FEM Business: Hollandsche waar? Vergeet het maar.

Deze week, week 12, in FEM Business onder meer:

Hollandsche waar? Vergeet het maar
Protectionisme is geen oplossing voor de crisis, ook de light-versie van staatssecretaris van Toerisme Frank Heemskerk niet. Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar, klonk het in de jaren dertig. Het pleidooi nu herhalen zou onze economie grote schade toebrengen. Bovendien: hoeveel authentiek Nederlandse producten zijn er eigenlijk nog?

Dinko Valerio: de farmareuzen gaan eraan
Het einde van de grote farmaceuten is nabij, voorspelt de ex-topman van Crucell en directeur van investeringsmaatschappij Aescap Ventures. 'De bedrijven zijn zo verschrikkelijk groot en log geworden. Het zijn eigenlijk alleen nog maar grote marketingmachines.'

Shell laat steken vallen
Uitstekend zijn de jongste cijfers van Shell. Het Brits-Nederlandse concern boekte in 2008 een recordwinst. Maar bij het zoeken naar nieuwe olie- en gasvoorraden liet het bedrijf van scheidend CEO Jeroen van der Veer steken vallen. FEM stelt de terechte vraag: hoe zeker is de toekomst van Shell?

De euro is nog lang niet jarig
De euro is in 2009 tien jaar geworden. De start was succesvol, maar de komende tien jaar worden een stuk lastiger, voorspelt FEM-redacteur Edin Mujagic. Hij heeft een standaardwerk geschreven over de Europese munt: Tien jaar euro, biografie van een jonge wereldmunt.

Verder in dit nummer:

- Cees van Steijn ruimt puin bij naar cash snakkend Econcern
â- De ster van Mercedes gaat weer glimmen, voorspelt Dieter Zetsche
â- We mogen van geluk spreken dat de fusie van ABN en ING niet doorging
â- Actie: Bols neemt een belang in Maxxium Nederland
â- Slachting onder financiële tussenpersonen in 2008