Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Reizigersorganisaties vragen Brussel om actie
Als de Europese Unie wil dat de positie van treinreizigers verbetert,
dan moet ze nu actie ondernemen. Daarvoor waarschuwen
reizigersorganisaties ANWB, Consumentenbond en ROVER. De organisaties
vragen aandacht bij EU-Transportcommissaris Tajani voor het `lek' in
de nieuwe verordening die treinreizigers meer rechten moet gaan
bieden. Vóór ingang van de verordening zal hij duidelijk moeten maken
dat de spoorwegonderneming waar de reiziger zijn ticket koopt,
aansprakelijk is voor het hele reistraject en niet slechts voor het
traject binnen de lidstaat.
In navolging van wetgeving in de luchtvaartsector maakt de EU zich
sterk om de positie van treinreizigers te verbeteren. Op 3 december
gaat een nieuwe Europese verordening in die treinreizigers meer
rechten moet gaan bieden bij o.a ernstige vertragingen, het missen van
aansluitingen en uitval van treinen. Sommige spoorwegondernemingen,
zoals NS Hispeed bekend voor de uitstapjes in Brussel, Parijs of
Londen hebben het voornemen om in hun tickets aansprakelijkheid uit te
sluiten voor problemen over de landsgrenzen.
Voorbeeld: Een Nederlandse reiziger reist ruim op tijd naar een
afspraak in Londen en krijgt te maken met anderhalf uur vertraging bij
de Belgische spoorwegen. Hij mist zijn overstap in Brussel en zijn
afspraak in Londen en wil vanuit Brussel daarom weer terug naar
Nederland. De reiziger krijgt straks recht op een vergoeding van 25%
van de helft van de ticket alleen voor de heenreis tot Brussel. De
rest van het ticketprijs is de passagier kwijt. Bovendien moet hij
zelf het ticket vanuit Brussel terug naar Nederland betalen. Voor de
vergoeding moet de reiziger naar de Belgische spoorwegen, ook als hij
zijn ticket bij NS gekocht heeft.
Als Tajani geen actie onderneemt is de kans groot dat deze constructie
wordt geaccepteerd onder de nieuwe verordening. Reizigersorganisaties
willen dat Tajani voor die tijd duidelijk maakt dat deze constructie
op gespannen voet staat met doel en inhoud van de nieuwe verordening.
Bedoeling is dat de reiziger de schade voor het hele traject vergoed
krijgt, en dat hij daar eenvoudig voor kan aankloppen bij het adres
waar hij het ticket kocht.
Pagina geplaatst: 23 maart 2009