Persberichten

Drukte op vakbeurs Bouw & ICT Publicatiedatum: 18-02-2009

Hoe kun je ICT inzetten om je te wapenen tegen de economische crisis? Voor veel bezoekers was dit een belangrijk motief om af te reizen naar de jubileumeditie van de vakbeurs Bouw & ICT, die op 10, 11 en 12 februari werd gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Van de recessie zelf was op de beursvloer helemaal niets te merken. Integendeel, de 75 exposanten zijn meer dan tevreden getuige de 6,8 als waarderingscijfer. Deelnemers die zeventig procent nieuwe contacten hebben gelegd, zijn geen uitzondering. 'Voor ons had de beurs langer dan drie dagen mogen duren", aldus één van de exposanten.

Projectmanager Audrey Wilschut van VNU Exhibitions Europe kijkt enthousiast terug: "Iedereen was tegen het licht van de recessie benieuwd naar deze editie. Met 11.098 bezoekers zijn we met vlag en wimpel geslaagd. Belangrijker nog is het profiel van het bezoek. Vier van de tien bezoekers nemen zelf investeringsbeslissingen, een kwart van het bezoek heeft een adviserende stem. Uit een rondgang langs exposanten weet ik dat zij veel nieuwe contacten hebben gelegd. Juist in tijden dat omzet onder druk komt te staan, is het belangrijk de 'salespijplijn' te vullen. Daarin is iedereen ruimschoots geslaagd. De recessie speelde geen rol op de beursvloer. Dat blijkt ook uit het percentage deelnemers dat een optie op de 2010-editie heeft genomen: 50%"
* 20% van het bezoek is eigenaar
* 22% heeft een aannemingsbedrijf
* 42% neemt zelf investeringsbeslissingen
* 24% is als adviseur betrokken bij investeringen
* 12% werkt bij een architectenbureau
* Top 3 interesses: tekensoftware, ontwerpsoftware en calculatie software

"We kunnen met de resultaten van de beurs weer een hele tijd vooruit", zegt exposant Carolijn Hommes, marketing manager van CTB ICT Bouw BV. "Ongeveer dertig procent van onze bezoekers is nieuw voor ons. Wat dat betreft opent deze beurs duidelijk deuren. Maar deze beurs is ook heel belangrijk voor onze bestaande klanten, een stukje relatiebeheer. Het niveau van de bezoekers is goed: veel beslissers. Hier komt onze doelgroep. Onze account managers zullen na de beurs hun handen vol hebben om alle contacten op te volgen."

Directeur Marc Evers van ICCS heeft een 'hele beste beurs gedraaid'. "Meer dan uitstekend. Jammer dat het maar drie dagen heeft geduurd. We hebben ongeveer zeventig procent nieuwe contacten opgedaan. We hebben zelfs een bezoeker gehad die speciaal terugkwam om een order te plaatsen voor wat hij de dag ervoor op onze stand had gezien. Helemaal te gek natuurlijk: dat is in jaren niet gebeurd."

Marketing manager Will van Buggenum van Square DMS herkent zich hierin. "Het gaat om de business. Daar ben ik heel eerlijk in. En dat gaat nergens zo goed als op deze beurs. Zelfs als je hier alleen maar je eigen klanten ziet, is het nog de moeite waard. Maar we hebben ook heel veel nieuwe contacten gelegd. Dat maakt het extra waardevol."

Bouw & ICT 2010 wordt gehouden op 17 en 18 maart.

.-.-.-.-.-.

Noot voor de redactie (