Vlaamse Overheid

definitief vastgesteld

Uitvoeringsplan Luchthaven Deurne definitief vastgesteld

Persmededeling van de Vlaamse Regering

vrijdag 20 maart 2009

Op vraag van minister Dirk VAN MECHELEN stelde de Vlaamse Regering, na advies van de Raad van State, het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) "R11- omleiding Luchthaven Antwerpen" definitief vast. Daarmee komt de noodzakelijke realisatie van een veiligheidszone op de luchthaven en de daaraan gekoppelde omlegging van de Krijgsbaan weer een stap dichter.

Het dossier rond de regionale luchthaven kent een lange voorgeschiedenis. Reeds in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen werd de optie genomen om het voortbestaan van de Antwerpse regionale luchthaven te verzekeren en te optimaliseren. Die optie werd herbevestigd door het regeerakkoord, waarin werd vastgelegd dat de Antwerpse regio recht heeft op het behoud en de uitbouw van een regionale zakenluchthaven. Deze beslissing impliceerde ook dat de Vlaamse Regering snel werk zou maken van het aanleggen van een obstakelvrije veiligheidszone aan de start-/ en landingsbaan zoals dat door de International Civil Aviation Organisation (ICAO) verplicht wordt. Vlaanderen kreeg bij uitzondering tijd tot februari 2009 om deze infrastructuur te realiseren.

Om het functioneren van de huidige zakenluchthaven te kunnen bestendigen, bleek de aanleg van een veiligheidszone binnen het huidige luchthaventerrein onmogelijk, omdat de startbaan dan met 160 tot 315 meter zou worden ingekort. Vandaar dat de Vlaamse overheid via de opmaak van een GRUP de aanleg van de veiligheidszone buiten het huidige luchthaventerrein mogelijk wil maken. Daarbij werd geopteerd voor de afbakening van een voldoende grote zone, zodat niet enkel kan worden voldaan aan de huidige ICAO-bepalingen inzake veiligheidszones, maar ook de verwachte uitbreiding kan worden opgevangen. De aanleg van die veiligheidszone vereist wel een aanpassing van de Krijgsbaan R11.

"Op basis van de plan-MER koos de Vlaamse regering in 2007 voor het scenario waarbij we een `gelifte' baan realiseren en de Krijgsbaan via een half ingegraven tunnel omleggen. Die optie houdt zowel rekening met de milieueffecten als met de financiële haalbaarheid van het project. Het is op basis van dit scenario dat het voorontwerp van RUP werd opgemaakt. Inclusief de milderende maatregelen inzake milieu en mobiliteit", stelt minister Van Mechelen.

Het Grup"R11- omleiding Luchthaven Antwerpen" is het eerste luik binnen een reeks van twee uitvoeringsplannen die de toekomst van de Antwerpse luchthaven moeten verzekeren.

De verdere ontwikkeling van de luchthaven zelf wordt als een apart deelplan opgenomen binnen de geplande afbakening van het `Stedelijk gebied Antwerpen'. De opsplitsing in twee aparte plannen was noodzakelijk gezien de hoogdringendheid van de aanleg van de veiligheidszone. Beide plannen worden wel gelijktijdig voorbereid, zodat een wederzijdse afstemming kan gebeuren van de ruimtelijke opties.

"Met de definitieve vaststelling van dit GRUP zetten we weer een belangrijke stap in de realisatie van de veiligheidszone én in de rendabilisering van de luchthaven. Temeer omdat de instandhouding en uitbreiding van de zakenluchthaven bijzonder belangrijk is om Antwerpen verder op de kaart te zetten als een internationale grootstad. Met als bedoeling uiteraard extra werkgelegenheid in de Antwerpse regio te creëren ", verduidelijkt de minister.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen Tel: 02 552 67 00
GSM: 0495 23 16 90
Email: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be