Trots op Nederland

Nieuws

Toekomstige generaties profiteren van de crisis

Nu de ergste crisis sinds 1930 in volle hevigheid slachtoffers maakt, kijken de gevestigde partijen niet verder dan de partijdogma's lang zijn. Het is tijd voor een aantal pragmatische en effectieve oplossingen waarbij met name het MKB ondersteuning verdient, zo betoogt Rita Verdonk namens TrotsopNederland.

"Het zal nooit meer worden zoals het was", somberde onze minister-president.
"We gaan allemaal inleveren, moeten door een dal maar komen er sterker uit", stak president Obama de Amerikanen een riem onder het hart. Zie hier de verschillen!

Veel woorden zijn er op en buiten het Binnenhof aan de crisis besteed; anders dan noodverbanden bij de banken en proefballonnen is er verder niets van de grond gekomen. Het is time for change. TrotsopNederland is wars van elke ideologie die zich op specifieke bevolkingsgroepen richt. Wij staan voor pragmatische en effectieve oplossingen die zonder het creëren van een zware bureaucratische moloch kunnen worden gerealiseerd. Ook wanneer het om de economische crisis gaat. Waarbij we ons realiseren dat het MKB één van de grootste peilers onder de economie is.

Oplossing
De Nederlandse economie is een open economie. Met als gevolg dat we afhankelijk zijn van de internationale handel, maar ook dat belastingverlagingen zelden voor 100% ten goede van de Nederlandse overheidsfinanciën komen. Daar willen en mogen we de burgers in de strijd om de peilingen dus niet mee paaien. Tegelijkertijd moeten wij ook beseffen dat Nederland de wereldhandel niet uit het slop kan trekken. Wel kunnen we maatregelen nemen om de crisis zo goed mogelijk te doorstaan. Het MKB is in alle plannen een vergeten groep, maar is wel verantwoordelijk voor circa 50% van de werkgelegenheid en 40% van het BBP. Tezamen met het vertrouwen dat de burgers hebben in de economie, is dat de drijvende kracht van onze economische samenleving.

Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met een dalende beroepsbevolking vanaf 2016 en een toenemende vergrijzing. Dat betekent dat de rekening van deze crisis onrechtvaardig zwaar op de schouders van de volgende generaties terecht gaat komen indien we nu niet de juiste beslissingen nemen. Dit mag en kan niet gebeuren. De kern van het plan van aanpak dat TrotsopNederland voorstaat, rust op de volgende pijlers:

1. Stimuleren van de export door gegarandeerde herverzekeringen naar `veilige´ landen

2. Soepele kredietverlening aan het MKB

3. Stimuleren van sectoren waar de recessie het hardste toeslaat
4. Het instellen van een Nationale Investeringsbank

Exportstimulering
Zoals kan worden verwacht van een regering die uitblinkt in het creëren van niet effectieve complexe wet- en regelgeving (verpakkingsbelasting, vliegtax, etc) is ook de exportsubsidieregeling een bureaucratisch gedrocht. De huidige regeling werkt niet en moet worden vervangen door een eenvoudig systeem van herverzekeringen voor onze export naar financieel `veilige ´ landen.

Kredietverlening
Minister van der Hoeven heeft de bestaande kredietsubsidieregeling voor het MKB uitgebreid. Maar deze BBMKB is een bureaucratisch gedrocht waar ook de banken niet blij mee zijn. Wij pleiten voor een herverzekeringsfonds waar banken hun kredieten kunnen herverzekeren. Hierbij staat de fondshouder garant voor de terugbetaling van de hoofdsom. De premie die de banken hiervoor moeten betalen is het verschil tussen de rente die in rekening wordt gebracht en het effectieve rendement op staatsleningen. Prijsdiscriminatie tussen leningen met en zonder herverzekering wordt verboden; kredietnemers weten dus niet of hun krediet is herverzekerd of niet. Het grote verschil met de BBMKB is dat het flexibeler en goedkoper is naar de leningnemer en dat veel bureaucratie achterwege kan blijven. Na het sluiten van een mantelovereenkomst met de banken is bij wijze van spreken een A4-tje voldoende om een lening aan te melden. Bovendien levert het direct inkomsten op voor de fondshouder.

