Vernieuwing intranet hoog op de agenda

17/03/2009 11:01

Entopic

Amsterdam, 17 maart 2009

Maar liefst 52% van de Nederlandse organisaties is bezig met het vernieuwen van het eigen intranet. Dit blijkt uit landelijk onderzoek Intranet Monitor 2009, dat werd gepresenteerd tijdens het Congres Intranet 2009 op 10 maart jongstleden in MediaPlaza te Utrecht.

Onderzoeksresultaten in vogelvlucht

Het onderzoek toont aan dat intranet in korte tijd is uitgegroeid tot hét medium voor interne communicatie. Het belang van het personeelsblad is substantieel afgenomen. Opvallend is dat een meerderheid van de organisaties aangeeft niet te beschikken over een intranet strategie. Ook is vrije meningsuiting op intranet nog geen gemeengoed. Veel organisaties stellen grenzen aan interne redactionele vrijheden.

Andere opmerkelijke resultaten van de Intranet Monitor zijn:


- Ondersteuning dagelijks werk

De focus ligt de komende jaren op het ondersteunen van het dagelijks werk, interne sociale netwerken, web 2.0 functies en interne e-mail nieuwsbrieven.


- Gebruik intranet weinig gemeten

Meer dan de helft van de organisaties meet het intranetgebruik niet. Hierdoor missen zij de kans om verbeteringen uit te voeren aan de hand van gebruikersgedrag en -ervaringen.


- Ruimte voor verbetering

Gemiddeld hebben organisaties niet meer dan een mager zesje over voor hun intranet, waarbij het opvalt dat recent vernieuwde intranetten een significant hoger cijfer scoren.

Over het onderzoek

De Intranet Monitor werd uitgevoerd door internetbureau Entopic in samenwerking met tijdschrift Interne Communicatie. Het onderzoek is eerder uitgevoerd in 1999, 2001, 2003 en 2006. Het doel was om de ontwikkelingen op het gebied van het intranet binnen Nederlandse organisaties in kaart te brengen. Aan het onderzoek hebben deze keer 1.077 merendeels grote en middelgrote organisaties meegewerkt.

Entopic onderscheidt in de Intranet Monitor drie vernieuwingsfasen:


1. Nadruk op top down informatievoorziening en communicatie (1997 - 2002)


2. Interactie en personalisatie (2002 - 2007)


3. Web 2.0 toepassingen en integratie bedrijfsprocessen (vanaf 2008)

Over Entopic

Entopic is een bureau voor webredactie, intranet en content management. Daarnaast verzorgt Entopic trainingen en adviseert ze opdrachtgevers over strategische, inhoudelijke en technische aspecten van (online) communicatie en -verkoop.