Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Amsterdam, 23 maart 2009

Boekje Amsterdam City Vibes wijst bezoekers de leukste plekken van Amsterdam Stadsgids in samenwerking met zeven stadsdelen

Op 20 maart is de nieuwe editie van de Amsterdam City Vibes verschenen, dit jaar in het teken van het themajaar Amsterdam Art City 2009. Het boekje wijst bezoekers op de meest bijzondere, leuke en hippe adressen. Wat heeft Amsterdam eigenlijk niet? De hoofdstad is niet voor niets de populairste van het land. De stad barst van architectuur, design, fashion, historie, musea, café's, restaurants en winkels. Wie op zoek is naar meer dan beroemde hotspots als het Rijksmuseum of de Dam, vindt in de Amsterdam City Vibes meer dan 100 superadressen verspreid over zeven stadsdelen.

Zo biedt het Centrum, onder andere in Plantage aan het Water een sfeervolle combinatie van historie en design. Overal is een keur aan winkels en cafés te vinden. In Zeeburg kan de liefhebber van moderne architectuur zijn hart ophalen: Amsterdam laat zich hier van een hele creatieve kant zien. Een andere creatieve plek is stadsdeel Noord: veel kunstenaars en mediabedrijven als MTV en IDTV hebben langs de noordelijke IJ-oever hun ideale werkplek gevonden. De Pijp - ook wel het Quartier Latin van Amsterdam genoemd - is het kloppend hart van stadsdeel Oud-Zuid. Alleen al de Albert Cuypmarkt en de vele trendy horecagelegenheden zijn een bezoek meer dan waard. Een andere markt, de Dappermarkt, is te vinden in Oost-Watergraafsmeer. De dynamische en multiculturele uitstraling staat symbool voor dit kleurrijke stadsdeel. Cultuur snuiven kan uitstekend in Cultuurpark Westergasfabriek, een van de highlights van Westerpark. Een bioscoop, een bijzondere bakkerswinkel en allerlei creatieve bedrijven zijn in dit unieke park te vinden. Klein Amsterdam, een authentiek Amsterdams woon- en leefgebied, is te vinden in stadsdeel Oud-West: een keur aan galeries, kleine theaters en winkels zit verstopt in historische gebouwen. Deze gids is nog maar een klein voorproefje van wat Amsterdam te bieden heeft. Wie de stadsdelen leert kennen, zal zien dat er nog veel meer te beleven valt. Interessant in Amsterdam City Vibes is ook de menselijke invalshoek: de gids biedt een kijkje in het dagelijks leven van Amsterdammers in hun favoriete buurt in de vorm van korte interviews.

Het boekje Amsterdam City Vibes heeft een handzaam A5-formaat en is verkrijgbaar in vier taaledities: Nederlands, Engels, Duits en Frans. Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft de stadsgids samen met zeven stadsdelen uitgegeven: Centrum, Oud-Zuid, Westerpark, Oud-West, Noord, Oost-Watergraafsmeer en Zeeburg. Het is te koop bij alle VVV-vestigingen van ATCB voor E 1,95. Sponsoren zijn de Gemeente Amsterdam en Canal Bus. Meer informatie: www.amsterdamartcity.com

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 551 25 31 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'

Publieksinformatie: tel. 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) www.amsterdamartcity.com, www.amsterdamtourist.nl en www.iamsterdam.com

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --