Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Rijnstraat 50 Den Haag Postbus 16375 De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal 2500 BJ Den Haag Postbus 20018 www.minocw.nl 2500 EA Den Haag

Onze referentie VO/OK/2009/110792

Uw brief van 10 maart 2009

Uw referentie 2009Z04186

Bijlagen Datum 24 maart 2009 1

Betreft Vragen van het lid Biskop (CDA) inzake het bouwstartbewijs

Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Biskop (CDA) inzake het bouwstartbewijs (ingezonden 10 maart 2009 met kenmerk 2009Z04186).

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart

a
na 1 van 3 Pagi





Datum


1 Vraag: Kent u het bericht `vmbo'er beter af met bouwstartbewijs'? 1 Onze referentie VO/OK/2009/110792

Antwoord: Ja.


2 Vraag: Is het bouwstartbewijs een aanvulling op het reguliere staatsdiploma, en welke status kan dit bouwstartbewijs in formele zin hebben?

Antwoord: Het bouwstartbewijs is een regionaal initiatief van het Andreas College, het ROC Leiden, bouwopleiding Rijnland, de gemeente Katwijk en de aannemersbedrijven verzameld in het SBB. Het bouwstartbewijs vormt geen onderdeel van het landelijke vmbo-curriculum. Het is een initiatief van de bovengenoemde partners om het regionale bouwonderwijs beter aan te laten sluiten op de regionale arbeidsmarkt.


3 Vraag: Deelt u de mening dat de benaming een vorm van startkwalificatie suggereert? Kan het ook deze functie hebben?

Antwoord: Ik ben het niet met u eens dat de benaming bouwstartbewijs een vorm van startkwalificatie suggereert. Een startkwalificatie is een mbo2-, havo- of vwo- diploma. Het bouwstartbewijs komt voor uit een voortvarende regionale samenwerking tussen onderwijs, gemeente en bedrijfsleven. Het bouwstartbewijs is en blijft echter een aanvulling op het vmbo-curriculum en zal dan ook niet de functie van een startkwalificatie krijgen. Het heeft terecht de naam bouw- startbewijs gekregen.


4 Vraag: Is wettelijk toegestaan dat een leerling met bouwstartbewijs een versnelde instroom in het mbo-onderwijs (ROC) krijgt? Hoe past het bouwstartbewijs dan in de kwalificatiedossiers Bouw?

Antwoord: Voor de doorstroom van het vmbo naar het mbo gelden de vooropleidingseisen zoals verwoord in artikel 8.2.1 en 8.2.2 van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB).
Het is zaak van een ROC om tijdens een intakegesprek met een leerling zijn actuele beheersingsniveau mee te laten wegen bij de vaststelling van het opleidingstraject dat de leerling in het mbo gaat volgen.
Het bouwstartbewijs leidt niet automatisch tot een versnelde instroom in het mbo, maar tijdens de intake of via de zogenaamde evc (elders verworven competenties)- procedure kan blijken, dat de school de leerling vrijstelling kan geven voor onderdelen van een opleiding, omdat hij die al verworven heeft met het bouwstartbewijs.
Het bouwstartbewijs kan daarnaast de aansluiting tussen vmbo, mbo en arbeidsmarkt versterken.


5 Vraag: Mocht het bouwstartbewijs een succes zijn om de aansluiting onderwijsarbeidsmarkt te verbeteren, welke stappen gaat u dan ondernemen om


1 Leidsch Dagblad, 4 maart 2009

Pagina 2 van 3





dergelijke initiatieven in de bouwsector en eventuele equivalenten van het Datum bouwstartbewijs in andere sectoren te stimuleren?

Onze referentie Antwoord: Recentelijk heb ik de vmbo-examenprogramma's van zowel de VO/OK/2009/110792

algemene vakken als de beroepsgerichte programma's geglobaliseerd om scholen

meer ruimte te bieden voor regionale inkleuring van het vmbo. Het initiatief vanuit de regio Leiden met het bouwstartbewijs is daar een goed voorbeeld van.
Daarnaast heb ik op aanbeveling van de Adviesgroep vmbo de Stichting Platforms Vmbo (SPV) gevraagd om onderzoek te doen onder de vmbo-docenten naar de huidige programmastructuur van het vmbo. In december 2009 stuurt SPV mij de resultaten van het onderzoek. Tot slot zal de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt ook verbeterd worden door de invoering van competentiegericht onderwijs in 2010.
Voordat ik eventuele verdere stappen neem om de aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt te verbeteren wacht ik deze resultaten af.

Pagina 3 van 3