Gemeente Rotterdam

De vergadering van 19 maart 2009 begon met een spoeddebat over de consequenties voor het stadsbestuur naar aanleiding van het opzeggen van vertrouwen in wethouder Geluk door de CDA-fractie. Daarna sprak de raad onder andere over de aanpak van de kredietcrisis.

Toelichting CDA-fractie over opzeggen van vertrouwen in wethouder Geluk
De afgelopen week heeft de CDA-fractie zich beraden over de positie van wethouder Geluk. Aanleiding zijn ondermeer de debatten die recent hebben plaatsgevonden over het overlijden van baby Talysa, het Breed Elektronisch Kinddossier en drugstesten op alle Rotterdamse scholen. Na uitvoerig beraad en afweging is de fractie tot haar grote teleurstelling tot de slotsom gekomen het vertrouwen in wethouder Geluk op te moeten zeggen. De fractie beschouwde dit als interne partij(personeels)aangelegenheid. Dit betekende niet dat het CDA uit de coalitie zou stappen, maar medeverantwoordelijk wilde blijven voor de uitvoering van het coalitieprogramma. Tijdens de Algemene Ledenvergadering is binnen het CDA een commissie in het leven geroepen die de taak heeft om de band tussen wethouder en fractie te herstellen. Omdat de wethouder zijn spijt over de ontstane situatie heeft betuigd is de CDA-fractie van mening dat zij nu eerst het gesprek moet aangaan en zal zich, tot de uitkomst daarvan duidelijk is, van commentaar over deze kwestie onthouden. Het CDA begrijpt dat deze kwestie bij velen vragen heeft opgeroepen. De fractie vroeg om enig geduld, zodat het CDA een oplossing kan vinden die recht doet aan de principiële opvattingen van alle betrokkenen.

Spoeddebat consequenties stadsbestuur naar aanleiding van opzeggen vertrouwen in wethouder Geluk door CDA-fractie
Afgelopen week ontvingen alle fracties een brief van de CDA-fractie, waarin stond dat deze fractie het vertrouwen in wethouder Geluk heeft opgezegd. Leefbaar Rotterdam had behoefte aan een debat. Dit omdat de partij wilde weten welke conclusies de overige coalitiefracties aan de brief verbinden en omdat Leefbaar Rotterdam wilde bespreken wat de consequenties zijn voor het stadsbestuur. De fractie van Leefbaar Rotterdam zei dat er de afgelopen week teveel is gebeurd en gespeculeerd om zomaar over te kunnen gaan tot de orde van de dag. Het gaat hier om een exceptionele situatie op een ongelukkig moment. De huidige fractie van het CDA kan zich blijkbaar niet vinden in het collegebeleid op een aantal vlakken en is aan zet om hierover duidelijkheid te geven. Leefbaar Rotterdam diende een motie in die opriep het huidige beleid ten aanzien van drugstesten op scholen, baby Talysa en het elektronisch kinddossier ongewijzigd voort te zetten. De fractie gaf aan de argumenten van de CDA-fractie plausibel te vinden. Er hebben zich meerdere situaties voorgedaan waarin de CDA-fractie in haar controlerende en kaderstellende rol had kunnen optreden naar de wethouder. Leefbaar Rotterdam stelde dat zowel fractie als wethouder zich moeten laten leiden door de inhoud en het belang voor de stad. Daar mag politiek belang niet boven staan. Dat de wethouder en de fractie nu onenigheid hebben is niet in het belang van de stad. De PvdA gaf aan dat met de conclusie eind goed al goed nu een hectische week kan worden afgesloten. De fractie zei dat de CDA-fractie uiteraard de wethouder mag beoordelen in haar controlerende rol. Echter, dit is geen goed moment voor politieke onrust. Juist in deze tijd zoeken mensen rust en vastberadenheid. De PvdA-fractie werkt goed samen met de CDA-fractie en met de wethouder en wil dat graag blijven doen. Dan kan nu na het besluit dat door het CDA is genomen. De PvdA zei dat de keukenbrand een uitslaande brand dreigde te worden nu een kampvuur is geworden en uitte haar persoonlijke waardering voor de politici Duys en Geluk. Vertrouwen opzeggen is niet zomaar iets. Dat gaf de SP aan. De fractie vroeg zich af hoeveel vertrouwen de CDA-fractie nu nog echt heeft in de wethouder. Inhoudelijk kon de SP zich iets voorstellen bij de kritische rol van