Wethouder blij met rapport klanttevredenheid Wmo
Maandag 23 maart overhandigde wethouder Louw Jan Zwagerman het rapport
naar aanleiding van een onderzoek naar de klanttevredenheid Wmo aan
Cisca Groeneveld, secretaris van de Wmo-adviesraad.
De wethouder zei tevreden en trots te zijn op de uitkomsten. Hij
benadrukte de betrokkenheid van de Wmo adviesraad bij het beleid.
Mevrouw Groeneveld complimenteerde de gemeente met het rapport: "Het
Wmo loket blijkt een luisterend oor te zijn voor de cliënten". De heer
Zwagerman gaf het ambtelijk apparaat dan ook een pluim: "Beleid is
prima, maar het gaat uiteindelijk om de uitvoering". Verder gaf de
wethouder aan dat hij het rapport ziet als een 0-meting waaruit
verbeterpunten naar voren komen die aandacht vragen.
Mensen die het afgelopen jaar een beroep hebben gedaan op de Wmo, zijn
erg tevreden over de manier waarop ze geholpen zijn. Dat blijkt uit
een onderzoek naar dienstverlening van de gemeente Medemblik. Van de
200 ondervraagden was 89% zeer positief.
Het onderzoek is eind december gedaan door I & O Research, een
onafhankelijk onderzoeksbureau. Gevraagd werd onder meer of men
tevreden is over het aanbod en de kwaliteit van diensten en
voorzieningen en over de inspraakmogelijkheden. De ondervraagden waren
vooral heel tevreden over de positieve houding van de medewerkers en
de snelheid waarmee een aanvraag wordt afgehandeld.
Ook kwamen punten van aandacht uit het onderzoek naar voren. Deze
punten gebruikt de gemeente om de dienstverlening in de toekomst nog
beter aan te laten sluiten op de behoefte van de burgers. Zo bleek
niet iedereen even goed op de hoogte van de rechten en plichten die
men heeft. De deelnemers gaven de gemeente voor de hele
dienstverlening een eindcijfer van 7,6.
Sinds 14 april 2008 heeft gemeente Medemblik een eigen Wmo-adviesraad.
Onder leiding van de heer P. Brans (voorzitter) komen de negen leden
van de raad regelmatig bijeen. Om belangen van mensen die in aanraking
komen met de Wmo te behartigen.
Gemeente Medemblik