Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Reizigersorganisaties vragen Brussel om actie
Als de Europese Unie wil dat de positie van treinreizigers verbetert, dan moet ze nu actie ondernemen. Daarvoor waarschuwen reizigersorganisaties ANWB, Consumentenbond en ROVER. De organisaties vragen aandacht bij EU-Transportcommissaris Tajani voor het `lek' in de nieuwe verordening die treinreizigers meer rechten moet gaan bieden. Vóór ingang van de verordening zal hij duidelijk moeten maken dat de spoorwegonderneming waar de reiziger zijn ticket koopt, aansprakelijk is voor het hele reistraject en niet slechts voor het traject binnen de lidstaat.

In navolging van wetgeving in de luchtvaartsector maakt de EU zich sterk om de positie van treinreizigers te verbeteren. Op 3 december gaat een nieuwe Europese verordening in die treinreizigers meer rechten moet gaan bieden bij o.a ernstige vertragingen, het missen van aansluitingen en uitval van treinen. Sommige spoorwegondernemingen, zoals NS Hispeed bekend voor de uitstapjes in Brussel, Parijs of Londen hebben het voornemen om in hun tickets aansprakelijkheid uit te sluiten voor problemen over de landsgrenzen.

Voorbeeld: Een Nederlandse reiziger reist ruim op tijd naar een afspraak in Londen en krijgt te maken met anderhalf uur vertraging bij de Belgische spoorwegen. Hij mist zijn overstap in Brussel en zijn afspraak in Londen en wil vanuit Brussel daarom weer terug naar Nederland. De reiziger krijgt straks recht op een vergoeding van 25% van de helft van de ticket alleen voor de heenreis tot Brussel. De rest van het ticketprijs is de passagier kwijt. Bovendien moet hij zelf het ticket vanuit Brussel terug naar Nederland betalen. Voor de vergoeding moet de reiziger naar de Belgische spoorwegen, ook als hij zijn ticket bij NS gekocht heeft.

Als Tajani geen actie onderneemt is de kans groot dat deze constructie wordt geaccepteerd onder de nieuwe verordening. Reizigersorganisaties willen dat Tajani voor die tijd duidelijk maakt dat deze constructie op gespannen voet staat met doel en inhoud van de nieuwe verordening. Bedoeling is dat de reiziger de schade voor het hele traject vergoed krijgt, en dat hij daar eenvoudig voor kan aankloppen bij het adres waar hij het ticket kocht.
Pagina geplaatst: 23 maart 2009