Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Campagne tegen ontbossing voor goedkoop vlees gaat door Albert Heijn dreigt Mileudefensie met juridische stappen

Amsterdam, 20 maart 2009 - Milieudefensie zet haar campagne over ontbossing en vlees bij Albert Heijn door, ondanks juridische dreigementen. De supermarktketen wil afdwingen dat de campagne gestaakt wordt. Milieudefensie heeft laten weten door te gaan, zolang Albert Heijn nalaat stappen te zetten tegen de ontbossing.

Voor het vlees dat de grootste supermarkt in ons land verkoopt wordt nu veel veevoersoja gebruikt. De teelt hiervan leidt in Zuid-Amerika tot grootschalige ontbossing. Milieudefensie voert sinds een week campagne met het beeld van een brulaap, verpakt als kiloknaller in de supermarkt. Dit dier staat symbool voor alle zeldzame planten en dieren die door de ontbossing voor veevoersoja verdwijnen. Milieudefensie heeft onder meer posters en radiospotjes ingezet. Via de website www.stopfoutveevoer.nl kunnen klanten de oproep aan de supermarkt onderschrijven. Met een voorlichtingstour bij diverse filialen worden klanten van Albert Heijn geïnformeerd over het drama achter goedkoop vlees.

Nederland is als doorvoerhaven de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en karbonades veroorzaakt zo grootschalige ontbossing. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn de sleutel in handen om dit probleem op te lossen en daarmee een voorbeeld te stellen voor alle Nederlandse supermarkten. Milieudefensie heeft de supermarktketen de afgelopen jaren al herhaaldelijk aangesproken op dit probleem. Echte verbeteringen bleven tot nog toe uit.

Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "Het is echt beter als Albert Heijn haar energie richt op maatregelen om de ontbossing te stoppen. Wij zwichten niet voor de juridische dreigementen en gaan door met onze activiteiten."

De briefwisseling tussen Albert Heijn en Milieudefensie is na te lezen op: http://www.milieudefensie.nl/stopfoutveevoer/info

De komende uitzending van het Vara-televisieprogramma Kassa gaat in op de campagne van Milieudefensie en het verband tussen vlees en ontbossing: zaterdag 21 maart, Nederland 1, 18:55 uur

Meer informatie:
Milieudefensie persvoorlichting 020 5507333 of ter plekke tijdens de 'AH voorlichtingstour' (vanmiddag in Groningen en Leeuwarden, zaterdag 21 maart in Tilburg en Den Bosch): 06 29593872