de CDA-fractie. Het is echter geen interne brand geweest. Het is niet gebruikelijk dat een wethouder geen gehoor geeft aan het opzeggen van vertrouwen in hem. De politieke partijtop heeft zich ermee bemoeid, net als Rotterdamse schoolbesturen. De SP-fractie heeft weinig vertrouwen in de wethouder op basis van het waarmaken van zijn beleid. De SP vroeg zich af wat de rol van de wethouder nu is. De SP gaf aan nu over te willen gaan tot de orde van de dag: de belangen van Rotterdammers. De VVD zei dit een serieuze zaak te vinden. Het is niet het beleid van college dat ter discussie stond. Het ging en gaat om een probleem tussen de wethouder en zijn fractie. De VVD gaf aan dat de commissie van wijze mannen of vrouwen van het CDA nu haar werk moet doen. De discussie dreigt te gaan over inhoud en beleid en dat is niet de bedoeling. De fractie vond dat het CDA nu de ruimte moet worden gegeven om het interne probleem in eigen boezem op te lossen. GroenLinks gaf aan dat de discussie niet over de inhoud moet gaan, maar waar het tussen fractie en wethouder mis is gegaan. Fractie en wethouder moeten nu werken aan een oplossing. GroenLinks wenste hen daarbij veel succes en heeft vertrouwen in de manier waarop aan een oplossing gewerkt wordt. Het CDA moet zich hierbij bewust zijn dat het belang van Rotterdammers voorop staat. Zij zijn niet gebaat bij interne conflicten in het gemeentebestuur. De fractie zei te hopen dat beide partijen er op korte termijn uitkomen. De CU-SGP gaf aan dit een verrassende situatie te vinden en kon zich het beste vinden in de verklaring van de SP. De fractie vroeg zich af hoe andere coalitiefracties de verklaring van de CDA-fractie vinden. Zijn zij het ermee eens dat de wethouder een andere koers heeft gevaren dan in het coalitieakkoord is afgesproken? De CU-SGP vond dat deze interne kwestie beter intern aangekaart en opgelost had kunnen worden. Dit was voor het stadsbestuur en betrokkenen beter geweest. De fractie vroeg zich af wat de status is van deze aangeschoten wethouder. Heeft hij het vertrouwen van de CDA-fractie in de tussenliggende periode waarin het CDA intern tot een oplossing probeert te komen? En op welke termijn komt er definitief uitsluitsel? D66 vond het proces in deze discussie het meest interessant. De wethouder heeft de raad niet altijd goed meegenomen rond de uitwerking van controversiële onderwerpen. D66 kon zich vinden in de verklaring van de CDA-fractie over hoe de wethouder met de fractie omgaat. In een duaal systeem heb je duale rollen en zijn dit soort duale debatten tussen wethouder en fractie normaal. Rond de bespreking van diverse zijn deze rollen sterk naar voren gekomen. Daar moet je met elkaar in een intern debat over uit kunnen komen, zo gaf D66 aan. De fractie steunde het gevoel van de CDA-fractie dat het proces vanuit de wethouder niet juist is verlopen. In beantwoording van de vragen van de overige fracties verwees de CDA-fractie naar de afgelegde verklaring. De fractie gaf aan dat het vertrouwen er is. Wethouder Geluk heeft excuses gemaakt en de band moet nu hersteld worden. Wethouder Geluk verklaarde dat hij zeer bereid is om in de raad verantwoording af te leggen over zowel collegedaden als beleidskeuzes. Hij gaf aan dat sommige zaken die genoemd zijn een interne CDA-aangelegenheid betreffen en niet de gemeenteraad. De wethouder sprak zijn geloof uit dat het CDA er intern uitkomt. Hij zei dat zijn invulling van het wethouderschap betrokken, gedreven en doelgericht is. Hij had wel de raad en fractie meer mee moeten nemen in de communicatie over zijn koers en beleid. De wethouder gaf aan dat hij niet te groot is om hierover zijn spijt te betuigen. Hij is mede verantwoordelijk voor gemaakte communicatiefouten. Verder gaf hij aan dat het nu niet gaat om een inhoudelijk debat en discussie over beleid. De inhoud van beleid wordt verder besproken in de commissie en een debat met de raad. De motie van Leefbaar Rotterdam werd alleen gesteund door de indienende fractie en daarmee verworpen.

Debat op hoofdlijnen over aanpak kredietcrisis
Actieve bemiddeling naar werk, een offensief van onderwijs en scholing, aanjagen van de Rotterdamse economie, een duw in de rug van de bouwproductie, versnelling van investeringen in infrastructuur en eigen vastgoed en het voorkomen van armoedeval en schuldproblematiek. Dit zijn de zes speerpunten waarmee het college Rotterdam en haar inwoners door de economische crisis wil loodsen en er straks als sterke en duurzame stad wil uitkomen. Het gaat daarbij om 123 miljoen euro aan versnelde investeringen in 2009. De raad nam al eerder het besluit om op voorstel van het college 200 miljoen euro ter beschikking voor grondaankopen voor bouwprojecten. Bijzondere aandacht wil het college schenken aan het voorkomen van jeugdwerkloosheid en het realiseren van banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Ter voorbereiding op het pakket aan maatregelen sprak het college de afgelopen periode met zon zestig vertegenwoordigers van onderwijs- en zorginstellingen, industrie, MKB en de detailhandel. Het college en een aantal partners in de stad hebben een handtekening gezet onder een intentieverklaring om samen onder andere méér werkgelegenheid te creëren, het gemiddelde opleidingsniveau van Rotterdammers te verhogen en de woningbouw te stimuleren. De fractie van Leefbaar Rotterdam gaf aan dat de maatregelen met veel bombarie zijn gepresenteerd. De fractie signaleerde dat bezuinigen binnen de eigen begroting niet aan de orde zijn. Wat levert het naar voren halen van projecten en investeringen op? Worden die projecten op tijd gerealiseerd? De voortgang moet goed gevolgd worden. Het college vindt de dekking binnen de begroting. De fractie vroeg zich af wat er dan niet meer uitgevoerd kan worden. Ook wilde de fractie weten hoe het zit met de uitkeringen aan Polen, omdat deze in tegenstelling tot wat het college zegt niet wegtrekken als er geen werk is. Op een begroting van 4,2 miljard euro betaalt de gemeente eigenlijk 2,7 miljoen uit eigen begroting. De fractie vond dat veel te weinig om de crisis aan te kunnen pakken. Er wordt te weinig geïnvesteerd. Natuurlijk is de druk op de politiek om actie te ondernemen groot. Burgers zien hun inkomsten met 10 procent afnemen en de werkloosheid verdubbelen. Ook ervaren de inwoners een stijging van de belastingen en kosten voor energie, water en elektriciteit. Geef daarom als overheid zelf niet meer geld uit, maar laat de Rotterdammers meer geld uitgeven. Leefbaar Rotterdam stelde daarom lastenverlichting voor. Ze diende daartoe een motie in. De motie riep het college op zo snel mogelijk te beginnen met bezuinigingen op ambtenaren en op niet essentiële uitgaven zoals kunst, jongerenjaar en klimaatverandering. De fractie wil hiermee laten realiseren dat 100 miljoen euro wordt vrijgemaakt om uit te keren als economische stimulans aan (enkel) werkende Rotterdammers en de begroting 2009 sluitend is. De PvdA gaf aan dat het investeringsplan antwoord geeft op de vragen van de fractie. Het plan van aanpak is fors, maar nodig. Het gaat om een doorlopend debat. Over de maatregelen zal niet alleen nu, maar ook de komende tijd vaak gesproken worden. De fractie gaf het college complimenten voor het plan, de eensgezindheid en bereidheid tot samenwerking met partners in de stad. De politiek kan de recessie niet tegenhouden, maar dat betekent niet dat we niets moeten doen, aldus de PvdA. De overheid maakt het verschil. De overheid moet de zorgen van inwoners wegnemen en de Rotterdammers vertrouwen geven. Het gaat om drie belangrijke dingen: