Ingezonden persbericht


Luchthaven Schiphol, 19 maart 2009

Lufthansa speelt in op dalende vraag

Voor het zomerschema wordt een capaciteitsdaling van 0,5 procent verwacht in het routenetwerk - Lancering van Lufthansa Italia leidt tot lichte stijging met 0,6 procent van het algemene aanbod in vergelijking met vorige zomer

Voor het geplande zomerschema 2009 zal Lufthansa zijn capaciteit aanpassen met 0,5 procent als gevolg van de dalende vraag. De aanpassing zal gebeuren door bepaalde frequenties te schrappen en routes en vluchten te combineren. Tegelijk zal Lufthansa ook investeren in specifieke groeimarkten. Dit betekent dat bepaalde regio's in het routenetwerk strategisch uitgebreid zullen worden door de lancering van nieuwe verbindingen.

In het zomerschema worden 206 bestemming opgenomen in 78 landen (in de zomer van 2008 waren dat 207 bestemmingen in 81 landen). De capaciteitsdaling met 0,5 procent wordt ruimschoots gecompenseerd door de succesvolle lancering van Lufthansa Italia. De aangeboden capaciteit van stoelkilometers in het hele routenetwerk van Lufthansa zal in de zomer van 2009 dan ook toenemen met 0,6 procent in vergelijking met vorig jaar. Voor het Europese luchtverkeer is dit een stijging met 1,5 procent. Aangepast na de groei van Lufthansa Italia zou het Europese luchtverkeer met 2,2 procent dalen. Het zomerschema voorziet ook een lichte capaciteitsstijging met 0,2 procent voor de intercontinentale verbindingen, waarbij rekening gehouden wordt met een uitzonderlijke factor. Door aanpassingen in de stoelindeling van de Boeing 747-400 vloot zullen voor dit toesteltype voortaan 22 extra stoelen beschikbaar zijn. Aangepast na de toename van de stoelcapaciteit, zou de aangeboden capaciteit voor intercontinentale vluchten dalen met 0,7 procent.

"We zullen even sterk aanwezig blijven in alle vluchtgebieden en regio's, ondanks de dalende vraag en de inperking van de capaciteit die dit meebrengt", benadrukt Thierry Antinori, Executive Vice President Marketing and Sales bij Lufthansa Passenger Airlines. "Iedereen heeft het over de crisis, maar wij hebben het over de wensen van onze klanten. We zorgen voor een optimaal aanbod van vluchten en spelen zorgvuldig en flexibel in op de vraag naar onze routes. Dit betekent dat we in sommige gebieden kleinere toestellen zullen inzetten en in andere gebieden rechtstreekse vluchten zullen vervangen door aansluitende vluchten om onze klanten een wereldwijd netwerk te kunnen aanbieden.

Tegelijk zien we onze portfolio toenemen op belangrijke markten, zoals Italië, met het nieuwe aanbod van Lufthansa Italia, met nieuwe bestemmingen op bepaalde groeimarkten in Oost-Europa en met meer verbindingen in het Midden-Oosten en Europa."

Lufthansa heeft in totaal 14.038 wekelijkse vluchten gepland staan tijdens het zomerschema (14.224 vluchten in de zomer van 2008). Dit is een daling met 1,3 procent. Met in totaal 12.786 Duitse binnenlandse en Europese vluchten per week (12.972 vluchten in de zomer van 2008), zullen de meeste vluchten geschrapt worden in het continentale routenetwerk. Er zullen ook 1.274 intercontinentale vluchten vertrekken (1.258 vluchten in de zomer van 2008). Het zomerschema van 2009 begint op zondag 29 maart en loopt tot zaterdag 24 oktober 2009.

Optimale overstapmogelijkheden vanuit Amsterdam via München en Frankfurt Met de start van de zomerdienstregeling op 29 maart, biedt Lufthansa haar passagiers vanuit Amsterdam vier dagelijkse verbindingen naar de Hanzestad Hamburg, 7 vluchten per dag naar Frankfurt en ook 7 per dag naar München aan. De twee voornaamste hubs, Frankfurt en München, bieden uitstekende aansluitingen op het internationale routenetwerk van Lufthansa.

