HTM



* Proef vaste conducteurs met een jaar verlengd

Nr. 02, 19 maart 2009

HTM enthousiast over ondersteuning door gemeente Den Haag

De aanpak tegen overlast op tram 9 en 16 is goed bevallen. Daarom wordt de proef met twee vaste conducteurs op deze tramlijnen voorlopig gecontinueerd. Hiertoe hebben de gemeente Den Haag en HTM besloten op basis van de evaluatie na 1 jaar.

Doelstellingen van de proef waren: overlast op beide lijnen te verminderen, meer betalende reizigers en het gevoel van veiligheid onder de reizigers te verhogen. Om deze doelstellingen te meten, werd bij aanvang van de proef een 0-meting gehouden. Eind 2008 volgde een 1-meting. Uit deze meting blijkt dat zowel reizigers als trambestuurders de aanwezigheid van conducteurs op het voertuig waarderen. Ze geven het cijfer 7 voor het gevoel van veiligheid. Het percentage betalende reizigers op deze lijnen is gestegen van ca. 90% naar 96% en het aantal incidenten nam af.

Eind 2007 is HTM een proef gestart met vaste teams van conducteurs op tram 9 en 16. De conducteurs rijden in teams van twee mee vanaf 14.00 uur tot einde dienst op dat deel van het traject waar de overlast het grootst is. Deze proef werd door HTM uitgevoerd in opdracht van de gemeente Den Haag die hiervoor een bedrag van 3 miljoen beschikbaar stelde verdeeld over 3 jaar. Gezien de positieve resultaten is besloten de proef voorlopig, aangepast op de ervaringen uit de praktijk, met 1 jaar te verlengen.