Ingezonden persbericht

Utrecht, 19 maart 2009

Gerechtsdeurwaarders nemen aanbevelingen sociaal raadslieden over

Veel aanbevelingen van de sociaal raadslieden van MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (LOSR/MOgroep) zijn door de Commissie evaluatie Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) overgenomen. In haar rapport Noblesse Oblige stelt de commissie dat deurwaarders minder afhankelijk moeten worden van hun opdrachtgever. De huidige situatie werkt nadelig voor schuldenaren. Ook moeten de deurwaarders formulieren en brieven in begrijpelijker taal opstellen. De sociaal raadslieden van MOgroep W&MD zullen de komende tijd scherp opletten of de onafhankelijkheid van gerechtsdeurwaarders nu beter gewaarborgd wordt en schuldenaren beter behandeld worden.

De Commissie evaluatie KBvG verwijt de beroepsorganisatie van deurwaarders slecht toezicht te houden op de uitvoering van de functie van deurwaarder, en geeft aanbevelingen hoe dat beter te doen. Gerechtsdeurwaarders hadden van oorsprong een publieke taak. Als gevolg van een wetswijziging in 2001 zijn ze steeds commerciëler gaan werken. Grote klanten zoals energiemaatschappijen kunnen zelfs klantenkortingen bedingen bij deurwaarders. Die kortingen steken deurwaarders dan in eigen zak doordat ze niet worden doorberekend aan de schuldenaars. Deurwaarders maken zo winst, en dat past volgens de commissie niet bij hun publieke taak. De beroepsorganisatie moet haar leden ook houden aan de regel dat beslaglegging niet gebruikt mag worden als drukmiddel. Beslag op inkomen, inboedel en bankrekening grijpen diep in de persoonlijke levenssfeer van mensen. Eigenbelang van de deurwaarder mag daar geen rol bij spelen. De sociaal raadslieden hebben het afgelopen jaar in diverse rapporten aangetoond dat dat in de praktijk wel gebeurt.

Ook adviseert de commissie de deurwaarders, geheel in lijn met de sociaal raadslieden, om mensen met schulden actief door te verwijzen naar schuldhulpverlening. Gerechtsdeurwaarders komen immers letterlijk bij de mensen thuis en zijn bij uitstek degenen die als één van de eersten ernstige schulden bij burgers kunnen signaleren.

De sociaal raadslieden van MOgroep W&MD pleiten al langer voor standaardformulieren in begrijpelijke taal. De aanbeveling om een model klachtenformulier in begrijpelijke taal voor de burger te maken is overgenomen door de commissie. De KBvG zal dit samen met de LOSR/MOgroep ontwikkelen.

Uiteraard signaleren de sociaal raadslieden van MOgroep W&MD ondanks dit rapport nog een aantal punten van zorg: de LOSR/MOgroep betreurt het dat de commissie geen standaardformulier wil ontwikkelen voor de bepaling van de beslagvrije voet. De wijze waarop deurwaarders dit nu doen blijft dus schimmig. En zo zijn er nog enkele punten.
|De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR/MOgroep) maakt    |
|onderdeel uit van MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening. |
|Jaarlijks geven in Nederland zo'n vierhonderd sociaal raadslieden in  |
|500.000 cliëntcontacten advies en ondersteuning aan burgers.          |



Ingezonden persbericht