Geijsel Adviesgroep: "Schaf verzekeringscontracten af"


Europa wordt overspoeld door paarse krokodil

OUDERKERK AAN DE AMSTEL, 20090319 -- Het Verbond van Verzekeraars wil van stilzwijgende verlenging van particuliere schadeverzekeringscontracten naar een model van 'geïnformeerde verlenging'. De verzekeraar of het intermediair moet consumenten tijdig informeren over de datum van verlenging van hun polis alsmede de geldende opzegtermijnen. Een en ander komt voort uit Europese regelgeving.

In Nederland met een hoge verzekeringsdichtheid heeft een gezin al snel 10 polissen. Gaan we nu in deze tijd van duurzaam ondernemen en steeds meer keuzestress alleen al voor de verzekeringen jaarlijks nog 10 brieven extra per gezin versturen? Dat zijn zo'n 50 miljoen brieven per jaar. Welke politicus pakt dit op en denkt zowel aan het belang van het milieu als aan dat van de consument? In het kader van het verminderen van de regelgeving is dit ook niet te plaatsen. Schaf toch gewoon de contractsduur van verzekeringen af,of maximeer de contractsduur op 1 jaar. Simpeler kunnen we het niet maken, duurzamer wel.

Geijsel Adviesgroep (www.geijsel.nl) stelt dat de consument beschermd moet worden, maar wie beschermt het milieu en de consument tegen de consumentenbeschermers? Meerjarige contracten zijn niet meer van deze tijd. De beste bescherming voor een dienstverlener is een tevreden cliënt. Als de verzekeraar en de adviseur goed werk leveren tegen een fatsoenlijke vergoeding zijn contracten overbodig. Dan is het ook overbodig om voor te schrijven dat cliënten periodiek geïnformeerd dienen te worden dat zij het contract kunnen opzeggen.

Consumenten hebben de afgelopen jaren verschillende mogelijkheden gehad om hun verzekeringscontracten te doorbreken, bij Geijsel Adviesgroep zijn we mede daardoor dan ook behoorlijk gegroeid en zeker niet angstig onder de dreigende regelgeving, integendeel. Dit voorstel leidt slechts tot een CO2 explosie en heel veel irritatie en keuzestress bij consumenten.

Maar als deze informeerplicht voor meerdere branches gaat gelden, vreest Geijsel Adviesgroep dat consumenten tientallen en misschien wel honderden brieven per jaar meer dan nu gaan ontvangen. Gewoon krankzinnig! Laten we bezinnen voor we hiermee beginnen.