houvast, perspectief en steun. De PvdA gaf aan de tweede fase van de uitvoering van het Masterplan Hoek van Holland te missen in de naar voren gehaalde, direct uit te voeren, projecten. De fractie vroeg het college om binnen het kader van de plannen voor aanpak van de kredietcrisis de uitvoering van het resterende deel van het masterplan te betrekken. Ook vroeg de fractie zich af of het college aan deelgemeenten heeft gevraagd wat zij kunnen bijdragen. Verder gaf de fractie aan dat de kans van extra scholing om perspectief te bieden op het verkrijgen van werk moet worden aangegrepen. Extra aandacht voor werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt is belangrijk. Ook voor gehandicapten en vrouwen, de kwetsbare groepen. Deze staan als eerste aan de kant en zijn als laatste weer aan het werk. Voor deze groepen moet het college snel kansen bieden zoals in het coalitieakkoord besproken. De gemeente moet een voorbeeldrol spelen. De PvdA gaf aan dat het college goed op weg is. De SP gaf aan dat het om een systeemcrisis gaat die je niet even draait: een economische crisis en een klimaatcrisis. Een nieuwe economische ordening. Waar het volgens de fractie vooral om gaat is wie er opdraaien voor de crisis. De gewone burger of de graaiers en rijke mensen? Rotterdam wordt dubbel hard getroffen vanwege de internationale handel en een groot aantal jongeren, laag-opgeleiden en allochtonen. De gemeente moet niet de illusie wekken dat het gemeentebestuur de crisis gaat oplossen. Het plan van aanpak is niet verrassend. Een groot deel van de maatregelen is prima, maar een deel van de maatregelen had ook al eerder genomen kunnen worden zonder economische crisis. De fractie diende een motie in die opriep om bij elk besluit tot grondaankoop in het kader van de 200 miljoen bij benadering aan te geven om hoeveel woningen, hoeveel arbeidsplaatsen en hoeveel arbeidsplaatsen in welke jaren hiermee gerealiseerd zullen worden. Daarnaast diende de fractie een motie in die het college vroeg om bij de kaderbrief 2009 een extra bedrag van 10 miljoen euro voor het straatonderhoud te reserveren en dit bedrag geoormerkt ter beschikking te stellen aan de deelgemeenten. Een andere motie droeg het college op de investeringen in de gemeentelijke woningportefeuille met een factor vier te vermeerderen naar 50 miljoen, te dekken uit het Investeringsfonds Rotterdam (IFR)-fonds en af te zien van de tijdelijkheid van deze maatregel. Ook diende de SP een motie in om te onderzoeken of en op welke aspecten de stadsvisie 2030 toe is aan een eerste herijking van prioriteiten door de gevolgen van de crisis en de langere termijn veranderingen in de economie en hierover gelijktijdig met de kaderbrief 2009 te rapporteren aan de raad. De fractie gaf aan de het plan van aanpak mooi is, maar dat het erom gaat dat de gemeente klaar staat voor mensen die echt door de crisis worden getroffen. De schuldhulpverlening moet op orde zijn. Wellicht is het mogelijk dat er laagdrempelig en dicht bij de mensen loketten op bijvoorbeeld Zuid kunnen worden gerealiseerd. De SP vroeg het college in een motie bij het Rijk te gaan lobbyen om het weer mogelijk te maken voor Rotterdammers tot 27 jaar om een Wet werk en bijstand (Wwb)-uitkering te krijgen. Een andere motie van de fractie droeg het college op om de in het plan van aanpak opgenomen doelstelling dusdanig te veranderen zodat er per jaar 500 extra gesubsidieerde banen worden gecreëerd. De SP wilde ook dat het college het budget dat wordt uitgetrokken voor onderhoud aan Rotterdamse scholen, buurthuizen en gemeentelijke gebouwen verdubbelde naar 37,8 miljoen. Verder diende de fractie een motie in om lokale lasten eerlijk te delen, het college haar invloed aan te laten wenden om tot verlaging van de gas, water en elektriciteittarieven te komen voor Rotterdamse huishoudens en de vergoeding en onkostenvergoeding voor raadsleden en wethouders terug te brengen. Het CDA vond dat het college er in is geslaagd om met een inspirerend plan van aanpak te komen met onorthodoxe Rotterdamse maatregelen. De fractie gaf haar complimenten over de presentatie van de maatregelen en het aangaan van een vergaand bondgenootschap met verschillende partners en partijen die samen de schouders onder de aanpak kunnen zetten. De CDA steunde de zes themas in het plan van aanpak. Goed was dat het plan gaat voor duurzaamheid, maar er toch snelle resultaten kunnen worden geboekt. De fractie vond ook de actieve bemiddeling naar werk, de stad nog aantrekkelijker maken, het afgeven van flitsvergunningen van belang. De fractie gaf aan het algemeen maatschappelijk werk te willen versterken, omdat dat de schakel is voor schuldhulpverlening. CDA diende al eerder een motie in om te kijken hoe het Investeringsfonds Rotterdam (IFR-fonds) ingezet kan worden. De fractie wil zo snel mogelijk een voorstel van het college om in deze tijd gebruik te kunnen maken van het fonds. De fractie gaf aan dat in het plan van aanpak de balans is gevonden tussen slagkracht op korte termijn en wendbaarheid op lange termijn. Het plan maakt kansen van bedreigingen. Rotterdam kan volgens de fractie een voorbeeld zijn voor andere gemeenten en het rijk. De CU-SGP schetste dat de crisis wereldwijd is en de rol van de gemeente Rotterdam marginaal. De gemeente kan de economische crisis niet oplossen. Wat de gemeente wel kan doen is de gevolgen verzachten en klaar staan als de crisis over is. De fractie uitte kritiek op het feit dat veel plannen die toch al zouden worden uitgevoerd, nu gepresenteerd worden onder een nieuwe noemer. Er is niet zoveel verschil met de praktijk van alledag. Het proces van vaststellen van de details en uitwerking wordt in etappes gedaan. De fractie vond de onderwerpen goede opleiding, bemiddelen naar werk en het zorgen voor een vangnet belangrijk. Wat betreft het naar voren halen van investeringen vroeg de CU-SGP zich af of er voldoende mensen zijn om de projecten uit te voeren. Komt dit de Rotterdamse economie ten goede? Voor subsidiebanen is de fractie huiverig. Is dit geen tijdelijke schijnoplossing? De banen vallen weg als de subsidie stopt. De fractie gaf aan dat het beter is om harde prestatie-afspraken te maken en echte banen te creëren. De VVD riep op elkaar niet in de put te praten, maar wel als gemeente een steentje bij te dragen voor de Rotterdammers. De fractie gaf aan dat er geen geld in de economie moet worden gestopt, maar het ondernemers mogelijk moet worden gemaakt om te investeren. De kern van het plan is het naar voren halen van investeringen, aldus de VVD. De fractie was tevreden met het plan. Rotterdam stroopt dat mouwen op en komt sterker uit de strijd. De economische crisis biedt ook kansen zoals het versterken van de economische infrastructuur en het helpen van mensen die het echt nodig hebben. De fractie vond het goed dat het college met 50 CEOs uit de stad heeft gesproken. Wel moet de gemeente oppassen dat te makkelijk krediet wordt verstrekt zonder dat goed is gekeken naar het vermogen om uiteindelijk alles terug te betalen. Anders wordt het subsidiëren. Het feit dat het aantal Wwb-mensen stijgt naar 40.000 is te