Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


1

> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50 Den Haag Postbus 16375 Postbus 20018 2500 BJ Den Haag 2500 EA DEN HAAG www.minocw.nl

Onze referentie PO/BS/111531

Datum 19 maart 2009
Betreft Kamervragen Geert Groote School 2

Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van de leden Depla en Kraneveldt- van der Veen (beiden PvdA) over de Geert Groote School 2, ingezonden 13 maart 2009.

Sharon A.M. Dijksma
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

a
na 1 van 3 Pagi





Vraag 1 Datum Hoe beoordeelt u het bericht dat boze ouders de Geert Grote School 2 hebben

overgenomen? 1) Onze referentie PO/BS/111351

De kwaliteit van de Geert Groote School 2 is zeer zwak. Ter verbetering van de

onderwijskwaliteit wordt een aantal onderwijskundige verbeteringen doorgevoerd. Een deel van de ouders acht een aantal van de onderwijskundige verbeteringen in strijd met de uitgangspunten van de school. Als protestactie heeft een klein deel van de ouders kortstondig een deel van de school bezet. De protestactie was van korte duur en is gevolgd door overleg tussen bestuur, schoolleiding en de ouders. Het is niet zo dat ouders de school hebben overgenomen.

Het is onacceptabel als ouders hun onvrede op zo'n manier uiten dat leerkrachten, directie of bestuur zich bedreigd voelen. Het is ook niet acceptabel als de bestuurlijke onrust die dit veroorzaakt tot gevolg zou hebben dat kinderen nog langer verstoken blijven van kwalitatief goed onderwijs. Ik heb de inspectie gevraagd na te gaan of de sociale veiligheid in het geding is en of de bestuurlijke onrust een negatief effect heeft op het verbetertraject. De inspectie zal mij hierover informeren en ik zal de komende periode de vinger aan de pols houden.

Vraag 2
Deelt u de beoordeling van de "ingewijde" die in het artikel wordt genoemd, dat deze ontwikkeling erop neerkomt dat een groep orthodoxe ouders hiermee erin is geslaagd om een plan voor kwaliteitsverbetering voor het reken- en taalonderwijs "om zeep te helpen" en zij hiermee "het recht op slecht onderwijs" succesvol hebben bevochten?

Het traject voor de verbetering van de onderwijskwaliteit op de Geert Groote 2 school gaat gewoon door. Hiervoor is ook commitment bij bestuur, schoolleiding en lerarenteam. De kinderen hebben recht op goed onderwijs en mogen niet de dupe worden. Of de bestuurlijke onrust een negatief effect heeft op de voortgang van het verbetertraject zal nog moeten blijken.

Het is ook mogelijk om kwalitatief taal- en rekenonderwijs te combineren met het onderwijsconcept van de vrijescholen. De Vereniging van vrijescholen voert al een aantal jaren een project uit met het doel dat er geen zeer zwakke vrijescholen meer zijn. In totaal hebben 12 zeer zwakke vrijescholen hun kwaliteit inmiddels verbeterd.

De Vereniging van vrijescholen heeft naar aanleiding van de bestuurlijke onrust de verantwoordelijkheid genomen om beter naar de ouders te communiceren hoe het onderwijsconcept van de vrijeschool en kwalitatief taal- en rekenonderwijs hand in hand kunnen gaan.

Vraag 3
Wat betekent de toestand van deze basisschool voor het ontstaan van leerachterstanden met betrekking tot taal en rekenen bij de betrokken leerlingen?

Het feit dat de onderwijskwaliteit op de school zeer zwak is, draagt bij aan het ontstaan van leerachterstanden op het gebied van taal en rekenen. Het verbetertraject moet ervoor zorgen dat in het vervolg leerachterstanden worden voorkomen en dat de bestaande leerachterstanden worden weggewerkt. De

Pagina 2 van 3





huidige bestuurlijk onrust kan tot vertraging van het verbetertraject leiden. De Datum inspectie ziet er op toe dat het verbetertraject op schema blijft.

Onze referentie Vraag 4 PO/BS/111351

Is sluiting van deze basisschool geen optie enkel omdat de gemeente niet weet

waar ze de vijfhonderd leerlingen dan moet onderbrengen?

Sluiting van de school is een ultimum remedium. Conform de daarvoor geldende procedures worden zeer zwakke scholen in de gelegenheid gesteld zichzelf te verbeteren. Een verbetertraject wordt afgesloten door een onderzoek naar de kwaliteitsverbetering. Voor de Geert Groote School 2 is de uitvoering van dit onderzoek gepland voor september 2009. Als de school dan nog steeds zeer zwak is kan de inspectie de school melden voor een zogenoemd bestuurlijk natraject. Sluiting van de school is op dit moment niet aan de orde.

Vraag 5
In hoeverre voorziet het wetsvoorstel goed bestuur 2) in mogelijkheden om in te grijpen in situaties zoals deze?

Het wetsvoorstel goed bestuur introduceert, indien het ongewijzigd wordt aangenomen, een minimumnorm voor onderwijsopbrengsten. Ook introduceert het wetsvoorstel de bevoegdheid een school te sluiten als niet aan deze norm wordt voldaan én de inspectie de school heeft gemeld voor een bestuurlijk natraject. De Geert Groote School 2 is nog niet gemeld voor een bestuurlijk natraject.

Het wetsvoorstel goed bestuur introduceert daarnaast de bevoegdheid een aanwijzing te geven als er sprake is van bestuurlijke problemen (wanbeheer). In de huidige situatie bij de Geert Groote School 2 zou het niet nodig zijn een aanwijzing te geven, ook niet als je zou vaststellen dat er sprake is van wanbeheer. In gevallen dat de sector zelf zorgt voor oplossing van bestuurlijke problemen is het geven van een aanwijzing niet nodig.

Het schoolbestuur van de Geert Groote School 2 heeft zelf, in overleg met de gemeente Amsterdam en de Vereniging van vrijescholen, een oplossing gevonden voor de bestuurlijke problemen. Er zijn twee schoolleiders voorgedragen om per direct te voorzien in de continuïteit van de schoolleiding. Daarnaast is er een tijdelijk bestuur samengesteld om de bestuurlijke continuïteit te waarborgen.


1) Het Parool, 11 maart 2009: "Boze ouders nemen Vrije School over"
2) Kamerstuk 31 828

Pagina 3 van 3