Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Enquête magazine Get In Shape:
Pashokjes stimuleren online shoppen

Hoofddorp, 17 maart 2009 - 80 procent van de vrouwen voelt zich onprettig in pashokjes. Ze zijn te klein, te warm, het licht is te fel, de spiegels zijn te confronterend of juist afwezig. Gevolg: het online kopen van kleren neemt toe. Dat blijkt uit een enquête van tijdschrift Get In Shape.

Van alle vrouwen shopt 64% ook online. En niet zo'n klein beetje: het afgelopen jaar kochten ze gemiddeld een derde van hun garderobe digitaal. Onaantrekkelijke pashokjes, en ook opdringerige verkoopsters, dragen daar zeker toe bij. Vrouwen die zich (soms) onprettig voelen in pashokjes - en dat zijn er acht op de tien - blijken twee keer zo veel kleren online te kopen dan vrouwen die zich wel prettig voelen in pashokjes.

Zoals een van de vrouwen het formuleert: "De verlichting en de druk van het passen zijn erg, net als de verkoopster die maar blijft vragen of het goed zit. En dan moet je met je sokken aan in een te krap zittend jurkje naar de andere kant van de winkel lopen om in de spiegel te kunnen zien hoe het staat."

Drie maten in de kast
Ander pijnpunt bij het kleren kopen: je past niet meer in je oude maat. Wat doen vrouwen dan? Maatje meer accepteren? Je toch in je oude maat wurmen? Dan maar niets kopen? Het komt alle drie voor. De meeste vrouwen - 92% - hebben ook gemiddeld drie maten in de kast hangen. Ze bewaren hun te klein geworden kleren voor hopelijk weer slankere tijden.

Hoe meer, hoe beter
Gemiddeld geven vrouwen 106 euro per maand uit aan nieuwe kleding en schoenen. Vrouwen die meer geld aan mode besteden zijn ook meer tevreden over hoe ze eruit zien. Ze geven zichzelf een hoger rapportcijfer voor de manier waarop ze zich kleden. Vrouwen die gemiddeld per maand tot 45 euro uitgeven geven zichzelf een 6,5, vrouwen die 150 euro of meer besteden geven zichzelf een 7,6.

Thuis gaat alles uit
Tweederde van de respondenten (67%) hijst zich thuis meteen in 'huiskleren' wanneer ze weet dat er niemand meer langs komt. Vooral ruime, makkelijk zittende kleding wordt uit de kast getrokken, zoals het huispak, joggingbroek met slobbertrui, pyjama of badjas. Ook de schoenen gaan uit bij 92%. Andere opvallende resultaten

* 91% ergert zich aan onaangenaam ruikende kleren van anderen.
* 16% zou - bij vergoeding - chirurgie (zoals liposuctie) laten toepassen voor een kleinere maat en 24% twijfelt nog over zo'n ingreep.
* 8% van de vrouwen zegt volmondig 'ja' op de vraag of ze wel eens tegen iemand die ze niet mag, zegt dat haar kleding niet leuk staat, terwijl dat wel het geval is...
* 5 beha's heeft de Nederlandse vrouw gemiddeld. Die draagt ze elk zo'n 4 dagen en dan gaan ze weer in de was.
* 13% liegt over haar maat. Gemiddeld wordt er één maatje vanaf gelogen.
* 14% liegt wel eens over de aanschafprijs van haar kleren tegen haar partner.
* 85% van de vrouwen ziet het altijd als haar partner nieuwe kleren aanheeft, andersom is het aanmerkelijk minder: 28% van de mannen merkt het altijd als hun vrouw iets nieuws aanheeft. In het voorjaarsnummer
Het onderzoek is uitgevoerd door TeraKnowledge onder 800 Nederlandse vrouwen. Het complete onderzoek is te lezen in het laatste nummer van Get In Shape, dat vanaf 19 maart in de winkel ligt.

Over Get In Shape
Get In Shape is een magazine voor iedere vrouw die goed in haar vel wil zitten. Get In Shape gaat over gezond genieten met veel aandacht voor eten en diëten, maar mode, beauty, bewegen en wellness zijn even belangrijk.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 85 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht