Ingezonden persbericht


Beslissende marktpartij bij productkeuze verandert in bouwteam
Rol aannemers groter binnen bouwteam

De architect vervult in nieuwbouwprojecten meestal een beslissende rol ten aanzien van de productkeuze voor ruwbouw. Wanneer een nieuwbouwproject echter plaatsvindt in een bouwteam, neemt vooral de invloed van de hoofdaannemer toe op de product- en materiaalkeuze. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis ten behoeve van de BouwKennis Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw.

Hoewel er nog vaak op de traditionele manier gebouwd wordt, is het bouwproces de afgelopen jaren sterk aan verandering onderhevig. Een opkomende bouwmethode is het bouwteam. Hierbij wordt een multidisciplinaire ontwerpgroep gevormd die meestal bestaat uit de opdrachtgever, architect en aannemer. Dit bouwteam maakt het ontwerp, met behoud van ieders zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en op basis van het budget.

Architect bepaalt het product
Om de belangrijkste spil van de decision making unit (DMU) voor producten en materialen te achterhalen, is aan architecten en aannemers gevraagd wie bij een nieuwbouwproject meestal de productkeuze voor ruwbouw bepaalt. Ongeveer de helft geeft hierbij aan dat deze rol voor de architect is weggelegd. Daarnaast zegt gemiddeld een op de vijf bedrijven dat de hoofdaannemer meestal de product- en materiaalkeuzes neemt.

Aannemers worden belangrijker
Wanneer er in een bouwteam gewerkt wordt, zijn er meer verschillende partijen betrokken bij het keuzeproces voor producten en materialen waardoor de DMU zou kunnen veranderen. De meerderheid van de architecten en aannemers is het hier mee eens. Gemiddeld bevestigt ruim vier op de tien betrokken marktpartijen de vraag `Indien een nieuwbouwproject plaatsvindt in een bouwteam, zijn er dan marktpartijen van wie de invloed ten aanzien van de productkeuze voor ruwbouw sterk toeneemt?'. Vooral de invloed van de hoofdaannemer op de productkeuze groeit in een bouwteam.

Van de architecten beaamt een ruime meerderheid dat de hoofdaannemer een grotere rol toebedeeld krijgt. Dit komt vanzelfsprekend doordat de hoofdaannemer in een bouwteam al vanaf het begin bij het bouwproces betrokken wordt, en daardoor ook meer invloed kan uitoefenen op de gemaakte keuzes. Van de aannemers zelf geeft ongeveer de helft aan dat de zijn rol toeneemt in een bouwteam. De invloed van de installateur neemt slechts mondjesmaat toe als er in een bouwteam gewerkt wordt. Het gaat hier immers om producten voor de ruwbouw en daarin wordt de installateur nog niet vaak betrokken. Uit het onderzoek blijkt dat de invloed van installateurs ten aanzien van de productkeuze voor installatiecomponenten volgens ruim een kwart van de marktpartijen wel sterk toeneemt als er in een bouwteam gewerkt wordt.




Pe

r Marktpartij(en) waarvan de invloed in een bouwteam sterk toeneemt (in %) Architecten Aannemers B&U s Hoofdaannemer 72 53 b Opdrachtgever particulier 14 16 Architect 0 28 e Opdrachtgever overheid 13 6 Onderaannemer 3 13 r Ontwikkelaar 15 19 ic Installateur 3 16 Weet niet/geen mening 0 0 h Bron: BouwKennis, maart 2009

t Oriëntatieplaats verschuift
Zodra een nieuwbouwproject uitgevoerd wordt door een bouwteam, neemt de invloed van de hoofdaannemer ten aanzien van de productkeuze voor ruwbouw sterk toe. Voor fabrikanten en leveranciers van ruwbouwproducten is die wetenschap interessant. Een toename van het bouwteamverband kan ingrijpende gevolgen hebben voor de marketingstrategie van fabrikanten en leveranciers van ruwbouwproducten.

BouwKennis Marketingmagazine: professionalisering in de bouwkolom Een uitgebreid artikel over het onderzoek is terug te vinden in het nieuwe BouwKennis Marketingmagazine met als thema `Professionalisering in de bouwkolom'. Hierin wordt verder ingegaan op de favoriete oriëntatieplaatsen van de DMU van de product- en materiaalkeuze voor ruwbouw bij nieuwbouwprojecten.

Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw Organisaties die in willen spelen op de aannemer van de toekomst, hebben betrouwbare marktinformatie nodig. Welke actuele ontwikkelingen zijn er bij deze marktpartij en hoe kunt u hier optimaal op inspelen? Op deze en andere vragen geeft de BouwKennis Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw uitvoerig antwoord.

Het rapport geeft kwalitatief inzicht in hoe de hoofdaannemer zich beweegt in de B&U sector en brengt onder andere de rol van de handel en het inkoopgedrag, het bestelgedrag en de invloed en gevolgen van de kredietcrisis in kaart. Voor meer informatie over de Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw van BouwKennis kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, Ridderhof@bouwkennis.nl).

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.







Ingezonden persbericht