Ingezonden persbericht


Wassen populairste huishoudelijke klus onder vrouwen

Onderzoek TNS NIPO wijst uit: koud wassen met Ariel Excel Gel betekent een doorbraak in wassen

Rotterdam, 23 maart 2009 - De leukste klus in het huishouden? Daar is bijna de helft van de vrouwen het over eens: de was. De tweede en derde plek zijn voor stofzuigen en strijken, met respectievelijk 25 procent en 14 procent van de voorkeursstemmen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Ariel onder 1050 Nederlandse gezinnen. Aanleiding is de doorbraak in wassen die Ariel introduceert om te voldoen aan de wensen van een nieuwe generatie consumenten. Na 3 jaar intensieve en duurzame ontwikkeling zet Ariel een volgende revolutionaire stap met Excel Gel: een zuiver schone was vanaf slechts 15 °C en tot 76 procent energiebesparing door koud te wassen zonder concessie te doen aan een smetteloos resultaat. Uit onderzoek blijkt dat de was zuiver schoon wordt, zelfs als er gewassen wordt op lagere temperaturen. Maar liefst 84 procent van de ondervraagden zou Ariel Excel Gel dan ook aan anderen aanbevelen.

Bijna helft Nederlandse vrouwen vindt wassen de leukste klus in het huishouden Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat wassen de populairste klus is in het huishouden. Dat vindt bijna de helft van de Nederlandse vrouwen. Stofzuigen en strijken staan met respectievelijk 25 procent en 14 procent van de voorkeursstemmen op de tweede en derde plaats. Verreweg het minste plezier beleven vrouwen aan afwassen en stoffen. Gemak dient de mens, zo lijkt het onderzoek te onderstrepen: hoe meer apparatuur eraan te pas komt, hoe prettiger vrouwen de klus vinden. Vrouwen verschillen in hun voorkeur op bepaalde punten trouwens aanmerkelijk met mannen. Zo geven ruim tweemaal zo veel mannen als vrouwen aan het liefst de afwasborstel ter hand te nemen (20 procent versus 9 procent). Terwijl een klein aantal vrouwen (9 procent) graag stoft, laten de mannen de stofdoek bij voorkeur helemaal links liggen: geen enkele mannelijke respondent koos stoffen als favoriete klus.

Top 3 wasergernissen
Wassen is dus de populairste huishoudelijke klus, maar minder leuk wordt het wanneer de wasbeurt niet het gewenste resultaat oplevert. Wat dat betreft zijn de respondenten het duidelijk eens: ruim negen op de tien storen zich het meest aan vlekken die achterblijven. Ook wasgoed dat in een andere kleur of ander formaat uit de trommel komt, levert de respondenten de nodige ergernis op (49 procent en 32 procent). Bijna een kwart van de ondervraagden stoort zich het meest aan energieverspilling door het onnodig wassen op hoge temperaturen. Volgens Ronald van de Straat van Procter & Gamble is het geen verrassing dat achterblijvende vlekken voor de grootste irritatie zorgen. "Nederlandse vrouwen willen boven alles een schone was. Energiebesparing wordt weliswaar steeds belangrijker, maar vrouwen zijn niet bereid hiervoor concessies te doen aan het wasresultaat. Met de introductie van een nieuwe technologische doorbraak in wassen, Ariel Excel Gel, is dit ook niet langer nodig", aldus Van de Straat.

Introductie Ariel Excel Gel: de toekomst van wassen De nieuwe generatie consumenten staat open voor producten die beter zijn voor het milieu, maar dat moet niet ten koste gaan van de productprestatie. Om te voldoen aan de wensen van deze nieuwe generatie consumenten, zet Ariel met Excel Gel na 3 jaar intensieve en duurzame ontwikkeling nu een volgende revolutionaire stap: wassen met een gel voor een smetteloos resultaat met optimaal gebruiksgemak, waarmee je energie kunt besparen tijdens de was. Vijf miljoen verschillende samenstellingen leidden via intensief onderzoek naar één formule die aan alle eisen voldoet: een geconcentreerde gel die zorgt voor een zuiver schone was vanaf de ongekend lage temperatuur van 15 °C. Met deze doorbraak in wassen zet Ariel niet alleen consumenten in beweging, maar ook wasfabrikanten. De inschatting is dat 60 procent van de Nederlandse huishoudens een katoenprogramma op 15 °C of op koud kan wassen. Na de introductie van 'Ariel Draai naar 30' van vorig jaar zegt inmiddels 52 procent van de Nederlanders te wassen op 30 °C. Met de lancering van Ariel Excel Gel kunnen nu steeds meer Nederlanders de knop nóg verder terugdraaien.

Goed voor milieu én portemonnee
Ariel Excel Gel is van nature een gelsubstantie, waarvoor geen verdikkers, oplosmiddelen en stabilisatoren meer nodig zijn. In plaats daarvan bevat het driemaal meer koud-actieve stoffen dan andere vloeibare middelen. De hoge viscositeit van de gel maakt een 45 procent lagere dosering mogelijk vergeleken met Ariel vloeibaar, het meest verkochte vloeibare wasmiddel in Nederland. Door gebruik van de speciaal ontworpen doseerbol is de gel bovendien sneller en volledig beschikbaar voor intensievere werkzaamheid in het 'hart' van de was, zelfs op 15 °C. Het wassen op koude temperaturen levert een significante energiebesparing op, die kan oplopen tot 76 procent bij een verandering van 60 °C naar 15 °C. Meer informatie hierover is te vinden in de bijlage van dit persbericht.

Herinrichting productieproces zorgt voor duurzame winst Het herinrichten van het productieproces en het toepassen van baanbrekende technieken betekenen eveneens een grote milieuwinst, doordat 30 procent minder energie en 40 procent minder water nodig is. Het innovatieve ontwerp van de verpakking leidt tot een reductie van verpakkingsmateriaal van 14 procent, vergeleken met Ariel vloeibaar, het meest verkochte vloeibare wasmiddel in Nederland. Door dit aanmerkelijk kleinere productvolume zijn uiteindelijk 20 procent minder vrachtwagens nodig om Ariel Excel Gel te vervoeren.

Nieuwe generatie wasmiddelen
Volgens het TNS NIPO-onderzoek onder Nederlandse gezinnen doet Ariel Excel Gel wat het belooft. Dit door een optimaal schone was samen te laten gaan met een aanzienlijke energiebesparing en minder verpakkingsmateriaal. Daarnaast is de gel ontworpen voor optimaal gebruiksgemak via een handig doseersysteem dat het mogelijk maakt om precies te doseren zonder onnodige verspilling. Circa 80 procent van de ondervraagden vindt dan ook dat Ariel Excel Gel een nieuwe generatie wasmiddelen inluidt en is blij dat zij met deze doorbraak een bijdrage kunnen leveren aan het milieu. Bovendien wil ruim driekwart van de Nederlandse huishoudens graag op lagere temperaturen wassen omdat dat geld op de energierekening bespaart. Ariel Excel Gel ligt vanaf begin mei in de winkels.

********************************