Ingezonden persbericht


EUROCONTROL KIEST SITA VOOR LUCHTVAARTCOMMUNICATIE IN 'GEMEENSCHAPPELIJK' LUCHTRUIM

Eerste stap op weg naar implementatie van Europees mandaat aan vliegmaatschappijen en leveranciers van luchtverkeersdiensten om spraakcommunicatie aan te vullen met datalinkcommunicatie voor piloten en luchtverkeersleiding

GENÈVE- 17 maart 2009 - EUROCONTROL, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, heeft een belangrijke stap gezet op weg naar een gezamenlijk Europees luchtruim. Voor de levering van datalink-communicatiediensten voor vliegtuigen ten behoeve van het Upper Area Control Centre in Maastricht werd gekozen voor SITA.

De keuze voor SITA volgt op de recente goedkeuring van regelgeving van de Europese Commissie, waarin datalinkcommunicatie voor luchtverkeersleiding in heel Europa verplicht wordt gesteld. De kanalen voor spraakcommunicatie raken steeds meer verzadigd en middels deze maatregel kan de capaciteit op het gebied van luchtverkeersleiding aanzienlijk verhoogd worden.

Het Upper Area Control Centre in Maastricht levert luchtnavigatiediensten voor het hogere luchtruim van België, Luxemburg, Nederland en Noord-West Duitsland. Dit is de eerste geografische zone in het Europese luchtruim die zal profiteren van de verplichte invoering van datalinkcommunicatie tussen luchtverkeersleiders en piloten (Controller-Pilot Data Link Communications - CPDLC).

Het mandaat betekent een revolutionaire verandering van de manier waarop diensten voor luchtverkeersleiding worden verleend tijdens de 'en route'-fase in het Europese luchtruim. Het grootste deel van de algemene communicatie tussen luchtverkeersleider en piloot, die momenteel plaatsvindt via de radio, zal in de toekomst plaatsvinden door het uitwisselen van datalinkberichten, een vorm van communicatie die vergelijkbaar is met e-mail.

Het grote voordeel is dat de capaciteit van de luchtverkeersleiding voor het afhandelen van het luchtverkeer aanzienlijk toeneemt en daarmee ook de totale capaciteit van het luchtruim. Het aantal vluchten met vertraging zal hierdoor afnemen. Naar verwachting zal de vraag naar vluchten in Europa, nu jaarlijks tien miljoen, in de komende 20 jaar nagenoeg verdubbelen. Een voorzichtige schatting laat bovendien zien dat de invoering van datalinkcommunicatie in het hele Europese netwerk voor luchtverkeersleiding jaarlijks een besparing van 200 miljoen euro zal opleveren.

Dankzij de datalink-communicatiediensten van SITA wordt het mogelijk om datalinkberichten tussen luchtverkeersleiders en piloten (CPDLC) uit te wisselen via een VHF Digital Link Mode 2-infrastructuur tussen de verkeersleiders van het MUACC en hiervoor uitgeruste vliegtuigen in het luchtruim.

De keuze voor SITA als leverancier van datalinkdiensten aan het MUACC volgt op de goedkeuring van de regelgeving inzake de implementatie van datalinkdiensten door het Comité voor een gemeenschappelijk Europees luchtruim van de Europese Commissie in oktober 2008. Hierin wordt verorderd dat de Europese verleners van luchtnavigatiediensten en luchtvaartmaatschappijen moeten worden voorzien van de noodzakelijke vaardigheden, systemen en diensten om vanaf 2013 in het westelijke deel van Europa, en met ingang van 2015 in de overige staten, operationele CPDLC-diensten te verlenen.

SITA levert al sinds 2003, toen de pioniersfase van het "Link2000+"-programma van start ging, CPDLC datalink-communicatiediensten aan burgervliegtuigen die met het MUACC van EUROCONTROL communiceren. SITA levert aan het MUACC ook de Data Link Front End Processor waarmee links met luchtvaartuigen worden beheerd.

Ongeveer 400 vliegtuigen van 15 luchtvaartmaatschappijen werkten mee aan de pioniersfase. Circa 80% van deze maatschappijen, waaronder Lufthansa, Alitalia, Fedex, Hapag Lloyd en Air Europa, heeft SITA opdracht gegeven voor de levering van CPDLC-datalinkcommunicatiediensten,.

SITA werkt samen met de Duitse leverancier van luchtnavigatiediensten DFS om aan MUACC een probleemloze datalink-communicatiedienst te leveren. Deze omvat zowel de VHF Digital Link Mode 2 infrastructuur van DFS en SITA, en de routinginfrastructuur van het Aeronautical Telecommunications Network van SITA, alles voorzien van een 24/7 klantondersteuning.

Akhil Sharma, directeur Air Traffic Management bij SITA, vertelt: "SITA is erg blij met het vertrouwen van EUROCONTROL. Als leverancier van datalinkcommunicatiediensten is het onze verantwoordelijkheid om in de komende jaren de beste datalink-communicatiediensten te leveren aan het MUACC. Zeker de eerste twee jaar zijn cruciaal omdat er naar verwachting dagelijks rond de duizend vliegbewegingen van vliegtuigen met datalinkapparatuur zullen plaatsvinden. SITA kijkt ernaar uit om samen met leveranciers van luchtnavigatiediensten in Europa plannen te ontwikkelen met het oog op naleving van het mandaat inzake datalinkdiensten."


- EINDE -

Voor aanvullende informatie (