. Want uiteindelijk gaat het erom dat je klanten moet verleiden de producten te kopen.

Houten klomp
Ook Nick Doorten (18) en Hermen van Dijk (17), verantwoordelijk voor de etalage van de winkel in Zwartsluis, merkten dat: Je weet van tevoren niet precies hoe de winkel eruitziet. Het lastigste is om er één geheel van te maken. Daarnaast moet je rekening houden met praktische zaken: bijvoorbeeld dat je chocolaatjes niet bij de verwarming moet leggen.

Bas Kollen (16) en Ruben van de Belt (17) wilden in hun etalage in Vollenhove het contrast laten zien tussen Hollandse en Afrikaanse elementen. Maar het vinden van de juiste producten binnen relatief korte tijd en met een beperkt budget was een probleem. Ruben: Toen kwam Bas met het idee van een houten klomp. Deze vormde het uitgangpunt voor onze lenteachtige inrichting.

Bos tulpen
Elke maand is er een nieuw thema, aangedragen door de Wereldwinkel. Ook vertellen we de studenten of er nieuwe spullen zijn die wat extra aandacht verdienen, vertelt Else ten Hoeve, vrijwilliger in de winkel in Vollenhove. De studenten gaan vervolgens met het thema aan de slag en gaan op zoek naar materialen, binnen, maar ook buiten school. Nick en Hermen gingen bijvoorbeeld bij een bloemist langs. Het leverde hen een bos tulpen op die prima paste in hun interpretatie van de lente: namelijk groene thee.

Bij een drukker lieten ze een zelfgemaakte poster drukken met de titel Maand van de voorjaarsthee. Bas en Ruben vonden tijdens hun zoektocht onder andere groene kralen en bamboe-afscheidingen die ze goed konden gebruiken als decoratiemateriaal. Uiteraard gaat het daarbij om de producten van de Wereldwinkel: die moeten goed worden gepresenteerd.

Frisse kijk
Dijkstra merkt dat vrijwel alle studenten achteraf trots zijn op het resultaat en daarmee ook op zichzelf. Nick: Het was superleuk om te doen, je kunt je fantasie en creativiteit erin kwijt. Ruben vult aan: Ook ben je lekker in de praktijk bezig.
Vrijwilliger Else is reuzeblij met de inzet van de studenten: Voorheen moest ik de etalage iedere keer zelf inrichten. Nu zijn er elke maand andere studenten met elke keer weer een frisse kijk. Ook de klanten reageren positief. Onlangs waren de in de etalage gepresenteerde artikelen binnen een paar dagen al uitverkocht. Dus wat mij betreft mogen de studenten dit nog een tijdje blijven doen!

Kans
Bedoeling is dat de vier studenten hun opleiding in drie jaar afronden. De eerste anderhalf jaar volgen ze de niveau 3-opleiding Verkoopspecialist; daarna stromen ze door naar de niveau 4-opleiding Filiaalmanager/Ondernemer (in het Landschap Handel & Commercie, branche Detailhandel). Dijkstra: Het leren in de praktijk krijgt veel aandacht tijdens de opleiding, maar tijdens stages is etaleren niet een vanzelfsprekend onderdeel. Dankzij de samenwerking met beide Wereldwinkels, die onderdeel zijn van Landstede Kringloop, krijgen onze studenten deze kans wel.