Gemeente Tilburg
Nummer 2009078BW 
Datum 5 maart 2009 






Bushalte Schouwburgring Tilburg niet opnieuw in gebruik 

Door opheffing moeten ongeveer 15 reizigers andere halte gebruiken 
Het college heeft deze week besloten de raad voor te stellen om de halte Schouwburgring 
niet opnieuw in gebruik te nemen. De halte ligt erg dicht bij een andere halte aan het 
Stadhuisplein. De Schouwburg is ook vanaf die halte goed bereikbaar. Bovendien is het           
aantal reizigers dat gebruik maakt van de halte minimaal. Het opnieuw in gebruik nemen         
van de halte zou betekenen dat een aantal voorzieningen moeten verdwijnen en levert hoge   
meerkosten op. Het voorstel van het college wordt op 23 maart besproken in de commissie      
Fysiek.                                                                                     

Wethouder Johan van den Hout: "Uit tellingen die we hebben gedaan, blijkt dat ongeveer           
15 reizigers verder moeten lopen, ten opzichte van de situatie voor de herinrichting. De       
kosten die het meebrengt om de halte te behouden, wegen niet op tegen dat aantal.              
Bovendien zouden andere voorzieningen op die plek dan verdwijnen. Reden om de halte              
toch op te heffen. De Schouwburg en andere voorzieningen op die plek zijn goed                   
bereikbaar via de halte op het Stadhuisplein."                                                  

Aantal reizigers                                                                                 
Uit tellingen van de gemeente blijkt dat er in 2005 op de halte Schouwburgring ongeveer          
30 reizigers per dag opstapten op de halte (in twee richtingen). In het weekend lag dat          
aantal op 20 per dag. In 2006 lag dat aantal nog lager, één tot vier reizigers maakten na        
18.00 uur gebruik van de halte om naar de Schouwburg te gaan. De halte is daarmee een            
van de minst gebruikte haltes van de 192 haltes die er in de stad staan. Door de opheffing       
zullen ongeveer 15 reizigers verder moeten lopen (in één richting).                              

Vanwege de aanleg van de cityring heeft de halte ook geen functie meer voor het westelijke   
deel van het centrum. De stadsbussen uit de Korvel en de Blaak maken vanwege het            
eenrichtingsverkeer geen gebruik meer van de halte. Die lijnen stoppen nu op de                
Noordhoekring. Ook is de afstand met de halte Stadhuisplein (waar zowel in de richting van  
het station als richting het zuiden de meeste bussen stoppen) minder dan 200 meter,             
meestal is de afstand tussen haltes 350 meter of meer. Door te veel haltes op korte afstand  
van elkaar wordt de snelheid van het openbaar vervoer te laag.                                   

Inpassen 
De gemeente heeft onderzocht of de halte toch ingepast zou kunnen worden in het nieuwe 
ontwerp voor de cityring. Dat kan, tegen extra kosten van minimaal 15.000 euro. "Maar dat 
betekent ook dat een aantal andere voorzieningen verdwijnen, zoals twee 
regiotaxistandplaatsen, invalidenparkeerplaatsen en vier kort parkeerplaatsen. Dat komt 
omdat er een langere halte moet worden gecreëerd vanwege het vele aantal stadsbussen", 
licht van den Hout toe. 






















Aanleiding 
In december vorig jaar zijn er vragen gesteld vanuit de gemeenteraad over het opheffen 
van de bushalte aan de Schouwburgring. Ook heeft het consumentennetwerk OV 
geadviseerd om de halte te behouden. Op dat moment waren beide haltes aan de 
Schouwburgring, die in gebruik waren voor de buslijnen 4 en 8, al buiten gebruik. De 
aanpassing was nodig omdat er in de dienstregeling geen ruimte was om de extra stop te 
maken. Het opheffen van de halte was een van de onderwerpen van het herinrichtingsplan 
Cityring, dat in 2005 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het ontwerp voor de inrichting 
van de Schouwburgring is vorig jaar voor inspraak vrijgegeven, daar zijn destijds geen 
opmerkingen over binnen gekomen. 


Het in dit persbericht genoemde collegebesluit is een ontwerpbesluit. Dit besluit wordt 
voorgelegd aan de raadscommissie Fysiek op 23 maart 2009.