makkelijk en te snel gezegd door het college. Waar haalt de wethouder de cijfers vandaan? De VVD gaf aan dat het college een kader neerlegt voor maatregelen en de raad de kaders stelt. Daarom pleitte de fractie ervoor nu alleen een kaderstellend besluit te nemen en de financiële consequenties apart te bekijken. De fractie stelde ook de vraag hoe de match wordt gemaakt tussen projecten en de sectoren waar werkloosheid ontstaat. D66 gaf aan dat de economische crisis een kans is om zaken anders aan te pakken en is voorstander van een integraal voorstel. In het plan wordt geen duidelijkheid gegeven over prognoses voor 2010. Ook zei de fractie dat de afwezigheid van de haven in de plannen opvallend is. De haven van Rotterdam is een van de belangrijkste motoren van de economie en wordt nu buiten beschouwing gelaten. Een andere kritische noot van de fractie was dat het college veel partijen heeft gesproken, maar geen jongeren zijn gehoord. Verder miste D66 de steun aan ondernemers. De impuls voor scholing en kenniseconomie is nodig, evenals een impuls aan de creatieve economie. De fractie miste in het plan échte maatregelen. En hoe gaat college om met het halen van targets? Wat wordt er extra gedaan in het plan van aanpak? Volgens de fractie is het meer versneld uitvoeren van bestaande maatregelen. Verder gaf D66 aan dat de gewone Rotterdammer ook bij de maatregelen die de gemeente neemt betrokken moet worden. Daarvoor zou het college stadsdebatten moeten organiseren. De fractie diende hiertoe een motie in. D66 uitte verder kritiek op de transparantie in besluitvorming. De fractie is geen voorstander van het plan van aanpak, omdat het niet integraal is en rommelig aandoet. De fractie diende een amendement in om de voorstelde investeringen die gedekt worden uit de jaarrekening 2008 pas ten uitvoer te brengen na vaststelling van de jaarrekening. De fractie van GroenLinks vergeleek het plan van aanpak met een stevige griepprik tegen de economische crisis. De gemeente heeft een bescheiden rol. De fractie complimenteerde het college met het plan. Ze waardeerde het over het plan in gesprek gaan met verschillende bondgenoten en partners.Net als D66 vroeg GroenLinks zich af welke Rotterdammers het college over de maatregelen heeft gesproken. De fractie vond dat er geen halve maatregelen werden voorgesteld. Het plan biedt kansen en ondersteunt kwetsbare groepen Is goed voor werkgelegenheid en zet in op duurzaamheid. GroenLinks vond dat de betrokkenheid van jongeren groter moet. De partij is benieuwd naar de uitwerking. De fractie gaf aan verder te willen kijken dan de crisis. Ze stelde een meerjaren investeringsprogramma voor waarbij het IFR-fonds wordt betrokken. De fractie was tevreden over het plan, maar noemde nog wel extra aandachtspunten zoals het versterken van competenties en vaardigheden van mensen, het niet uit het oog verliezen van kwetsbare groepen, investeren in de sector die zich bezig houdt met het repareren van apparaten, duurzaam onderhoud aan particulier woningbezit en het ondersteunen van mensen in verantwoord lenen en consumeren. De fractie gaf verder aan dat moet worden nagedacht over welke maatregelen kunnen worden genomen die op lange termijn positief aan de stad bijdragen. Dit kan op verschillende niveaus zoals bijvoorbeeld een lobby richting het rijk voor een extra metroring die noord en zuid verbindt. En om bijvoorbeeld renteloze leningen ter beschikking te stellen om huizen te isoleren en het tegengaan paalrot. GroenLinks wenste het college veel succes met de uitvoering van de maatregelen.

