NMBS

20.000 nieuwe medewerkers in 10 jaar!

24/03/2009

Een nieuwe rekruteringscampagne om de trein van morgen te bouwen

Schattingen geven aan dat 55% van het spoorwegpersoneel binnen tien jaar met pensioen zal zijn gegaan. In het licht van de stijging van het spoorvervoer en het behoud van een kwalitatieve dienstverlening gaat de NMBS-Groep in de loop van dit decennium dan ook de broodnodige uitdaging aan om 20.000 nieuwe medewerkers aan te werven. Ingenieurs, treinbestuurders en begeleiders, operatoren besturing cargo, elektromechaniciens de mogelijkheden bij de NMBS-Groep zijn legio. Vandaag start een rekruteringscampagne op alle mediafronten.

De leeftijdspiramide bij het personeel van de NMBS-Groep is opmerkelijk, 55% is tussen 46 en 55 jaar oud. In de loop van de komende tien jaar zullen 20.000 personen, of bijna de helft van het huidige effectief van de NMBS-Groep, met pensioen gaan. Dit levert een niet te onderschatten uitdaging op, want er zullen gemiddeld 2.000 aanwervingen per jaar nodig zijn.

Met ongeveer 38.500 personeelsleden is de NMBS-Groep niet alleen de grootste werkgever van het land, maar bovendien degene met de meest uitgebreide professionele keuze. Naast beroepen die rechtstreeks aansluiten bij de spoorwegactiviteit zoals treinbegeleider, treinbestuurder of bestuurders-rangeringen, operatoren besturing cargo, zoekt de onderneming nog een veelheid aan talenten: elektromechaniciens, ingenieurs, universitairen, medewerkers voor de administratieve en commerciële diensten

Aanwervingscampagne

De grootste werkgever van het land is ook de eerste onderneming die een rekruteringscampagne van deze aard in de nationale media lanceert om toekomstige medewerkers te verleiden. De campagne gaat vandaag (23 maart) van start met affiches, advertenties, spots via televisie en cinema. De NMBS-Groep gaat hiermee verder op de ingeslagen weg van de vorige succesvolle campagnes, getuige de 48.000 kandidaten tijdens de voorbije twee jaar!

Het concept van de vorige campagne in 2006 reuzen aan het werk - blijft behouden, maar in een nieuw jasje. De campagnebeelden stellen treinen en andere spoorwegelementen in hun reële proporties voor, maar de personages zijn uitvergroot en bevinden zich op het voorplan. Hiermee wordt de centrale rol benadrukt van de mannen en vrouwen die bij de NMBS-Groep werken. Ook het aspect diversiteit (man, vrouw, nieuwe Belgen) komt duidelijk naar voor. De personages in de campagnebeelden zijn trouwens stuk voor stuk echte spoorweg­ medewerkers, die als echte ambassadeurs goesting geven om de spoorweggroep te vervoegen en mee aan de trein van morgen te bouwen.

Wie vanaf morgen surft naar de site www.despoorwegenwervenaan.be waarnaar de campagne doorverwijst zal een volledig opgefriste site aantreffen. Hij wordt nog gebruiksvriendelijker en aangevuld met nieuwe filmpjes die de verscheidene beroepen voorstellen.