Uitgeverij Van Gorcum

Pedagogiek | Onderwijskunde | Lerarenopleiding > Hoogbegaafdheid

Slimme jongens - Hoe hou je ze gemotiveerd?

Auteur(s) Barbara A. Kerr, Sanford J. Cohn Jaar 2009 Druk 1 Aantal pagina's 288 ISBN 9789023244943

Prijs EUR 37,50

Vertaling en bewerking: Karel Jurgens en Carolien Geurtsen

Eén van de grootste tragedies van onze tijd is dat veel intellectueel begaafde jongens zich buitengesloten voelen en mede daardoor niet de bijdrage aan de maatschappij leveren die zij zouden kunnen en willen leveren als de situatie gunstiger voor hen was.

Maar al te vaak worden de slimste, meeste getalenteerde jongens door normaal begaafde leeftijdgenoten uitgemaakt voor nerd, mietje of nog erger. De nog altijd gangbare gedachte dat hoogbegaafde jongens alles mee hebben, wordt keer op keer gelogenstraft. Velen van hen redden het niet op school, kruipen teleurgesteld in hun schulp en raken in een isolement. Een klein deel pikt het niet en zet de jarenlang opgebouwde frustraties om in opstandig en sociaal ongewenst gedrag.

Hoe kan dit gebeuren? Waarom haken begaafde jongens af? 'Slimme jongens' laat zien hoe het leven van hoogbegaafde jongens eruit ziet, met alle mooie en minder mooie kanten. Het geeft ouders en opvoeders, leerkrachten en andere betrokkenen waardevolle inzichten die hen kunnen helpen deze jongens te begeleiden naar een gelukkiger en productiever leven.

De auteurs
De auteurs, Barbara Kerr en Sandford Cohn, zijn gerenommeerde psychologen die in de Verenigde Staten veel onderzoek hebben gedaan onder begaafde mannen en vrouwen. In hun gespecialiseerde therapiepraktijk in Arizona tekenden ze de levensverhalen van vele begaafde mannen op. De neerslag van die verhalen verbindt de wetenschappelijke inzichten in dit boek op indringende wijze met de alledaagse werkelijkheid.

De vertalers
De vertalers, Karel Jurgens en Carolien Geurtsen, kozen ervoor de Amerikaanse voorbeelden in dit boek niet te vernederlandsen. Er is echter niet veel fantasie nodig om de beschreven problemen te herkennen in onze eigen samenleving. De voorgestelde benaderingen en oplossingen zijn steeds gebaseerd op universele psychologische en opvoedkundige inzichten, die ook hier breed worden gedragen.

Slimme jongens

Inleiding

De aanleiding voor ons onderzoek naar hoogbegaafde jongens en mannen Waarom is een boek over begaafde jongens nodig? Overzicht van dit boek

Deel I Begaafdheid en mannelijkheid

1 Ons follow-up onderzoek onder begaafde mannen Sociale isolatie
De keuze tussen uitblinken en normaal zijn
Problemen in de omgang met leeftijdgenoten
Twijfels over de eigen begaafdheid
Twijfels over de eigen mannelijkheid
Streven naar tevredenheid
Geen interesse voor de top
Onzekerheid over beroepskeuze
Een vroeg huwelijk of meerdere huwelijken
Een deugdzaam leven leiden
Kernpunten


2 Wat zijn dat voor jongens?
Opvattingen over hoogbegaafde kinderen
Onderzoek naar begaafdheid bij mannen
Het onderzoek van Terman
Kernpunten
Het onderzoek van James Alvino
Kernpunten
De Illinois Valedictorian Study
Kernpunten
Het onderzoek van Hebert
Kernpunten
Het onderzoek van R.S. Albert
Kernpunten
De Presidential Scholars Study
Kernpunten
Conclusie


3 Boeken over jongens: wat vertellen ze ons over begaafde jongens en mannelijkheid?
Real Boys door William Pollack
Raising Cain: Protecting the Emotional Lives of Boys door Dan Kindlon en Michael Thompson
Stiffed: The Betrayal of the American Man door Susan Faludi The War Against Boys door Christina Hoff Sommers The Wonder of Boys door Michael Gurian
Wat valt er te leren uit deze boeken over jongens?

Deel II Mijlpalen en gevarenzones

4 Peuterspeelzaal- en basisschoolleeftijd
Socialisatie als man
Hoe kom je te weten of een jongen hoogbegaafd is? Kinderdagverblijf of thuis opvoeden?
Een jaartje langer kleuteren?
Intensiteit en nieuwsgierigheid
Het hoge activiteitsniveau van begaafde jongens De omgang met leeftijdgenoten
Asynchrone ontwikkeling
Het Bartleby-syndroom
Het effect van goede opvoeding en passende uitdaging Kernpunten


5 Puberteit en adolescentie
Hun mannelijke identiteit bevestigen
Een passende beroepsrichting vinden
De groepscultuur overleven
Het gevaar van afhaken
Depressie en zelfmoord
Op zoek naar een perfecte partner
Gezond volwassen worden
Kernpunten


6 Het volwassen leven
De doelgerichte man
De autonome man
De speler
De gefragmenteerde man
De leider
Hoogbegaafde mannen die de top bereiken
Op zoek naar trainingen en mentoren op niveau
Genialiteit, gekte en drugsgebruik
Creatieve blokkades
Conclusie
Kernpunten

Deel III Bijzondere uitdagingen voor begaafde jongens
7 Onderpresteren
Gemeenschappelijke kenmerken van onderpresteerders Vormen van onderpresteren
Interventies bij onderpresteren
Kernpunten


8 Antisociaal gedrag
Achtergronden van het ontstaan van geweld
Kenmerken van jongeren die naar geweld neigen
Hoe komen jongens zover dat ze geweld gaan gebruiken? Drie soorten Woedende Hoogbegaafde Jongens
Vooruitzichten
Een actieplan voor begeleiding
Conclusie
Kernpunten


9 Gepest worden
De jongenscode
Jongens die worden uitgemaakt voor mietje
Jongens met overgewicht
Jongens die woren gezien als nerds
Omgaan met notoire treiteraars
Een overlevingsroute voor uitblinkers
Kernpunten


10 Culturele verschillen
Afro-Amerikaanse jongens
Aziatisch-Amerikaanse jongens
Hispanics jongens uit van oorsprong spaanstalige bevolkingsgroepen Jongens van Amerikaans-Indiaanse afkomst
Het begeleiden van begaafde jongens uit etnische minderheden Conclusie
Kernpunten

Deel IV Het begeleiden van opgroeiende begaafde jongens
11 De hoogbegaafde man in het gezin
Ouders en hoogbegaafde jongens
Opvoedpatronen die de innerlijke groei van hoogbegaafde jongens beperken
De positie van hoogbegaafde jongens in het gezin Relaties met echtgenoten en partners
Kernpunten


12 Intellectuele, emotionele en spirituele ontwikkeling Begeleiding in de peutertijd
Begeleiding tijdens de basisschoolleeftijd
Begeleiding tijdens de puberteit en adolescentie Begeleiding tijdens de studiejaren
Suggesties voor goed onderwijs aan hoogbegaafden


13 Zelfverwerkelijking bij hoogbegaafde mannen Belemmerende factoren
Moed, creativiteit en toewijding
Innerlijke vrijheid
Emotionele stabiliteit
Maatschappelijke betrokkenheid
Conclusie

Dankwoord

Literatuur

Over de auteurs