Ingezonden persbericht


Nederlandse consument wil advies van andere consumenten bij shoppen op internet

Social shopping site, PayPal Deals, komt tegemoet aan vraag naar ongekleurd advies van andere online shoppers

Amsterdam, 23 maart 2009 - Hoewel acht op de tien Nederlanders naar eigen zeggen met gemak hun weg op internet weten te vinden, blijken Nederlandse consumenten veel behoefte te hebben aan een helpende hand bij het online winkelen. Vooral de mening van medeconsumenten wordt op prijs gesteld. Dat blijkt uit onderzoek van TrendBox, in opdracht van de online betaalmethode PayPal. Ruim negen op de tien respondenten shopt regelmatig op internet, soms om echt iets te kopen, soms om aanbod te vergelijken en inspiratie op te doen. Maar vanwege het enorme - en versnipperde- aanbod op het net, en het feit dat mensen het nog altijd spannend vinden om iets te kopen via internet, maken bijna alle online shoppers gebruik van hulpmiddelen. Hierbij kan voor het vinden van aanbod gedacht worden aan zoekmachines. Om het risico's van zaken doen met een onbekende in te perken, wordt in toenemende mate geluisterd naar de mening van andere online shoppers. Social shopping
Deze mening kan op verschillende manieren worden geuit, bijvoorbeeld via een ratingsysteem bij de webwinkel zelf, op vergelijkingssites, fora, sociale netwerken, of op een meer persoonlijke manier, via een e-mailtje ('tell-a-friend'). Een plaats waar al deze methoden bij elkaar komen is een zogenaamde social shopping site*. In Nederland zijn social shopping sites nog niet erg bekend. Hoewel uit het onderzoek duidelijk blijkt dat social shopping sites voorzien in een enorme behoefte, heeft slechts 30% van de respondenten wel eens van deze sites gehoord. Geen enkele respondent slaagde er echter in om een voorbeeld van een social shopping site - bijvoorbeeld Flavourites, PayPal Deals of Beslist.nl - te geven. Vrouwen en jongeren
Hoewel mannen schijnbaar beter op de hoogte zijn van het fenomeen social shopping (40% van de mannen tegenover 29% van de vrouwen), blijken vooral jongeren en vrouwen enthousiast te zijn over het concept. Robbert de Haan, Marketing Director bij PayPal, zegt hierover: "Wellicht is dit gerelateerd aan de tegenzin die mannen voelen om de weg te vragen of om gebruiksaanwijzingen te lezen. Wij mannen denken er zelf wel uit te komen." Wereldwijd winkelcentrum
Hoewel de bekendheid van social shopping nu nog beperkt is, is Natascha Klootsema van social shopping site Flavourites ervan overtuigd dat hier snel verandering in zal komen: "Voor mij staat www voor wereldwijd winkelcentrum. Zoals ieder groot winkelcentrum, heeft internet ook bewegwijzering nodig. Deze moet echter wel onafhankelijk zijn: mensen gaan het liefst af op hun eigen ervaringen of op de ervaringen van mensen met dezelfde verwachtingen als zijzelf. Een aparte sociale community waarin gelijkgestemden meningen, adviezen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen en inspiratie op kunnen doen is hier het perfecte podium voor. Mijn verwachting is dan ook dat de populariteit van de social shopping sites in 2009 een enorme vlucht zal nemen." Robbert de Haan van PayPal is het daarmee eens: "Zelf merken wij de toename nu al aan onze eigen social shopping site PayPal Deals, die sinds december 2008 live is. Momenteel zijn al meer dan 1200 webwinkeliers aangesloten bij PayPal Deals en worden er ruim 200 deals aangeboden op de website. Steeds meer consumenten ontdekken dit en plaatsen hun eigen profiel op PayPal Deals. Niet verwonderlijk, want zowel voor webwinkeliers als voor consumenten biedt PayPal Deals gratis toegevoegde waarde; voor webwinkeliers een gratis marketingtool en voor consumenten een leuke site waar ze zich door anderen kunnen laten inspireren." ###
*Social shopping-sites zijn speciale sociale netwerk-sites rondom het thema online winkelen. Leden van een dergelijke community delen een vergelijkbare smaak en delen informatie met elkaar over leuke webshops, trends en mooie aanbiedingen. Zo ontstaat na verloop van tijd een wereldwijde virtuele boetiek.

Over PayPal
PayPal is een innovatieve betaaloplossing speciaal gemaakt voor de consument en het internet. Uniek aan PayPal is dat het consumenten mogelijk maakt zeker en gemakkelijk voor deals te shoppen en te betalen - zonder onnodige barrières en grenzen. PayPal heeft meer dan 175 miljoen rekeningen wereldwijd. Het volume van transacties bedroeg in 2008 totaal 60 miljard dollar. PayPal is beschikbaar in 190 landen en accepteert 19 verschillende munteenheden. In Nederland heeft PayPal 2 miljoen rekeningen. PayPal, opgericht in 1998 en gevestigd in Californië, is sinds 2002 een eBay onderneming en heeft lokale vestigingen in 18 landen. PayPal heeft in 2007 voor de Europese Unie een bankvergunning ontvangen. Wereldwijd heeft PayPal 8.000 mensen in dienst. PayPal Benelux is gevestigd in Amsterdam. Meer informatie over PayPal vindt u op www.paypal.nl. ###
Voor persinformatie kunt u zich wenden tot:
Liesbeth Kramer
Text 100 Public Relations
Tel: +31.20.530.43.49
E-mail: liesbeth.kramer@text100.nl
Media Center: www.paypal-pers.nl