Universiteit Maastricht

Trefwoorden: consumenten, communicatie, netwerkvorming, virtual communities, besluitvorming, speltheorie, laboratoriumexperimenten.
Promotie mw.drs.drs. Marjolein J.W. Harmsen-van Hout in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotores: prof.dr.ir. B.G.C. Dellaert, EUR; Prof.dr. P.J.J. Herings. Titel: "Online Consumer-to-Consumer Communication Networks; an economic exploration of their formation and value".
Donderdag 19 maart 2009, 16.00 uur

Consumentencommunicatienetwerken via internet worden gekenmerkt door informatie- en sociaalgerelateerde baten en aan tijd en moeite gerelateerde kosten voor deelnemers. Daarom hanteert dit proefschrift een economische benadering van het netwerkvormingsproces dat waardebepalend is voor consumenten en indirect voor bedrijven. Omdat bij de verbindingskeuzes van deelnemers andermans keuzes meespelen wordt een speltheoretisch model geïntroduceerd. Het voorspelt welke structuren ontstaan afhankelijk van manipuleerbare eigenschappen, zoals de verhouding tussen het belang dat gehecht wordt aan informatieve versus sociale waarde en de aan- of afwezigheid van een hooggewaardeerde expert. Ook de complexiteit van de omgeving kan de beslissing van consumenten voor bepaalde verbindingen beïnvloeden. Labexperimenten laten zien hoe mensen systematisch complexere waardeonderdelen vereenvoudigen, bijvoorbeeld verwaarlozen wat ze van indirecte buren ontvangen en wat ze voor anderen genereren.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.