Food & Fun op de boerderij trekt
mensen
18 mrt 2009
Onderdeel: Animal Sciences Group
Consumenten komen graag op een Food & Fun boerderij omdat het ze een
goed gevoel geeft. Consumenten hebben wel een eigen beeld van wat de
boerderij is, ingegeven door nostalgische beelden. Agrarisch
ondernemers kunnen de beelden die consumenten hebben deels gebruiken
bij het vermarkten van hun producten en diensten. Daarnaast moet men
streven naar een realistischer beeld bij de consument. Dat concludeert
de Animal Sciences Group van Wageningen UR, in haar onderzoek in
opdracht van de themawerkgroep Multifunctionele Landbouw en directe
verkoop en gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur &
Voedselkwaliteit (LNV).
Bij consumenten roept de Food & Fun boerderij positieve gevoelens op,
waarbij het gevoel van buitenleven en rust, het contact met dieren en
educatieve aspecten voor kinderen belangrijk zijn. Een bezoek aan de
boerderij vindt plaats omdat men persoonlijke voordelen ziet: voorop
staan gezondheid (Food) en genieten van de ruimte en de dieren (Fun).
Multifunctionele landbouw komt voor op gangbare en biologische
bedrijven, maar relatief vaker op biologische. Opvallend is dat
consumenten ervan uitgaan dat de boerderij die zij bezoeken biologisch
is, vooral als het bedrijf hen een goed gevoel geeft. Ook denken zij
dat vaak kleinschalige bedrijven â om het hoofd boven water te houden
â Food & Fun activiteiten hebben. Verder mag de boerderij geen
commerciële uitstraling hebben, is het belangrijk dat er dieren zijn,
dat de boer(in) op het bedrijf woont en zichtbaar is, dat er aan de
boerderij gerelateerde producten en diensten worden verkocht en het
een open bedrijf is waar je hartelijk wordt ontvangen.
Oase van rust
Met de oprichting van de Taskforce Multifunctionele Landbouw heeft de
overheid deze sector duidelijk neergezet en geaccentueerd. Veel
agrarisch ondernemers willen iets doen aan de groeiende kloof tussen
stad en land en zijn begonnen met multifunctionele landbouw. De
activiteiten variëren van agrarische kinderopvang, productie en
verkoop van streekproducten, educatie, recreatie tot agrarisch natuur-
en landschapsbeheer. De landbouw lijkt een manier te hebben gevonden
om een oase van rust te zijn in een maatschappij waarin mensen
vervreemd raken van de natuur.
âFood & Fun op de boerderijâ heeft gekeken naar deze oase van rust
vanuit het perspectief van de klant. Hoe beleven consumenten
multifunctionele biologische landbouw? Via focusgroepen zijn
consumenten van âFood & Funâ boerderijen bevraagd over hun perceptie
bij het doen van activiteiten en het kopen van producten op deze
bedrijven.
Gratis downloaden
Rapport 177 âFood & Fun op de boerderij. Consumentenpercepties â Hoe
beleven consumenten multifunctionele âbiologischeâ landbouwâ kunt
u hier downloaden.
Contact
Daniël de Jong
Tel. 0320 - 293 307
Wageningen Universiteit en Researchcentrum