ProRail

Persbericht

22-03-2009

Tweede nieuwe spoorlijn in Houten in gebruik genomen

De tweede van vier nieuw te bouwen spoorlijnen in Houten is dit weekend, tijdens een 52 uur durende operatie, aangesloten op het landelijke spoor. Tegelijkertijd is in het centrum het oude spoorviaduct gesloopt en een nieuw perron aangelegd. Met de afronding van deze werkzaamheden is een mijlpaal in het project van de spooruitbreiding in Houten bereikt: de werkzaamheden zijn halverwege.

Foto's: Gerrit Serné Zoân 350 man was dit weekend aan het werk om de klus te klaren. De belangrijkste werkzaamheden dit weekend waren het aankoppelen van de nieuwe spoorlijn op het bestaande spoornet ter hoogte van de Fortweg en de zuidelijke Rondweg, het afbreken van bovenleidingen en het aanleggen van nieuwe en het verplaatsen en opnieuw in werking stellen van de seinen.Â

Verder is in het centrum het oude spoorviaduct gesloopt en is op het westelijke, hoger gelegen, spoorviaduct een tijdelijk perron richting Utrecht aangelegd. Dat is nu bereikbaar via een trap en hellingbaan vanaf het oude perron. Â

De operatie trok flink wat belangstellende kijkers. Vooral de sloop van het oude spoorviaduct was spectaculair. Sloophamers en grijpers haalden tonnen beton en ijzer naar beneden. âBijzonder om te zien, het is toch een historisch moment voor Houtenâ, aldus een toeschouwer. Wat overblijft is een ruimer en lichter Onderdoor. Sloop spoorviaduct Houten

Tijdelijk perron in Houten

Kermistreintje in plaats van Onderdoor Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, reden er dit weekend geen treinen en was het viaduct Onderdoor enige tijd afgesloten. NS liet bussen rijden voor de reizigers en ProRail zette pendelbusjes een een knalgeel kermistreintje- in om voetgangers van de ene naar de andere kant van het Onderdoor te vervoeren. Op maandagochtend 23 maart reden de treinen in Houten weer volgens de dienstregeling en was het Onderdoor weer open.

Â

ProRail verlegt nu haar werkzaamheden naar de oostzijde en start met de volgende fase: de aanleg van de laatste twee spoorlijnen en de bouw van het tweede -oostelijke- spoorviaduct. Eind 2010 heeft Houten vier sporen, een vernieuwd station (eilandperron) en wordt Houten Zuid ontsloten door station Houten Castellum.

Meer informatie

Voor meer informatie over de spoorwerkzaamheden, zie www.prorail.nl/randstadspoor. Indien er vragen en/of klachten zijn over de werkzaamheden van ProRail in Houten, mail dan publiekszaken@houten.nl, of bel naar het Meldpunt Openbare Ruimte in Houten op tel. 0800- 399 0000.

Kijkers naar de sloopwerkzaamheden
De sloop van het oude spoorviaduct trok flink wat belangstellende kijkers.