Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht

CNV Havens (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

Utrecht, 17 maart 2009


------

CNV Havens nodigt grote spelers uit voor debat om crisis te pareren

Havenbaronnen hebben geen zin in herstel

De havenbaronnen in Rotterdam en Zeeland hebben amper last van de crisis. En al helemaal geen behoefte aan maatregelen en middelen om de gevolgen ervan te verminderen. Die conclusie trekt CNV Havens noodgedwongen uit de brede weigering van de majeure havenondernemingen om deel te namen aan een door de vakbond georganiseerd debat.

Dat havendebat zou een simpel maar ingrijpend thema hebben: hoe voorkomen we dat de crisis het water over de kade laat stromen en bedrijven verzuipen? "Ongeveer alle ondernemers die we aangeschreven lieten weten dat ze zo'n debat niet zien zitten. Met als opgaaf van reden dat er onvoldoende bedrijfsspecifieke oplossingen uit zouden komen", stelt havenbestuurder Albert van Damme. "Maar, hoezo bedrijfsspecifieke oplossingen? Het gaat hier niet alleen om specifieke oplossingen. Het gaat hier om het overleven van de mainport van Europa! Als je nu geen acht geeft verspeel je de eigen positie. Wellicht niet die van jouw bedrijf, maar die van de haven als geheel. Het is nu de kans om gezamenlijk de schouders eronder te zetten en de haven als totaal naar een hoger plan te tillen. Lijdzaam toezien en afwachten is uit den boze."

Van Damme, maar ook collega-bestuurder Joost van Egmond zien in de praktijk van alle dag dat de havenwerkgevers kansen laten liggen. Kansen die hier en daar voor het oprapen liggen. Van Damme: "Op de containerterminals op de Maasvlakte zitten ze soms te klaverjassen terwijl 200 meter verderop de kranen volop draaien. Die stilstaande kranen kun je dus benutten voor opleidingen tot kraanmachinist. Dat kun je voordeliger doen bij de buren dan bij een prijzig opleidingsinstituut. Maar ze willen het niet. Want de buren? Dat is de concurrent! Van gelijk oversteken wil men domweg niet weten. Ons inziens niet bijster verstandig. 2009 en wellicht 2010 zijn verloren jaren voor de haven. Als je het dan niet van anderen - lees schepen - kan krijgen, haal het dan uit jezelf. Want ooit trekt de economie weer aan. Als je dan meteen met het beste beentje naar voren kunt springen kon het wel eens zo zijn dat je de positie als wereldhaven bestendigt of zelfs verbetert." Volgens Van Damme beïnvloedt de houding van de werkgevers wel nadrukkelijk de aanstaande cao-onderhandelingen her en der in de haven. "Met deze kennis op zak betekent dit dat we die onderhandelingen met ons eigen standpunt instappen. Daar zitten dus vooralsnog geen werkgeverselementen in waar wij rekening mee willen houden. Onze leden mogen nu seinen wat ze vinden van deze teleurstellende houding van hun werkgevers."

CNV Havens had werkgevers in de containeroverslag, de bulk, de olie-opslag, de ferries, het stukgoed en de sjorbedrijven in Rotterdam uitgenodigd en Verbruggen Terminals als hoofdrolspeler in de Zeeuwse havens.