Wethouder Bolsius zei dat de aanpak natuurlijk niet de kredietcrisis oplost, maar dat erin wordt voorgesteld wat we als overheid op korte termijn - kunnen doen, op een Rotterdamse wijze. Net het verschil maken en een duwtje geven op de plek waar het nodig is. Het plan gaat uit van reële inschattingen. Moeten we bezuinigen? De wethouder ziet geen reden om de begroting overhoop te halen. De gemeente loopt een aantal risicos aan de inkomstenkant. Dat risico kan opgevangen worden binnen de begroting. Bezuinigingen zijn waarschijnlijk wel nodig in de toekomst. Dan zullen keuzes gemaakt moeten worden. Met de partners worden concrete afspraken gemaakt. Rotterdam kijkt wat reëel uitgevoerd kan worden en let goed op wat het rijk doet. Er komen niet alleen bezuinigingen aan. Rotterdam wil gebruik maken van de impulsen. Op korte termijn komt de wethouder met een voorstel over hoe om te gaan met het IFR-fonds. Deelgemeenten worden aangesproken. Wat ligt er op dit moment op de plank waar al budget voor is, maar wat nog niet in uitvoering is. Het plan is geen luchtbel. Het is wat we moeten doen. Cijfers in het plan zijn doorgerekend en reëel. Daar waar mogelijk en het van belang is voor Rotterdam wordt gelobbyd. De wethouder zegde toe te kijken hoe het masterplan Hoek van Holland naar voren getrokken kan worden. Wethouder Schrijer gaf aan dat een paar honderd ondernemers geholpen kunnen worden door borgstellingsregelingen die bekostigd worden door het rijk zonder de begroting aan te passen. Ook is het mogelijk een goede selectie te maken van ondernemers die het geld terug kunnen betalen via de zogenoemde haalbaarheidstoets. Het aantal uitkeringen aan Polen is niet gestegen en zelfs heel erg laag. 30 op 10.000. Deze mensen hebben natuurlijk een arbeidsverplichting. Hij vond dat mensen jonger dan 27 jaar die gezond zijn moeten werken en geen aanspraak hoeven te maken op een uitkering. Participatiebanen, gesubsidieerde banen hebben de looptijd van 1 a 2 jaar en meer kans van slagen dan Melkertbanen. Er is een grotere kans op uitstroom naar betaalde arbeid. De haven komt natuurlijk nog aan de orde komt volgens wethouder Harbers. Op dit moment wordt daar samen met de haven naar gekeken. Een dwarsdoorsnede van de Rotterdamse ondernemers is betrokken bij het plan, ook de jeugd. De wethouder geeft aan dat eigenlijk de stadsdebatten al georganiseerd zijn. Op het gebied van creatieve economie is al een plan van aanpak. Het exact aangeven van het aantal arbeidsplaatsen en dergelijke voerde volgens wethouder Karakus te ver. Wethouder Kriens zei blij te zijn met de steun die ze ervoer voor de plannen om mensen niet door de bodem te laten zakken. Met zorgverzekeraars en banken is net als met energiebedrijven contact om mensen in de problemen te helpen. De voordelen van de expertisebundeling wegen niet op tegen de nadelen van verschillende loketten op bijvoorbeeld Zuid. Wat je aan bedrijven vraagt moet je volgens wethouder Baljeu ook zelf doen. Er wordt aan een voorstel gewerkt om te kijken naar het aan het werk krijgen van kwetsbare doelgroepen bij de gemeente. Als gevolg van de beraadslagingen worden enkele moties ingetrokken. Het amendement werd verworpen. Net als de moties. Het voorstel Aanpak kredietcrisis werd aangenomen. Leefbaar Rotterdam en D66 stemden tegen.

Autovrije zondag/City lounge
Het college stelde naar aanleiding van een regeling van werkzaamheden voor op 20 september 2009 de autoloze zondag/City lounge te organiseren. Het jaarlijks terugkerend evenement draagt bij past in het kader van de toekomstige gedragsverandering en verkeersstrategie van het Binnenstadsplein. De doelgroep is de frequente bezoeker van de koopzondag. De bezoeker wordt met aansprekende, comfortabele en leuke alternatieven verleid om op die dag gebruik te maken van P+R locaties, het openbaar vervoer of de fiets. Op die dag vinden ook de Citygames en Mind the Gap plaats. Twee evenementen in het kader van Your World waarvoor de gehele Coolsingel wordt afgesloten. GroenLinks is gelukkig met de autovrije zondag die voor de derde keer georganiseerd wordt en de koppeling met de Citygames. De omvang van het autovrije gebied is te echter beperkt, niet volwaardig. GroenLinks stelde daarom voor het kernwinkelgebied