Recessie of niet, Makelaarsland begroet 10.000ste huizenkoper


"Negatieve publiciteit zeer slecht voor woningmarkt"

HEERHUGOWAARD, 20090317 -- Trots mag je hem wel noemen, Jeroen Stoop directeur van Makelaarsland. Vele stormen heeft zijn bedrijf doorstaan. Inmiddels bestaat Makelaarsland 4 jaar en is het al een tijd het grootste makelaarskantoor van Nederland. En nu, 50 maanden na oprichting de verkoop van zijn 10.000ste huis. Ter vergelijking, een gemiddeld makelaarskantoor verkoopt zo'n 50 woningen per jaar. Zij zouden dus zo'n 200 jaar voor dit resultaat moeten werken!

Opvallend is dat in deze moeizame tijd op de huizenmarkt het concept van Makelaarsland goed blijft werken. "Door uitgekiende automatisering gecombineerd met deskundige klantbehandelaars hebben wij een soort `verkoopmachine' gecreëerd. Dit jaar verkochten wij al weer bijna 400 woningen", laat Stoop weten.

Volgens de boomlange makelaar wordt ook het succes van Makelaarsland bedreigt door de negatieve sfeer die in de pers over Nederland heen wordt gestort. "Vorige week berichtte de NVB over sterk terugvallende nieuwbouwverkopen. Blijkbaar vindt deze club het nodig om via de pers een appèl op het kabinet te doen. Gevolg is dat vorige week de kranten volstonden met `Daling woningverkopen versnelt'. Wij merken het direct op de werkvloer als er negatief over de woningmarkt wordt bericht. De eerste klap kwam toen er in algemene zin over de kredietcrisis werd geschreven. Net toen wij dachten dat we de stijgende lijn weer te pakken kregen, kwam de noodkreet van Vereniging Eigen Huis. Daarna denderde de markt echt in elkaar. Men maakt zo woningzoekers koopschuw."

Waarheidsgetrouw
Volgens Stoop lag de dip in de woningverkopen eind 2008. "Januari ging al weer aardig, februari was beter en maart was goed. Totdat de NVB veel aandacht voor zijn persbericht kreeg. De weinig stimulerende krantenkoppen resulteerden direct in een afname van het aantal verkopen. In de berichtgeving stond geen enkele referentie naar de markt van dat moment. Dat had een heel ander beeld geschetst dan alleen maar terugpakken naar oude cijfers. Laten we reëel zijn, wij ontkennen niet het recht op het vermelden van waarheidsgetrouw nieuws, maar op deze manier wordt iedereen die tot kopen bereid is keer op keer aan het twijfelen gebracht."

Koper in het zonnetje
"De pers mag mij altijd bellen voor het laatste nieuws", vervolgt Stoop. "Wij zijn optimaal geautomatiseerd. Wij kunnen á-la-minute verkoopoverzichten uitdraaien, waaruit de marktstemming kan blijken. Omdat wij zo snel werken en het grootste makelaarskantoor van Nederland zijn, kunnen onze verkoopresultaten prima als barometer gebruikt worden."

Makelaarsland gaat binnenkort de 10.000ste koper in het zonnetje zetten. Stoop vindt het namelijk van moed getuigen dat die koper zich niet gek heeft laten door de negatieve berichten. "Waarschijnlijk is het gewoon een nuchter stel dat goed heeft zitten rekenen. Extreme prijzen zijn er niet meer en met de lage rente kan je prima zaken doen."





Ingezonden persbericht