Heerlen, 23 maart 2009.

Persbericht

Fietsersbond vraag aandacht voor gladheidbestrijding fietspaden en -stroken.

De winter is nu voorbij. De Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg denkt dat het nu de tijd is om te evalueren hoe de wegbeheerders de afgelopen periode met onder andere strenge vorst, sneeuwval en ijzel de baas zijn gebleven. In een brief aan alle colleges van burgemeester en wethouders van Parkstad Limburg en Nuth heeft de Fietsersbond hier aandacht voor gevraagd.

Weer is gebleken dat ten tijde van sneeuwval en (vaak verraderlijke) ijzel fietsers bijzonder kwetsbaar zijn. Bij de Fietsersbond, maar waarschijnlijk ook bij de gemeenten, zijn hierover ongevallen (vooral valpartijen met bijbehorende blessures en botbreuken) en veel klachten bekend. Hoewel het niet altijd even eenvoudig is, zijn de problemen waar fietsers dan mee te maken hebben, voor een deel te verminderen.

Met betrekking tot het berijdbaar houden van (vrijliggende) fietspaden constateert de Fietsersbond dat dit op veel trajecten naar omstandigheden goed gebeurt, maar op andere plekken niet of nauwelijks. Omdat ook op veel trajecten met voldoende inzet van het juiste materieel redelijke resultaten worden bereikt, is de Fietsersbond van mening dat een excuus voor de omstandigheden niet overal geldt. Daarbij valt op dat vaak met te zwaar materieel wordt gewerkt. Veel tegel - fietspaden hebben nu verzakte wielsporen wat het fietsen minder comfortabel maakt en wat tot herbestrating dient te leiden.

Minstens een even grote zorg is de bestrijding van gladheid op en het voor fietsers berijdbaar houden van fietsstroken. Leden van de Fietsersbond hebben te vaak geconstateerd dat het ruimen van sneeuw op de rijbaan leidt tot een verdere ophoping op de fietsstrook. Zo ontstaat de situatie dat de rijbaan goed berijdbaar is en de fietsstrook niet. Het snelverkeer rijdt dan weer met normale snelheid. Er wordt dan vaak onvoldoende rekening gehouden met op een veel smaller berijdbare fietsstrook ploeterende en slingerende fietsers die regelmatig gedwongen worden om ook van de rijbaan gebruik te maken. Deze gevaarlijke situaties kunnen naar de mening van de Fietsersbond grotendeels voorkomen worden door bij het strooien en sneeuwruimen ook de fietsstroken in hun geheel mee te nemen.

De afdeling Parkstad Limburg van de Fietsersbond heeft de gemeenten verzocht om voor de gladheidsbestrijding een hernieuwde inventarisatie te maken van de fietspaden en fietsstroken (ook de kleinere bij bijvoorbeeld kruisingen) en er voor zorg te dragen dat deze compleet wordt. Daarbij vragen ook bruggen bijzondere aandacht. Vervolgens heeft de Fietsersbond aan de gemeenten gevraagd om in de 'aanvalsplannen' voor de gladheidsbestrijding een hoge prioriteit te geven aan fietspaden en -stroken. De Fietsersbond verwacht dat bij gladheid uiterlijk binnen 3,5 uur na het strooicommando vanuit het stadhuis alle fietspaden en -stroken zijn behandeld (en daarmee meestal en bij voorkeur voor de ochtendspits). Daarbij heeft de Fietsersbond gevraagd zorg te dragen voor de inzet van de juiste machines op de juiste wijze zodat in de toekomst eventuele problemen met gladheid niet meer aan de inzet van de gemeente liggen.

Voor meer technische informatie en veel nuttige aanbevelingen verwijst de Fietsersbond de gemeenten ook naar de CROW - publicatie 270 'Gladheid: voorspellen, voorkomen, bestrijden'.


---