Consument nog niet op de hoogte van verdiensten financieel adviseur

18/03/2009 13:10

De Nieuwe Hypotheken

De Nieuwe Hypotheken heeft in de maand februari onder 330 kantoren onderzoek verricht naar de wijze waarop men omgaat met provisietransparantie. Hiertoe is een enqu(ee)te opgesteld met 30 vragen over de effecten op de bedrijfsvoering en wijze waarop de ondernemers hier mee omgaan. Van de aangeschreven kantoren werken er 250 op provisiebasis. De overige 80 kantoren zijn reeds overgestapt op een alternatief beloningsmodel.

Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat de gemiddelde (hypotheek)klant momenteel nog steeds niet op de hoogte is van de verdiensten van de financieel adviseur en zodoende ook nog niet vraagt naar een alternatieve manier van belonen. Het intermediair is vooruitlopend op 1 april wel actief op zoek naar manieren om in de toekomst anders met de klant af te rekenen.

De uitkomst van het onderzoek wordt hieronder puntsgewijs weergegeven:

Klant nog steeds niet op de hoogte van verdiensten financieel adviseur.

Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de benaderde adviseurs nauwelijks vragen krijgt over provisie op producten. Daarbij geeft men echter ook aan dat de klant niet op de hoog is van de hoogte van provisie. De belangrijkste vraag is dan ook hoe snel er meer vragen zullen komen door de provisietransparantie.

Uniform adviesmodel

De benaderde adviseurs welke reeds zijn omgeschakeld naar een alternatieve manier van belonen doen dit in 90 procent van de gevallen op basis van een vaste vergoeding en geven aan dat dit een hogere doorverwijzing als resultaat heeft. Verder schatten zij in dat de klant behoefte zal krijgen aan een uniform adviesmodel om de onduidelijkheid te beperken. Het overgrote deel van de nu op provisiebasis werkende kantoren geeft overigens aan te overwegen om meerdere beloningsmodellen naast elkaar te voeren.

Angst voor lagere verdiensten bij werken met adviesvergoeding

De op provisiebasis werkende kantoren welke een overstap naar een alternatief beloningsmodel overwegen, verwachten hierdoor minder te gaan verdienen. Deze kantoren geven aan nu gemiddeld per hypotheek, rekening houdend met terugboekingen, minder dan 3.000 euro te verdienen.

Uit het onderzoek is echter gebleken dat kantoren welke zijn overgestapt op een (veelal vaste) adviesvergoeding, de ervaring hebben dat men niet minder maar juist meer verdient. Dit komt mede door een hogere doorverwijzing en conversie.

Administratieve lastenverzwaring

De traditioneel werkende kantoren verwachten meer administratieve werkzaamheden door een alternatieve manier van werken en de reeds overgestapte kantoren bevestigen dit. "Traditionele" kantoren werken nog niet met een dienstverleningsdocument, kantoren met een adviesvergoeding veelal wel.

Tekort aan netto producten meer perceptie dan realiteit

De op provisiebasis werkende kantoren zijn bezorgd over onvoldoende aanbod "netto" producten terwijl de met een adviestarief werkende kantoren aangeven dat zij inmiddels over voldoende producten beschikken om een goed te kunnen adviseren.

Wensen

Er bestaat bij de traditioneel werkende kantoren een grote behoefte aan ondersteuning op het gebied van inkoop, marketing (genereren van leads), automatisering en adviesmodellen rekening houdend met een adviesvergoeding. Alleen op het gebied van administratieve ondersteuning wordt aangegeven dat hier weinig tot geen behoefte aan is.

De kantoren welke reeds zijn overgestapt op een alternatief beloningsmodel hebben minder behoefte aan leads en ondersteuning op het gebied van inkoop. Deze groep verwacht wel dat de klant zal gaan zoeken naar uniformiteit in presentatie en beloningsmodellen en zoekt derhalve op dit gebied naar meer ondersteuning. Zij hebben tevens interesse in manieren om ook pensioenen en, in mindere mate, schadeverzekeringen transparant te adviseren.

De uitkomst van het onderzoek is ook te vinden op www.denieuweadviseur.nl





http://www.denieuweadviseur.nl