Universiteit van Amsterdam

Achttien procent brugklassers heeft achterstand bij technisch lezen
Promotie Onderwijskunde

woensdag 18 maart, 14.00 uur
Geertruide Schijf onderzocht de prestaties bij lezen en spellen in het Nederlands en Engels van ongeveer 700 brugklassers van vmbo tot en met gymnasium. Ze concludeert dat ongeveer 18% van de scholieren een achterstand van twee jaar of meer heeft bij technisch (hardop) lezen, maar dat deze leerlingen soms beter presteren bij spellen en aanzienlijk beter bij stillezen en begrijpend lezen. Een verklaring daarvoor zijn de onderliggende cognitieve capaciteiten. Voor technisch lezen zijn vooral de accuratesse en snelheid waarmee letters omgezet kunnen worden in klanken van belang. Bij stillezen en begrijpend lezen spelen deze factoren een veel minder grote rol, terwijl het juist deze taalvaardigheden zijn waar het in het onderwijs en in de maatschappij om gaat. Dat is goed nieuws voor dyslectische leerlingen, die vooral zwak zijn in technisch lezen. Schijf toont bovendien aan dat dyslectici die goed gebruik kunnen maken van opgeslagen woordbeelden in het langetermijngeheugen aanzienlijk beter presteren dan dyslectici die dit talent niet hebben. Dat helpt hen bij het leren lezen van het Engels. Allochtone leerlingen hebben vooral vaker moeite met begrijpend lezen. Mw. G.M. Schijf: Lees- en spellingvaardigheden van brugklassers. Promotor is dhr. prof. dr. D.A.V. van der Leij.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.