Gemeente Medemblik

Wethouder blij met rapport klanttevredenheid Wmo

Maandag 23 maart overhandigde wethouder Louw Jan Zwagerman het rapport naar aanleiding van een onderzoek naar de klanttevredenheid Wmo aan Cisca Groeneveld, secretaris van de Wmo-adviesraad.

De wethouder zei tevreden en trots te zijn op de uitkomsten. Hij benadrukte de betrokkenheid van de Wmo adviesraad bij het beleid. Mevrouw Groeneveld complimenteerde de gemeente met het rapport: "Het Wmo loket blijkt een luisterend oor te zijn voor de cliënten". De heer Zwagerman gaf het ambtelijk apparaat dan ook een pluim: "Beleid is prima, maar het gaat uiteindelijk om de uitvoering". Verder gaf de wethouder aan dat hij het rapport ziet als een 0-meting waaruit verbeterpunten naar voren komen die aandacht vragen.

Mensen die het afgelopen jaar een beroep hebben gedaan op de Wmo, zijn erg tevreden over de manier waarop ze geholpen zijn. Dat blijkt uit een onderzoek naar dienstverlening van de gemeente Medemblik. Van de 200 ondervraagden was 89% zeer positief.

Het onderzoek is eind december gedaan door I & O Research, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Gevraagd werd onder meer of men tevreden is over het aanbod en de kwaliteit van diensten en voorzieningen en over de inspraakmogelijkheden. De ondervraagden waren vooral heel tevreden over de positieve houding van de medewerkers en de snelheid waarmee een aanvraag wordt afgehandeld.

Ook kwamen punten van aandacht uit het onderzoek naar voren. Deze punten gebruikt de gemeente om de dienstverlening in de toekomst nog beter aan te laten sluiten op de behoefte van de burgers. Zo bleek niet iedereen even goed op de hoogte van de rechten en plichten die men heeft. De deelnemers gaven de gemeente voor de hele dienstverlening een eindcijfer van 7,6.

Sinds 14 april 2008 heeft gemeente Medemblik een eigen Wmo-adviesraad. Onder leiding van de heer P. Brans (voorzitter) komen de negen leden van de raad regelmatig bijeen. Om belangen van mensen die in aanraking komen met de Wmo te behartigen.