Port of Rotterdam

Sterke groei Rotterdam in biobrandstoffen

17-03-2009

De overslag van biobrandstoffen in de Rotterdamse haven is in 2008 ten opzichte van 2007 met ruim 80% toegenomen, tot 5,7 miljoen ton. Er werd 2,7 miljoen ton biodiesel overgeslagen (+1,5 mln ton), en 2,4 miljoen ton bioethanol (+0,8 mln ton). Hiernaast werd 0,6 miljoen ton (+0,3 mln ton) ETBE behandeld. Rotterdam is de belangrijkste schakel tussen de mondiale en de Europese stromen. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) voorziet voor 2009 een daling van de import van Amerikaanse biodiesel door de extra invoerheffingen van de EU. Tegenover de verminderde overslag van deze "B99" staat een toename van het intra-Europese transport van biobrandstoffen.

De cijfers worden morgen, 18 maart, gepresenteerd en toegelicht tijdens de "World Biofuels Market" in Brussel, door Ronald Backers, "business developer", van het HbR.

Ethanol
De overslag van ethanol nam ten opzichte van 2007 toe met 50% tot 2,4 miljoen ton. Verreweg het grootste deel, 1,7 miljoen ton (+0,6 mln ton) betrof aanvoer. Omdat de markten voor chemische producten en drank niet veel gegroeid zijn, is het waarschijnlijk dat het gebruik als brandstof ("fuel-ethanol") de drijvende factor was. Ook in 2008 was Brazilië het belangrijkste herkomstland en wist het zijn aandeel te vergroten van 40 tot 50%. Vooral vanaf september 2008 zat de groei er flink in met maandelijkse importen van meer dan 100.000 ton. Parallel neemt de grootte van de partijen per tankschip toe: 25.000 ton komt steeds vaker voor en er is al eens ruim 45.000 ton geregistreerd. Frankrijk was een goede tweede herkomstland met een aandeel van ruim 15%. Naast Brazilië bleef de aanvoer uit andere Latijns-Amerikaanse landen zoals Argentinië, Costa Rica, Venezuela, Peru en Guatemala van belang. De afvoer steeg van 0,4 naar 0,7 miljoen ton. De belangrijkste overzeese bestemmingen waren Zweden (ruim 30%) en Finland en het Verenigd Koninkrijk met beide iets meer dan 10%. Voor krap 60.000 ton van de afvoer is geen bestemmingsland geregistreerd. Het overgrote deel betrof Braziliaans ethanol dat in Rotterdam werd overgeslagen in kustvaarttankers. Dit gebeurt zowel rechtstreeks boord-boord als via tussenopslag bij de onafhankelijke terminals.

Biodiesel
Voor biodiesel verdubbelde de overslag zich ruim: van 1,2 naar 2,7 miljoen ton, waarvan tweederde aanvoer. Drijvende factor was de B99 (99% biodiesel en maximaal 1% minerale) uit de Verenigde Staten. Subsidiering daar maakte dit product ruim $200 per ton goedkoper dat de Europese biodiesel. De import van biodiesel uit de VS lag rond de 1 miljoen ton. Inmiddels heeft de Europese Commissie voorstellen gedaan voor importheffingen tegen dumping van B99. Andere grotere herkomstlanden zijn het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, met beide meer dan 100.000 ton. Uit Maleisië is de aanvoer groeiende. Trend is dat het productie en transport van biodiesel mondialiseren: het aantal herkomstlanden verdubbelde tot meer dan twintig. Veel van de biodiesel uit de VS is via Rotterdam weer uitgevoerd. Meer dan 40% van de afvoer ging naar het Verenigd Koninkrijk. Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië ontvingen ieder ongeveer 50.000 ton.

Doorvoer én productie
De logistieke stromen groeien en het aantal landen van herkomst en bestemming is in twee jaar ruim verdubbeld tot twintig. Daarnaast wordt in Rotterdam zelf een productiecapaciteit van ruim drie miljoen ton gebouwd, die deels al operationeel is. Zo ontstaat een grote flexibele markt. Hierop kunnen de kopers, zoals de grote oliemaatschappijen die biobrandstof bij moeten mengen, gemakkelijk langjarige basiscontracten combineren met ´spotcontracten´. Het HbR verwacht dan ook een verdere toename van het intra-Europese transport van biobrandstoffen, versterkt door heffingen van de EU op import van B99 uit de VS.

Overslag vanaf 2002
(in metrische tonnen, 2003 en 2004 niet beschikbaar) EthanolBiodiesel
2002200.000-
2005200.000
20061.100.000250.000
20071.600.0001.200.000
20082.400.0002.700.000

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.