Stimuleren
Nagenoeg alle branches lijden onder de kredietcrisis. TrotsopNederland maakt hierbij een onderscheid tussen branches die de economie aanjagen en branches die dat niet doen.
Met name die eerste branches verdienen de primaire aandacht van de overheid. Een bekend voorbeeld van een branche die aanjaagt is de bouw. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen voor starters. De overheid kan dankzij de crisis twee problemen in één klap oplossen: het stimuleren en financieren van goedkope woningen waardoor de bouwbedrijven aan het werk blijven. Dat er een tekort is aan goedkope woningen is niet zozeer het gevolg van bouwkosten, als wel van hoge grondkosten die circa 30 % van de prijs van een woning beslaan. Dit kan worden tegengegaan door gemeenten te verbieden om winst te maken op bouwgrond. Dit in combinatie met het verhogen van de NHG naar 350.000 euro en het tijdelijk (2 jaren) afschaffen van de overdrachtsbelasting.

Ook het naar voren halen van infrastructurele werken is een veilige manier om werk en werkgelegenheid te behouden. Infrastructurele werken lopen onnodig veel vertraging op door uitgebreide en onwerkbare inspraakprocedures. Een noodwet moet deze procedures zolang de crisis duurt sterk inperken waardoor zo snel mogelijk de spades de grond in kunnen. Ook hier profiteren zowel de economie als de toekomstige generaties van. Maar terwijl iedereen in de politiek zich het hoofd breekt over hoe de effecten van de crisis te bezweren en de banken te redden, helpen diezelfde banken talloze bedrijven de afgrond in door kredieten in te trekken of niet te verlengen.
Derhalve pleit TrotsopNederland ervoor banken te verbieden kredieten in te trekken of niet te verlengen als de kredietnemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Een dergelijk verbod kan voor veel MKB-bedrijven het verschil tussen doorwerken of een faillissement betekenen.

Daarnaast zijn er de talloze regels en wetten die ondernemers het ondernemen moeilijk maken. Bijvoorbeeld het rookverbod in de horeca en onevenredig zware administratieve boetes indien taxibedrijven fouten maken in de rittenadministratie. TrotsopNederland wil dit soort wetten en regels die geen inkomsten op leveren per direct tijdelijk opschorten tot 1 juli 2011 waarna de Tweede Kamer beslist of ze weer worden ingevoerd of niet.

Investeringsbank
In het jaar 2008 heeft de regering circa 81,7 miljard in de financiële instellingen gepompt in de vorm van garanties of cash geld. Tegelijkertijd beschikken de Nederlandse pensioenfondsen over grote reserves aan liquide middelen waarvoor slechts met moeite een goede beleggingsbestemming kan worden gevonden. TrotsopNederland pleit ervoor een Nationale Investeringsbank in te stellen. En om dit snel en effectief tegen de laagste kosten te realiseren, dient de NIBC te worden gekocht. Daar is nog de nodige expertise aanwezig. Deze investeringsbank kan worden gefinancierd door de pensioenfondsen middels eeuwig durende obligaties. De Staat garandeert hierbij de bijdragen van de pensioenfondsen. Ook het herverzekeringsfonds voor het MKB wordt in deze bank ondergebracht.

Last but not least
Het tot nu toe beschreven plan van aanpak bestaat uit louter materiële onderdelen. Deze zijn belangrijk om de fundamenten onder de Nederlandse economie te verstevigen. En alhoewel ieder van de onderdelen een bijdrage zal leveren aan het vertrouwen van de burger in de economie, blijft een belangrijk aspect achterwege: de communicatie van onze regering.
Wie het nieuws over de achterliggende maanden analyseert, kan niet anders dan concluderen dat deze regering geen vertrouwen in de Nederlandse economie uitstaalt en de plank continue mis slaat. Hoe geloofwaardig komt het over wanneer eerst wordt gesteld dat de Nederlandse economie "robuust is en tegen een stootje kan", om vervolgens te stellen "dat het nooit meer wordt zoals het was". Hoe geloofwaardig ben je nog als eerst wordt gesteld dat de crisis "een griepje is in de Verenigde Staten dat Europa niet zal bereiken", om een paar maanden later de zwartste prognose mogelijk door het CPB te laten publiceren? Indien deze regering de economie inderdaad wil stimuleren met materiële maatregelen maar ook middels het vertrouwen van de burgers, zal dat uit woorden, maar vooral uit daden moeten blijken. De conclusie over de vertoonde daadkracht van het kabinet, laat ik aan u over. Maar ik vermoed dat we het daar in ieder geval over eens zijn.

Rita Verdonk