Ingezonden persbericht


Persbericht

Project respect@school op 't Hooghe Landt in Amersfoort

Op 't Hooghe Landt zijn leerlingen van de onderbouw in samenwerking met de gemeente Amersfoort een spannend project gestart. In een maand tijd maken zij in groepen een spetterende interactieve tentoonstelling rond het thema "Respect". Met behulp van medewerkers van de organisatie Critical Mass en docenten van 't Hooghe Landt werken zij allerlei aspecten rond het thema uit door er met elkaar over te praten en ze vooral te verbeelden. Centraal staat daarbij niet alleen respect voor elkaar, maar ook het respect voor beroepsbeoefenaren. Dat zijn de docenten en medewerkers op school en ook de politieagenten, brandweerlieden of buschauffeurs op straat. Vooral de laatste beroepsgroep is in de afgelopen maanden veelvuldig in het nieuws geweest, doordat er uit vele steden in ons land alarmerende berichten kwamen over het gebrek aan respect, waarmee ze door jongeren bejegend worden.

Op 't Hooghe Landt wordt er al jaren gewerkt met een gedragscode, waarin de nadruk ligt op het stimuleren van gewenst sociaal gedrag dat de school van leerlingen en medewerkers wil zien. De tentoonstelling die de leerlingen met behulp van allerlei media maken, moet ertoe bijdragen dat deze gedragscode wordt geactualiseerd. Zodra hun tentoonstelling af is, leiden de makers hun klasgenoten rond en gaan zij met hen het gesprek erover aan. Het resultaat moet zijn dat alle leerlingen zich bewust worden van het belang om respectvol met de ander om te gaan en op hun manier daaraan bijdragen. Wat achterblijft, zijn speelse, interactieve producten die de aandacht van leerlingen voor de gedragscode levend houdt.

Medio april is de tentoonstelling gereed en zal de burgemeester van Amersfoort de tentoonstelling feestelijk openen. Het is de bedoeling dat ook de andere scholen voor voortgezet onderwijs daarna kennismaken met de werkwijze, zoals die op 't Hooghe Landt gehanteerd is en met hun leerlingen ook het gesprek over respect aangaan.



Ingezonden persbericht