autovrij te maken en ondernemers bij te staan en vrijheid te bieden als ze aan deze dag een eigen invulling willen geven. Ook wilde de fractie dat het alternatief vervoer als de bus gratis of met korting wordt aangeboden. Daartoe diende de fractie, samen met D66, CU-SGP en SP, een motie in. Leefbaar Rotterdam was tegen. Ondernemers zijn er niet bij gebaat en er komen te weinig bezoekers af op het evenement in relatie tot dagen waarop het gebied voor andere evenementen wordt afgesloten. De fractie diende een motie in die afziet van het organiseren van het evenement. De SP gaf aan dat de bezoekers niet zijn gekomen, omdat het college tot twee keer toe het evenement heeft doen mislukken. De organisatie moet beter. Het moet goed gebeuren of niet. De VVD vond dat Rotterdam geen autoloze zondag nodig heeft in het kader van milieubewustzijn te vergroten. Symboolpolitiek, ook in verband met alle acties die al op het gebied van het Climate initiative worden ondernomen. Ondernemers zitten er ook niet op te wachten. Rotterdammers lopen niet warm. De VVD riep op geen autoloze zondag te organiseren. De PvdA vond het een middel om het bewustzijn van inwoners te vergroten. Het was echter niet goed uitgevoerd. De PvdA diende met het CDA en GroenLinks een motie in die opriep de zondag een volwaardig onderdeel te maken van de evenementenkalender en het te combineren met een sportevenement. Wethouder Harbers heeft geprobeerd het evenement volgens een groeimodel vorm te geven. Voor dit jaar is voldoende budget beschikbaar het evenement inhoudelijker vorm te geven en te promoten. De wethouder zag de laatste motie ter ondersteuning van zijn beleid. De afsluiting van een groter gebied raadde hij af in verband met het inkomensverlies voor de ondernemers. De laatste motie werd aangenomen. PvdA, CDA, CU-SGP, GroenLinks en D66 stemden voor.

Rapport Rekenkamer Rotterdam Controleer uw budget De Rotterdamse Rekenkamer publiceerde het rapport Controleer uw budget. De Rekenkamer concludeerde dat deelgemeenten volledig verantwoordelijk zijn voor hun financieel beleid en de verantwoording daarover en hebben de gemeenteraad en het college zeer beperkt de taak en verantwoordelijkheid daarop toezicht te houden. De gemeentelijke kaders bieden onvoldoende houvast voor een goed financieel beleid en een goede financiële verantwoording bij de deelgemeenten. De manier waarop de gemeente de formele kaders en het proces van financiële verantwoording bij deelgemeenten heeft vormgegeven biedt onvoldoende houvast voor een passend toezicht en controle. Daarnaast is de wijze waarop de financiële verantwoording bij de deelgemeenten plaatsvindt gemiddeld genomen voldoende, maar op onderdelen vatbaar. De raad nam de aanbevelingen die de Rekenkamer deed over. Wethouder Bolsius ondersteunde de aanbevelingen. Samen met de Commissie tot Onderzoek van de Rekening wilde hij de aanbevelingen uitwerken. Het voorstel werd unaniem vastgesteld.

En verder heeft de raad

* de plaatsvervangend en tweede plaatsvervangend griffier benoemd
* de geheimhouding van stukken welke overeenkomstig artikel 25 van de Gemeentewet aan de gemeenteraad zijn aangeboden bekrachtigd. Het betreft stukken rond de informatieverstrekking in verband met de afdoening motie-Fähmel De onderste steen boven en stukken met betrekking tot de modernisering van Ahoy

* voorbereidingsbesluiten genomen voor gronden aan de Hofweg 63 en de G.K. van Hogendorpweg

* adressen voor particuliere woningverbetering in de omgeving van de Bijerlandselaan en de Groene Hilledijk aangewezen
* de Afvalstoffenverordening en -heffing 2009, de tarieventabel Verordening binnenhavengeld 2009 en Verordening kadegeld 2009 gewijzigd

* de bezwaren tegen het besluit om de Vogelstraat te onttrekken aan het openbare verkeer conform advies van de Algemene Bezwaarschriftencommissie ongegrond verklaard
* de bestemmingsplannen De Kop van Zuid met inachtneming van het ingediende amendement, Hoogvliet Noordwest en Hoogvliet Maasranden vastgesteld en

* de uitwerking inkomensladder in het plan van aanpak Maatschappelijke opvang vastgesteld.

Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?
De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt en per spreker worden bekeken.