Blauw Research


---

Online thuiswinkel markt groeit 24% ondanks financiële crisis Omzetgroei naar 4,85 miljard in 2008
Rotterdam , 19 maart 2009
In 2008 is de totale omzet voor online consumenten bestedingen uitgekomen op 4,85 miljard, een groei van 24% in vergelijking met 2007. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim
1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkel markt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Substantiële groei in aantal bestellingen
Het afgelopen jaar zien we het aantal bestellingen voor het eerst substantieel toenemen met 17% naar gemiddeld 5,3 bestellingen per persoon. Dit zorgt automatisch ook voor een stijging in het gemiddeld besteed bedrag per online consument van 16% naar 618, stelt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. Hoewel de groei lager is dan in voorgaande jaren, blijft de markt fors doorgroeien met 24%. Dit wordt vooral veroorzaakt door een stijging in het aantal bestellingen.


1 Miljoen nieuwe online shoppers, 2,5 miljoen potentiële online kopers

In 2008 waren er 1 miljoen nieuwe online shoppers (consumenten die voor het eerst online een product of dienst bestelden). Er zijn nog steeds 2,5 miljoen internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan.

Online kopers zijn fans van online shoppen
Het succes van online shoppen wordt mede veroorzaakt door de grote tevredenheid onder de online shoppers. Wijnand Jongen: De tevredenheid is al vele jaren constant en hoog. Van de online kopers is 96% (zeer) tevreden over de laatste online aankoop. Het gemak van thuis bestellen is voor de meerderheid van de kopers het belangrijkste voordeel. Daarnaast zijn er steeds meer consumenten die geen belemmeringen zien ten aanzien van online kopen. Een derde van de online kopers geeft aan dat ze helemaal geen nadelen meer zien aan het online shoppen, aldus Wijnand Jongen.

Frank Sibbel: Voor 2009 verwachten we wederom een forse omzetstijging, ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen. Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun online aankopen en meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de online consumentenbestedingen uitkomen op ca 6 miljard.

Opvallende groei van non-food online consumentenbestedingen Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De markt voor online thuiswinkelen blijft stevig groeien, zeker in vergelijking met de groei in de reguliere detailhandel (verwachte groei over 2008: 2,5%, bron CBS). Opvallend binnen de omzetgroei van de online consumentenbestedingen is de verhouding tussen de groei van producten en diensten. De omzetgroei over 2008 wordt namelijk vooral veroorzaakt door de ontwikkelingen in de non-food segmenten. Als we reizen, food, tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing laten, dan groeien de non-food segmenten over 2008 met 35%. En dat is fors in vergelijking met de 0,6% groei (bron: CBS) van de non-food detailhandel in 2008, aldus Jongen

Home Entertainment en Consumenten Elektronica sterke stijgers in de online markt
Vooral de segmenten Home Entertainment Software en Consumenten Elektronica laten een sterke groei zien in 2008. Beide segmenten hebben een omzetstijging van 59% vergeleken met een jaar geleden. Zodoende is Consumenten Elektronica met een omzet van 565 miljoen momenteel goed voor 12% van de totale omzet in de markt. Reizen is goed voor 40% van de totale omzet van de online thuiswinkel markt, met een omzet van 1,95 miljard in 2008.

Ed Nijpels over webwinkelen en de financiële crisis Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: De door Blauw Research en Thuiswinkel.org gepresenteerde positieve groei cijfers over het afgelopen jaar geven aan dat consumenten juist in deze economische moeilijke tijden de weg op internet steeds gemakkelijker weten te vinden. Consumenten willen waar en gemak voor hun geld en webwinkels bieden beiden, aldus Nijpels.

Nijpels: 2009 wordt voor iedereen, ook voor webwinkels, een spannend economisch jaar. Het is onbekend in welke mate de financiële crisis invloed heeft op de ontwikkelingen in de online webwinkel markt. Toch geloof ik dat onze sector als één van de winnaars uit deze crisis zal komen. Juist deze financiële crisis zorgt er ook voor dat consumenten bij webwinkels hun slag slaan. Prijs zal bij aankopen een nóg belangrijkere rol gaan spelen. Het internet geeft consumenten de mogelijkheid om heel bewust producten en diensten te kunnen vergelijken. Daardoor is het mogelijk om bewuste prijskeuzes te maken bij online shops. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg zorgt tenslotte voor het nog altijd broodnodige vertrouwen en zekerheid.