Tom Coronel

23 Maart 2009
Tom Coronel houdt aansluiting na FIA-WTCC races Mexico

Puebla in Mexico bracht SEAT Team Holland coureur Tom Coronel niet helemaal het gewenste succes in het World Touring Car Championship 2009. Startend vanaf een vijftiende plaats sloot hij de eerste race met dezelfde plaats af. In de Independent Drivers Trophy betekende dat een vierde plaats. De tweede race bracht de Nederlandse coureur in de door SUNRED ingezette SEAT Leon TFSi weer een vijftiende plaats. Ditmaal betekende dat een derde plaats in het dagklassement voor de priverijders. De titelstrijd waarin Tom Coronel nog steeds de tweede plaats bezet.

Foto: FIA WTCC

Heel eerlijk gezegd had ik nog net wat meer van dit weekend verwacht. Normaal scoor ik hier altijd beter dan nu, legt Tom Coronel na afloop uit. De belangrijkste reden lag bij het circuit. Dat is duidelijk veranderd en heeft nu veel meer grip dan voorheen en ook de curbstones zijn anders. Op zich natuurlijk prima, maar ik scoorde hier in het verleden altijd goed vanwege die gladdere baan en de lagere curbstones. Vandaar dat ik hier ook met een heel goed gevoel naar toe ben gekomen. Daarbij voelde de auto ook prima aan en in de vrije trainingen zat ik er bij. Toen het er op aan kwam in de tijdtraining kwam ik echt niet verder dan die vijftiende plaats. Dan moet je een beetje hopen op foutjes van anderen. Mijn directe concurrent in de Independents Trophy stond namelijk te ver bij mij vandaan. Punten pakken voor dat kampioenschap is de inzet van dit jaar. Ik kwam op zich lekker mee maar moest de motortemperatuur goed in de gaten houden. Die lag tegen het kritische punt aan en dan moest ik weer uit de slipstream rijden om geen schade op te lopen. Op zich ging dat goed, maar met de linkervoorwielophanging had ik meer problemen. Een kapotte schokdemper was de verklaring van mijn terugval aan het eind van race een. Tussendoor heeft het team dit gerepareerd waardoor ik vol goede moed aan de tweede race begon. Die begon hectisch waardoor ik wat plaatsen kon winnen en tussen de Chevys en bij mijn grootste concurrent Porteiro terechtkwam. In die strijd moest ik op een bepaald moment een kant kiezen en kwam daarbij net verkeerd uit. Zo viel ik ook weer wat terug en eindigde als vijftiende en nu als derde privateer. In dat kampioenschap sta ik nog steeds tweede, maar de nummer een pakt steeds wat meer punten. Dat is hard maar wel de realiteit. Laten we hopen dat wij in Europa wat meer geluk hebben en ook een paar keer die eerste plaats kunnen pakken. Dan is die achterstand zo weer ingelopen, aldus de altijd optimistische Tom Coronel.