Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Currence: Nieuw PIN stimuleringsoffensief supermarkten Datum: 19/03/2009

PIN-only nieuwe trend

Steeds vaker wordt PIN gebruikt als betaalmiddel. In de supermarkten is maar liefst ruim 12% meer gepind in januari en februari 2009 ten opzichte van de eerste twee maanden van vorig jaar. De supermarkten zijn goed voor 38% van alle PINbetalingen in Nederland maar ook in andere branches is meer met PIN betaald. Hierdoor steeg het aantal PINtransacties landelijk met ruim 10% in deze maanden.

Ondanks deze duidelijke groei zijn er nog veel contante betalingen, vooral van kleine bedragen onder â¬20,-. Omdat het voor supermarkten om meerdere redenen aantrekkelijk is om zoveel mogelijk te laten PINnen, zal Currence in samenwerking met de Stichting Bevordering Efficiënt Betalen (SBEB) en brancheorganisatie CBL de supermarktcommercial Klein Bedrag? PINnen mag! nogmaals inzetten van 6 t/m 19 april. Supermarkten zullen hun personeel opnieuw instrueren klanten om PIN te vragen. Door deze gezamenlijke aanpak neemt de hoeveelheid contant geld af, waardoor de veiligheid in winkels toeneemt en de kosten van het betalingsverkeer voor de winkelier dalen. Currence biedt supermarkten gratis kassastickers en ander promotiemateriaal met de boodschap Klein bedrag? PINnen mag! Sinds kort biedt Currence ook promotiemateriaal Hier alleen PIN aan. Hiernaar kwam de laatste maanden steeds meer vraag van onder andere supermarkten die cash willen terugdringen door een deel van de kassaâs PIN-only te maken.

Currence en SBEB ontwikkelen samen plannen om ook in andere branches het pinnen verder te stimuleren. Daarbij zullen zij zich richten op de sector detailhandel non-food, waarin drogisten een belangrijke branche vormen. Ook met slijterijen en diverse winkelketens vinden gesprekken plaats voor gezamenlijke PINpromotie.