Ingezonden persbericht


Persbericht

Consumentenlijn Telemarketing: Stel consument centraler in benadering

Leidschendam, 18 maart 2009 De consumentenlijn Telemarketing, de informatie- en klachtenlijn van bedrijven en organisaties die aan telefonische verkoop doen, heeft in het afgelopen jaar het aantal meldingen op haar website met bijna 30% zien toenemen ten opzichte van 2007. Het aantal klachten liep op van 515 tot 667.

Naast de "reguliere" klachten over zaken als het recht van verzet, de toon van het gesprek of het niet meer gebeld willen worden door een telemarketeer, ziet de Consumentenlijn Telemarketing een groei in het aantal klachten die betrekking hebben op misleiding en onbeschofte benadering. Opvallend is ook dat de consument toch nog vaak benaderd wordt, ondanks het feit dat hij/zij staat ingeschreven bij Infofilter. Het binnenkort te lanceren wettelijk verplichte bel-me-niet-register moet aan deze klachten binnenkort een einde maken.

Kwalitatief contact

Onlangs heeft de Consumentenautoriteit aangekondigd de strijd aan te gaan met misleidende en agressieve telemarketingactiviteiten. "Toepassing van de wet op de oneerlijke handelspraktijken moet leiden tot een eerlijker telefonische benadering van consumenten. Zeker over bedrijven die nu bezig zijn om nieuwe markten te veroveren krijgen wij nogal eens klachten met betrekking tot misleiding. Daarover proberen wij met die ondernemingen in gesprek te komen, aldus Herman Nieuwenhuis van de Consumentenlijn Telemarketing. " De consument moet centraler komen te staan bij telefonische benadering, zodat er een kwalitatief contact voor de langere termijn ontstaan. Telemarketing moet veel meer tweerichtingsverkeer worden, waarin de consument het initiatief naar zich toe kan trekken".

Speerpunten

Stichting Consumentenlijn Telemarketing blijft zich ook in 2009 verder oriënteren op betere Telemarketing. Zo is er een handleiding voor de consument in de maak. Daarnaast bestudeert de Stichting de voordelen van het opnemen van het volledige telemarketinggesprek.

De Consumentenlijn Telemarketing (de informatie- en klachtenlijn) is een initiatief van het Nederlands bedrijfsleven dat gebruik maakt van telemarketing en de facilitaire callcenters, verenigd in de WGCC.