Lufthansa toestellen vliegen dagelijks naar 47 bestemmingen in Oost-Europa Lufthansa blijft zijn routenetwerk in Oost-Europa uitbreiden. Vanaf 27 april 2009 zal Lufthansa CityLine, een regionaal filiaal van Lufthansa, vijf keer per week naar Rzeszów vliegen, in het zuidoosten van Polen. Zodra het zomerschema ingaat, zullen de dagelijkse vluchten van München naar Poznan, in het westen van het land, ook aangevuld worden met een nieuw dagelijks aanbod vanuit Frankfurt. Vanaf 30 maart 2009 komt er nog een nieuwe vlucht bij: na goedkeuring van de bevoegde instanties, zal CityLine dagelijkse vluchten inleggen van München naar Lviv in Oekraïne. Tijdens het weekend zal Lufthansa vanuit München ook rechtstreeks naar de Kroatische steden Split en Dubrovnik vliegen. Van 20 juni tot 12 september last de luchtvaartmaatschappij ook een nieuwe vlucht in vanuit Düsseldorf naar Inverness, in het hartje van de Schotse Highlands. Op 20 april wordt het vluchtschema uitgebreid met een nieuwe dagelijkse verbinding tussen Düsseldorf en Venetië. Er komen ook extra vluchten tussen de Duitse en de Britse hoofdstad: de route Berlijn-Londen doet nu London Heathrow aan in plaats van London City Airport en drie van de zes dagelijkse Airbus A319 vluchten worden verzorgd door British Midland (bmi), waarvan de Lufthansa Group aandeelhouder is. Zo wordt de stoelcapaciteit tussen de twee grootsteden met ruim de helft vermeerderd. In Europa worden ook extra vluchten ingelast op de verbindingen naar Madrid, Stavanger (Noorwegen), Nizhny Novgorod en Perm (Rusland).

Meer vluchten in het Midden-Oosten
In het Midden-Oosten en Afrika worden het routenetwerk en het vluchtaanbod uitgebreid: Lufthansa zal meer vluchten aanbieden naar Tel Aviv en, na goedkeuring door de bevoegde instanties, opnieuw een vlucht inleggen vanuit München. Vanaf 26 april 2009 zal de luchtvaartmaatschappij dan vier keer per week van de Beierse hoofdstad naar Tel Aviv vliegen. De grootste metropool van Israël is vanaf dan dus verbonden met de Lufthansa-hubs in Frankfurt en München. De Saoedi-Arabische steden Jeddah en Riyadh krijgen elk een dagelijkse rechtstreekse vlucht vanuit Frankfurt. Passagiers kunnen nu ook elke dag naar Muscat vliegen, de hoofdstad van Oman. Vanaf 22 september wordt de Lufthansa Business Jet voor het eerst ook ingezet op de routes Frankfurt-Bahrein en Frankfurt-Dammam (Saoedi-Arabië). Vanaf deze zomer is Frankfurt ook rechtstreeks verbonden met de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Het uitgebreide lange afstandsaanbod vanuit Düsseldorf sinds mei 2008 blijft volledig behouden. Komende zomer wordt er vanuit Düsseldorf weer gevlogen naar de Noord-Amerikaanse bestemmingen Newark, Chicago en Toronto met het lange afstandsvliegtuig A340-300.

Het nieuwe vluchtaanbod van Lufthansa Italia vanuit Milan Malpensa heeft letterlijk een hoge vlucht genomen in februari en wordt nu al uitgebreid. Passagiers kunnen nu al kiezen uit diverse rechtstreekse dagelijkse vluchten van Milaan naar Barcelona, Brussel, Boedapest, Boekarest, Madrid en Parijs met Lufthansa Italia. Vanaf eind maart biedt Lufthansa Italia ook vluchten aan naar twee andere Europese bestemmingen: Londen Heathrow en Lissabon. En begin april gaat Lufthansa Italia ook binnenlandse Italiaanse vluchten inleggen van Milaan naar Rome, Naples en Bari. Bijkomende vluchten ook naar verre bestemmingen vanaf deze zomer: Algiers (Algerije), Sana (Jemen), Dubai (V.A.E.) en Mumbai (India).

Met TAM naar Chili
Na de introductie in augustus 2008 van het Braziliaanse TAM Airlines als nieuwe codeshare partner van Lufthansa in Zuid-Amerika, zal TAM vanaf 29 maart 2009 de SWISS-passagiers overnemen op de aansluitende vlucht tussen São Paolo (Brazilië) en Santiago de Chile. Vanaf midden mei 2009 vertrekt deze vlucht zelfs twee keer per dag. Passagiers van Lufthansa en SWISS kunnen nog altijd naar São Paulo vliegen vanuit Frankfurt, München en Zürich en dan doorvliegen naar Chili met een van de codeshare verbindingen van TAM. Begin 2010 wordt TAM lid van Star Alliance, 's werelds grootste alliantie van luchtvaartmaatschappijen.

In vergelijking met de zomer van 2008 heeft Lufthansa de verbindingen naar Bordeaux (Frankrijk), Bratislava (Slowakije), Yerevan (Armenië), Ibiza (Spanje), Karachi en Lahore (Pakistan) vorige zomer of tijdens de wintermaanden al moeten schrappen omwille van economische redenen.

Via de routemap van Lufthansa op www.lufthansa.com kunnen passagiers hun reis makkelijk plannen. De interactieve wereldkaart geeft een snel en eenvoudig overzicht van de bestemmingen die rechtstreeks bereikbaar zijn vanaf een specifieke luchthaven van vertrek en geeft ook opties voor aansluitende vluchten. De kaart heeft een handige zoom- en sleepfunctie.



Ingezonden persbericht