Ingezonden persbericht


Persbericht

Klanten blijven HORNBACH trouw

Omzet HORNBACH groeit door ondanks crisis

Nieuwegein, 18 maart 2009 - Bouwmarktketen HORNBACH heeft haar doelen voor het boekjaar 2008/2009 bereikt. De nettoconcernomzet van de HORNBACH HOLDING AG steeg afgelopen boekjaar (1 maart 2008 t/m 28 februari 2009) met 5,1% naar 2,75 miljard euro. HORNBACH-Baumarkt-AG behaalde op vergelijkbare verkoopoppervlakten een omzetstijging van 1,4% zo maakte de holding vandaag bekend.

De 8 Nederlandse HORNBACH vestigingen behaalden een omzetstijging van 2,3%. Evert de Goede, die een jaar geleden May Meulenberg als algemeen directeur van HORNBACH Nederland opvolgde, zet de ingezette koers dan ook voort. Voor het komende jaar rekent de onderneming ook op verdergaande groei door een toename van de omzet bij bestaande bouwmarkten.

Beter dan de branche
Daarmee legt hij de negatieve berichtgeving door concurrenten naast zich neer. In Nederland lieten Maxeda (Praxis, Formido) en InterGamma (Gamma, Karwei) zich onlangs somber uit over de omzetverwachting. De Goede heeft niets met die negatieve teneur. "Natuurlijk merkt ook HORNBACH dat de crisis speelt. De echt goede jaren waarin we een omzetgroei boekten met dubbele cijfers, zijn voorbij. Dat komt echter ook omdat nieuwe vestigingen in de eerste jaren het snelst groeien. Bestaan de vestigingen wat langer, dan neemt ook de groei over het algemeen af. Maar toch doen we het goed. Nog steeds een stuk beter dan de branche. En de gemiddelde omzet per bouwmarkt ligt in Nederland boven de gemiddelde Europese omzet van ca. 20,1 miljoen euro per vestiging."

Laagste prijs
De Goede schrijft het succes van de keten toe aan de combinatie van lage prijzen, ruim assortiment en een goede service. "Uit onderzoek weten we dat in onze branche prijs en assortiment al jaren het zwaarst wegen in de winkelkeuze van de consument. En juist op die twee aspecten scoren wij goed. En zeker in deze tijd pluizen mensen de huis-aan-huis folders na op de laagste prijs. Die kunnen wij hen bieden."

Ambities groot
Op dit moment kent HORNBACH in Nederland acht vestigingen en de ambities zijn groot. De Goede: "Op termijn willen we zo'n 20 à 25 vestigingen in Nederland hebben. Voor de korte termijn betekent het dat we binnen vijf jaar zo'n 3 à 4 vestigingen erbij willen hebben. Als we voor 2009-2010 een omzetgroei van zo'n 2,5 procent realiseren, dan doen we het goed. Ook willen we dit jaar voor de vijfde achtereenvolgende keer Beste Bouwmarkt van Nederland worden. Daar werken we hard aan!"

Ondernemerschap
Evert de Goede is een voorbeeld van iemand die is doorgegroeid binnen HORNBACH. Tien jaar geleden begonnen als vestigingsmanager van HORNBACH Kerkrade, groeide hij via de functie van regiomanager door naar het directeurschap. Hij voelt zich thuis bij de bouwmarktketen: "De cultuur van HORNBACH past me, die is fijn om in te werken. Binnen dit familiebedrijf krijg je de ruimte voor ondernemerschap, je hebt vrijheid om mee te denken en om zelfstandig beslissingen te nemen. Het is een bedrijf waarin 'gewoon doen' hoog verheven is. En daar voel ik me al tien jaar prettig bij."

Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke familieonderneming met een bedrijfshistorie van meer dan 130 jaar. De nettoconcernomzet van de HORNBACH HOLDING AG is in het boekjaar 2008-2009 (1 maart 2008 t/m 28 februari 2009) met 5,1% gestegen naar 2,75 miljard euro. In het concern werken meer dan 13.000 mensen. De grootste operationele dochter, HORNBACH-Baumarkt-AG, heeft op dit moment 129 bouw- en tuincentra in negen Europese landen. Daarnaast zijn er in de regio Zuidwest-Duitsland nog eens achttien groothandelsmarkten voor bouwmaterialen. In Nederland heeft het concern 8 vestigingen. HORNBACH kan als het enige beursgenoteerde familiebedrijf binnen de top tien in de doe-het-zelfbranche terugkijken op een bedrijfshistorie van vijf generaties.